ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς ἑόρτια ἀποστολικὰ ἀναγνώσματα 18 ἰανουαρίου, ᾿Αθανασίου ᾿Αλεξανδρείας (ἀποστολικὸν ἀνάγνωσμα)

PostHeaderIcon 18 ἰανουαρίου, ᾿Αθανασίου ᾿Αλεξανδρείας (ἀποστολικὸν ἀνάγνωσμα)

 

Θυσίες πο μς ζητάει Χριστός

 

18 αν., θανασίου ᾿Αλεξανδρείας (῾Εβ 13, 7-16)

 

μιλία ατ γράφεται μ φορμ τ μνήμη το μεγάλου θανασίου. πειδ μέγας θανάσιος ταν εράρχης, ποστολικ περικοπ πο ρισε κκλησία ν διαβάζεται κατ’ ατν ναφέρεται στν ουδαο ρχιερέα, πο ταν τύπος το μεγάλου ρχιερέως Κυρίου ἡμν ησο Χριστο, γι ν μεταφερθομε συνειρμικ στν θανάσιο, μεγάλο ντρα τς θείας οκονομίας, στλο τς ρθοδοξίας. Εὐνόητο τι εναι κατάλληλη κα σ κάθε πέτειο ἱεράρχου.

Τ νάγνωσμα νήκει στ τελευταο μέρος τῆς πρς βραίους ἐπιστολς, που πόστολος Παλος κάνει θικς προτροπές. Πι συγκεκριμένα τονίζει τς ποχρεώσεις πο χουν ο Χριστιανο πρς τν κκλησία κα πρς τος πισκόπους κα πρεσβυτέρους, πο εναι πιφορτισμένοι μ καθήκοντα ποιμαντορίας. Λέει·

Ν μν ξεχντε ποτ τς συμβουλς τ διδασκαλία κα τ γιο παράδειγμα τν νθρώπων πο εχαν κα χουν τν πνευματικ γεσία κα εθύνη, δηλαδ τος ποστόλους κα διδασκάλους πο σς κήρυξαν τ λόγο το Θεο κα μ τ κήρυγμά τους δρυσαν τν κκλησία κα κάλεσαν σ’ ατν κι σς. Ν θυμστε κα ν μελεττε στ μνήμη σας τ μαρτυρικ τέλος τους, πως λόγου χάριν τ τέλος το πρωτομάρτυρος Στεφάνου, πο μαρτύρησε μ λιθοβολισμό, το ακώβου δελφο τοῦ εαγγελιστο ωάννου, πο ποκεφαλίστηκε μ μαχαρι π τν γρίππα τν γγον το ρδου το σφαγέως τν νηπίων, το λλου πίσης ακώβου το δελφοθέου κα πρώτου πισκόπου εροσολύμων, πο κα ατς πέστη μαρτυρικ θάνατο, κα λλων πολλν, κα ν τος μιμεσθε στν πίστη. Διότι ατο πίστεψαν ταλάντευτα στ μέλλοντα κα ζησαν ζω καθαρ κα για κα χυσαν τ αμα τους γι τν πίστη τους (7).

ησος Χριστς πο νέπνευσε ατος τος πνευματικος προϊσταμένους σας κα τος στήριξε κατ τν ρα το μαρτυρίου, θ μπνέει κα θ στηρίζει κι σς. Διότι ησος Χριστς εναι διος πάντοτε, γήραστος κα αώνιος κα στ παρελθν κα στ παρν κα στ μέλλον κα σ’ λους τους αἰῶνες. Δν λλάζει ποτ βουλή του κα γάπη του πρς τος νθρώπους, σ’ ποια ποχ κι ν ζον. Κα δν παύει ν εναι δίπλα τους τοιμος γι βοήθεια (8).

Δεθετε γερ πάνω του κα μείνετε τόσο σταθερο πέναντί του σο σταθερς εναι ατς πέναντί σας. Μ φανατίζεστε κα παρασύρεστε π’ δ κα π’ κε π διδασκαλίες πο εναι λλιώτικες κα ξένες πρς τν ληθιν διδασκαλία το Χριστο, πο σς δίδαξαν ο πνευματικοί σας προϊστάμενοι. Διότι εναι καλ ν στερεώνεται καρδιά σας στν πίστη, κα σταθεροποιητική της δύναμη ν εναι χάρη το Θεο. Μν χετε μπιστοσύνη στς διακρίσεις τν φαγητν πο κάνουν ο ουδαΐζοντες, π τν ποία δν φελήθηκαν στ διαγωγή τους οτε ο διοι (9).

