᾿Απόστολος κυριακῆς ἀπόκρεω
ΝΗΣΤΕΙΑ = ΑΥΤΟΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ
Κυρ. Ἀπόκρεω (Α΄ Κο 8,8 - 9,2)
Τέτοια μέρα ποὺ ἡ Ἐκκλησία κόβει ἀπὸ τὴ διατροφή μας τὸ κρέας γιὰ ὀχτὼ ἑβδομάδες γιὰ λόγους νηστείας καὶ προετοιμασίας γιὰ τὸ πάσχα, εἶναι ἐπίκαιρα τὰ ὅσα γιὰ τὸ θέμα αὐτὸ μᾶς πληροφορεῖ ὁ ἀπόστολος Παῦλος.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος βλέπει τὸ θέμα τῆς νηστείας σὰν θέμα αὐτοσυγκρατήσεως καὶ ὄχι σὰν θέμα δεοντολογίας. Καὶ τὸ βλέπει σ’ ἕνα πλαίσιο ποὺ σήμερα δὲν ὑπάρχει, στὸ πλαίσιο τῶν εἰδωλοθύτων, ἀφοῦ σήμερα εἰδωλολατρία δὲν ὑπάρχει σὰν ἐπίσημη θρησκεία. Εἰδωλόθυτο ἦταν διαλεχτὸ κρέας ἀρίστης ποιότητος ποὺ προερχόταν ἀπὸ τὶς θυσίες τῶν εἰδωλολατρῶν, καὶ συνήθως μετὰ τὴ θυσία πουλιόταν στὰ κρεοπωλεῖα σὲ μειωμένη τιμή. Διότι δὲν εἶχαν ψυγεῖα νὰ τὸ διατηρήσουν κι ἔπρεπε νὰ πωληθεῖ ἐπειγόντως. Σὲ μεγάλα εἰδωλολατρικὰ πανηγύρια γέμιζε ἡ ἀγορὰ ἀπὸ τέτοια κρέατα καὶ μυρουδιὲς ψητῶν. Εὐκαιρία γιὰ τοὺς φτωχούς.
Τὴν ἐποχὴ ἐκείνη πολλοὶ Χριστιανοὶ ἔλεγαν· Ξέρουμε ὅτι θεοὶ δὲν ὑπάρχουν. Ἕνας Θεὸς ὑπάρχει. Ἄρα οἱ θυσίες γίνονται σὲ ἀνύπαρκτους θεούς, καὶ ἄρα τὰ κρέατα τῶν θυσιῶν δὲν εἶναι μολυσμένα καὶ δὲν εἶναι κακὸ νὰ τ’ ἀγοράζουμε καὶ νὰ τὰ τρῶμε. Σωστό. Ἀλλὰ ὑπῆρχαν καὶ μερικοὶ Χριστιανοὶ ποὺ ἤξεραν μὲν ὅτι ἕνας Θεὸς ὑπάρχει, ὅτι εἴδωλα δὲν ὑπάρχουν, ἀλλὰ σὰν πρώην εἰδωλολάτρες μέσα τους θεωροῦσαν ἀκόμη τὸ εἰδωλόθυτο σὰν κάτι τὸ ἱερὸ καὶ τὸ ἔτρωγαν μὲ τὴ συνείδηση ὅτι τρῶνε κάτι τὸ ἱερό. Τρώγοντας ταρασσόταν ἡ συνείδησή τους γι’ αὐτὸ ποὺ ἔκαναν. Τὸ ἔβλεπαν σὰν ἁμαρτία. Ἦταν ἀδύνατοι στὴν πίστη καὶ πάλευαν μέσα τους νὰ σταθεροποιηθοῦν καὶ ν’ ἀποβάλουν τὴν εἰδωλολατρικὴ ἀντίληψη καὶ συνήθεια.