Κα φο νασκεύασε τ σχετικ μ τς νούσιες παρατηρήσεις κα ποχς π τς τροφς πο καναν ο ουδαΐζοντες, μπαίνει στ θέμα τν θυσιν, κα μ τν πρωτότυπη θυσία το Χριστο νασκευάζει τς τυπικς θυσίες το ουδαϊσμο. Λέει·

μες ο Χριστιανο χουμε σύγκριτα νώτερο θυσιαστήριο κα θμα τν διο τ Χριστ πο προσφέρει διος θελοντικ τ σμα του κα τ αμα του κα μετέχουμε σ’ ατ μ τν γία μετάληψη. π’ ατ τ θυσιαστήριο δν χουν δικαίωμα ν φνε ατο πο λατρεύουν τ Θε στ σκην το μαρτυρίου ρχιερες κα ερες. Πρέπει ν σς π τι ατο συχν δν εχαν δικαίωμα ν φνε οτε κα π τς δικές τους θυσίες, πο ταν προτύπωση τς θυσίας το Χριστο. Λόγου χάριν, πως ρίζει νόμος, τ σώματα τν ζων κείνων, πο μ τ αμα τους ρχιερες ράντιζε τ για τν γίων, δν τρώγονταν π τος ρχιερες, λλ καίγονταν ξ λοκλήρου ξω π τ στρατόπεδό τους κα μεταβάλλονταν σ στάχτη. Γι’ ατ κα ησος Χριστός, προσφέροντας κατ τν προτύπωση τν θυσιν κείνων τ δικό του αμα, παθε πάνω στ σταυρ ξω π τν πύλη τς ᾿Ιερουσαλήμ, στ γνωστό μας Γολγοθᾶ (10-12).

Πόση ντροπ πέμεινε διωγμένος ξω π τν πόλη ησος τότε π τος σταυρωτάς του κα τος περαστικούς! ν θέλουμε κι μες ν εμαστε πιστο κόλουθοί του, ς βγομε ξω π τ στρατόπεδο σν νεπιθύμητοι κα ξόριστοι π τν κόσμο κα τς αρέσεις. Εναι εκαιρία ν κόψουμε κάθε σχέση μ τ μπαθς κα μαρτωλ σύστημα το ουδαϊσμο, κι ς μς νειδίσουν κι μς, πειδ πιστεύουμε στ Χριστό. Τιμή μας ν δεχθομε τς βρισις γι τ νομά του, πως κι κενος δέχτηκε λη τν περιφρόνηση γι τς μαρτίες μας. διωγμς κα τ παθήματα κα διαπόμπευση κα ρπαγ τν παρχόντων σας, πο δεχτήκατε γι τν πίστη σας στ Χριστό, σς κανε συμμέτοχους μ σους καταδιώκονταν κα ζοσαν στς θλίψεις κα στος κατατρεγμούς. Κα μν ξεχντε τι στν παροσα κατάσταση λα εναι πρόσκαιρα κα προσωρινά. δ δν χουμε μόνιμη κα σταθερ πόλη, λλ μ λαχτάρα ζητομε τν πόλη στν ποία θ μς γκαταστήσει στ μέλλον γι πάντα Θεός, τν νω ᾿Ιερουσαλμ (13-14).

Διὰ μέσου λοιπν το ρχιερέως μας ησο Χριστο ς προσφέ­ρουμε θυσία δοξολογίας κα εχαριστίας στ Θε σταμάτητα. χι βέβαια θυσία ζων κα αμάτων, λλ θυσία πο σν καρπς ζέουσας εγνωμοσύνης θ βγαίνει π τ χείλη μας, πο θ δοξολογον τ γιο νομά του. Σς παρακαλ πίσης ν μν ξεχντε κα να λλο εδος θυσίας ρεστς στ Θεό. Κα ατ δν εναι λλη π τ φιλανθρωπία κα τ καλ ργα πρς τος λλους, καθς κα τ συμμετοχ στν πόνο κα στς νάγκες τους. παναλαμβάνω, σ τέτοιες θυσίες ρέσκε­ται Θεός, κι χι σ θυσίες ζων κα αμάτων (15-16).

Μεγάλα μηνύματα κπέμπει πόστολος. Μηνύματα πο μπνέουν θάρρος κα παιτον θυσίες. Τ θάρρος ν τν κολουθομε, στω κα ν ατ μᾶς κοστίζει ερωνεες μπαιγμος διωγμος κα λλες θυσίες πρ τς ληθείας, λλ κα πρ τν δυνάτων κα πόρων δελφν μας. Ατ πέστη ατς γιὰ μᾶς, ατ πέστη κα μέγας θανάσιος, πο πέρασε 16 χρόνια ξόριστος, ατ θέλει ν το προφέρουμε κι μες, τν ναλογιν τηρουμένων. Σ’ ατ κρύβεται ληθιν κα αώνια μακαριό­τητα.

 

θανάσιος Γ. Σιαμάκης, ρχιμανδρίτης

 

 

(δημοσίευσις· 16/1/2013)