Γι’ αὐτὸ ὁ Ἀπόστολος δίνει ὁδηγίες. Ἡ τροφή, λέει, δὲν μᾶς πηγαίνει στὸ Θεό. Φᾶμε – δὲ φᾶμε, εἴμαστε τὸ ἴδιο. Ἀλλὰ πρέπει νὰ προσέξουμε μήπως ἡ ἐξουσία μας νὰ φᾶμε γίνει αἰτία νὰ σκανδαλιστοῦν αὐτοὶ οἱ ἀδελφοί μας Χριστιανοὶ ποὺ ἔχουν ἀδύνατη συνείδηση. Καὶ συνεχίζει. Ἂν κάποιος ἀπ’ αὐτοὺς τοὺς Χριστιανοὺς ποὺ ἔχουν ἀδύνατη συνείδηση σὲ δεῖ ἐσένα, ποὺ ξέρεις ὅτι δὲν μολύνουν τὰ εἰδωλόθυτα, νὰ τρῶς σ’ ἕνα κρεοψητοπωλεῖο τέτοια κρέατα, δὲν θὰ τοῦ ἐνισχύσεις τὴν πεποίθηση ὅτι πρέπει καὶ αὐτὸς νὰ συνεχίσει νὰ τρώει εἰδωλόθυτα μὲ τὴν ἀντίληψη ποὺ τὰ ἔτρωγε, δηλαδὴ σὰν κάτι ἱερό; Ἔτσι ὅμως θὰ συνεχίζεται μέσα του μιὰ μπερδεμένη κατάσταση συμβιβάζοντας δύο ἀσυμβίβαστα πράγματα, χριστιανισμὸ καὶ εἰδωλολατρία, καὶ θὰ χαθεῖ τελικὰ ἕνας ἀδερφός, γιὰ τὸν ὁποῖο πέθανε ὁ Χριστός. Πληγώνοντας τὴ συνείδηση τῶν ἀδυνάτων αὐτῶν, ἔλεγε, πληγώνετε τὸν ἴδιο τὸ Χριστό.
Καὶ βγάζει ὁ Ἀπόστολος μία ἀπόφαση αὐτοσυγκρατήσεως σὲ προσωπικὸ στύλ. Ἐὰν ἡ τροφὴ ποὺ τρώω, λέει, σκανδαλίζει τὸν ἀδερφό μου, δὲν θὰ φάω ποτὲ κανένα εἶδος κρέατος, γιὰ νὰ μὴ σκανδαλίσω τὸν ἀδερφό μου. Σὰ νὰ λέει. Ἔχω τὸ δικαίωμα νὰ τρώω εἰδωλόθυτα, ἀλλὰ δὲν τρώω, γιὰ νὰ μὴ σκανδαλίσω κάποιον ἀδύνατο.
Ἔχει μία ἰδιαίτερη εὐαισθησία στὸ σκάνδαλο ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Προτιμάει ν’ ἀποφεύγει κάποια πράγματα, παρὰ νὰ δώσει ἀφορμὴ σκανδαλισμοῦ. Πράγματι, ὄχι μόνο τὸ κρέας τὸ ἀποφεύγει γιὰ τὸ λόγο αὐτό, ἀλλὰ παραιτεῖται καὶ ἀπὸ ἄλλα δικαιώματά του, ποὺ τοῦ τὰ δίνει ὁ Κύριος, ἀλλ’ ἐκεῖνος τὰ ἀρνεῖται, διότι ἐνδεχομένως θὰ σκανδαλίσουν τοὺς ἀσθενεῖς στὴν πίστη. Ἀντὶ νὰ δουλεύει λόγου χάρη μὲ τὰ χέρια του τὴ σκληρὴ καὶ βρόμικη δουλειὰ τοῦ σκηνοποιοῦ καὶ νὰ κουράζεται, θὰ μποροῦσε νὰ τρώει καὶ νὰ ντύνεται μὲ χρήματα ποὺ τοῦ πρόσφεραν οἱ Χριστιανοί. Ἔτσι θὰ εἶχε καὶ περισσότερο χρόνο γιὰ τὸ κήρυγμα. Οἱ ἄλλοι ἀπόστολοι, τὰ νομιζόμενα ἀδέρφια τοῦ Χριστοῦ, καὶ ὁ ἀπόστολος Πέτρος τὸ ἔκαναν αὐτό.
Κι ὅμως ὁ Παῦλος καὶ ὁ Βαρνάβας ἀρνήθηκαν τὸ δικαίωμα αὐτὸ καὶ προτίμησαν νὰ βγάζουν τὸ ψωμί, τὸ ντύσιμο, τὰ εἰσιτήρια, τὰ νοίκια, τὰ γραφικά, κλπ, ἐπεξεργαζόμενοι δέρματα καὶ κατασκευάζοντας μὲ αὐτὰ σκηνές. Καὶ τὸ ἔκαναν, γιὰ νὰ μὴ δώσουν ἀφορμὴ στοὺς ἀδύνατους στὴν πίστη καὶ γιὰ νὰ κλείσουν τὰ στόματα τῶν ἀπίστων καὶ αἱρετικῶν, ποὺ ἦταν ἕτοιμοι νὰ τοὺς κατηγορήσουν ὅτι εἶναι παράσιτοι, ὅτι ζοῦν εἰς βάρος τῶν Χριστιανῶν, ὅτι χρηματίζονται, καὶ ἄλλα πολλά.
Ἐπίσης εἶχε καὶ ὁ Παῦλος καὶ οἱ συνακόλουθοί του τὸ δικαίωμα νὰ ἔχει στὶς περιοδεῖες του τουλάχιστον μία ἄνω τῶν ἑξήντα ἐτῶν γυναῖκα, χήρα, ποὺ ὅταν εἶχε ἄντρα ἔζησε ζωὴ σώφρονα, καὶ εἶχε μόνον ἕναν ἄντρα, καὶ εἶχε τακτοποιήσει τὰ παιδιά της, γιὰ νὰ τὸν ὑπηρετεῖ. Ἀλλὰ καὶ αὐτὸ τὸ δικαίωμα τὸ ἀρνήθηκε. Ἦταν κι αὐτὸς ἀπόστολος σὰν καὶ τοὺς ἄλλους, ἰσάξιος καὶ ἰσότιμος, ἦταν ἐλεύθερος νὰ ἐνεργήσει, ἦταν αὐτόπτης καὶ αὐτήκοος τοῦ Χριστοῦ, εἶχε παραγάγει ἔργο, καὶ πρῶτο ἀπ’ ὅλα ἡ ἐκκλησία τῆς Κορίνθου, ποὺ ἦταν δικό του δημιούργημα. Κι ὅμως παρ᾿ ὅλα αὐτὰ ἀρνήθηκε κάποια δικαιώματά του, γιὰ νὰ μὴ δώσει ἀφορμὴ σὲ κανέναν. Εἶναι πολὺ λοιπὸν νὰ ζητάει ἀπὸ τοὺς Χριστιανοὺς τῆς Κορίνθου ν’ ἀποφεύγουν τὰ εἰδωλόθυτα;
Εἶναι πανθομολογούμενο ὅτι οἱ νηστεῖες ποὺ ἔχει καθορίσει ἡ Ἐκκλησία εἶναι καὶ πνευματικῶς καὶ ὑγιεινῶς καὶ πολλαπλῶς ὠφέλιμες. Ἡ σημερινὴ ἰατρική, καλῶς βέβαια, ἀλλὰ πολὺ ὄψιμα, συνιστᾶ ἀπώλεια βάρους. Ἡ Ἐκκλησία δύο χιλιάδες χρόνια πρίν, ὅταν δὲν ὑπῆρχε ἰατρική, φρόντιζε νὰ παιδαγωγεῖ τὰ παιδιά της γιὰ τὴν καλὴ ὑγεία τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ σώματος μὲ τὴ νηστεία καὶ τὴν αὐτοσυγκράτηση.
᾿Αθανάσιος Γ. Σιαμάκης, ἀρχιμανδρίτης
(δημοσιεύτηκε 4/2/2010)