ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς ἀποστολικὰ ἀναγνώσματα κυριακῶν ᾿Απόστολος κυριακῆς ἀσώτου (34ης)

PostHeaderIcon ᾿Απόστολος κυριακῆς ἀσώτου (34ης)

 

 Φεύγετε τὴν πορνείαν

Κυρ. Ασώτου (Α΄ Κο 6,12-20)

 

    Ἀνάμεσα στὶς ἀσωτίες ποὺ ἔκανε ὁ ἄσωτος υἱὸς κατονομάζεται καὶ ἡ πορνεία. Αὐτὸς εἶναι ὁ λόγος ποὺ ἡ Ἐκκλησία ὅρισε νὰ διαβάζεται τὴν Κυριακὴ τοῦ ἀσώτου ἀπὸ τὴν πρώτη πρὸς Κορινθίους Ἐπιστολή, στὴν ὁποία ὁ ἀπόστολος Παῦλος μιλάει γιὰ τὶς βαριὲς εὐθῦνες ποὺ συνε­πά­γον­ται τὸ ἁμάρτημα καθὼς καὶ οἱ ἄλλες ἠθικὲς παρεκτροπές.

    Ἡ Κόρινθος, πλούσια ἐμπορικὴ πόλη μὲ δύο λιμάνια, ἀνέκαθεν ἀντα­γω­νιζόταν τὴν Ἀθήνα. Κατὰ τὴν ἑλληνορρωμαϊκὴ ἐποχὴ λόγῳ τῆς εὐμάρειας ἐνδημοῦσε σ’ αὐτὴν μεγάλος ἐκφυλισμός. Ἡ πόλη θεωροῦνταν πορ­νού­πολη. Κορινθιάζειν κατέληξε νὰ σημαίνει πορνεύειν καὶ μαστροπεύειν. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος στὴν πρώτη του ἐπίσκεψη ἐκεῖ συνάντησε σκληρὴ ἀν­τί­δραση καὶ ἤθελε νὰ φύγει, ἀλλὰ μετὰ τὴν ἐνθάρρυνση τοῦ Κυρίου ἔμεινε τρία ἑξάμηνα. Στὸ διάστημα αὐτὸ εἶδε καὶ τὴν ἐπιρρέπεια τῶν Κορινθίων στὴν πορνεία καὶ ἔκρινε καλὸ νὰ τοὺς μιλήσει στὴν Ἐπιστολή του ἀνοιχτὰ καὶ ὑπεύθυνα. Ἂς τὸν ἀκούσουμε.

    Σὰν ἐλεύθερος ἄνθρωπος, λέει, ὅλα μπορῶ νὰ τὰ κάνω, ἀλλ’ ὅλα δὲν μὲ συμφέρουν, οὔτε θὰ ἤθελα νὰ ἐξουσιάζομαι ἐγὼ ἀπὸ αὐτὰ σὰν δοῦλος. Λένε συνήθως οἱ ἄνθρωποι· Ὅπως οἱ τροφὲς εἶναι γιὰ τὴν κοιλιά, ἔτσι καὶ τὸ σῶμα εἶναι γιὰ τὴν πορνεία. Λάθος. Οἱ τροφὲς εἶναι πράγματι γιὰ τὴν κοιλιά, ἀλλὰ δὲν ἰσχύει τὸ ἴδιο καὶ γιὰ τὴν γενετήσια ἐπιθυμία. Τὸ σῶμα δηλαδὴ δὲν εἶναι γιὰ τὴν πορνεία, ἀλλὰ γιὰ τὸν Κύριο, καὶ ὁ Κύριος γιὰ τὸ σῶμα. Καὶ ἐξηγεῖ· Τὶς τροφὲς καὶ τὸ στομάχι κατὰ τὴν ἀνάσταση τῶν νεκρῶν θὰ τὰ καταργήσει ὁ Θεός, διότι τὸ ἀναστημένο σῶμα τότε δὲν θὰ ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ τέτοια. Θὰ ἔχει αἰώνιο προορισμό. Τὰ σώματα τότε θὰ τ’ ἀναστήσει ὁ Θεός, γιὰ νὰ ζοῦν αἰωνίως κοντά του, ὅπως ἀνέστησε καὶ τὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ. Καὶ θὰ τ’ ἀναστήσει, διότι εἶναι μέλη τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ. Καὶ ἀφοῦ ἐκεῖνο τὸ ἀνέστησε καὶ ζεῖ, εἶναι βέβαιο ὅτι θ’ ἀναστήσει καὶ τὰ δικά μας. Ἁπλῶς εἶναι θέμα χρόνου.

    Ἀφοῦ λοιπὸν τὰ σώματά μας εἶναι μέλη τοῦ ἀναστημένου σώματος τοῦ Χριστοῦ, θὰ πάρουμε τὰ μέλη τοῦ ἀναμαρτήτου Χριστοῦ καὶ μὲ τὴν πορνεία θὰ τὰ ταυτίσουμε μὲ τὰ ἁμαρτωλὰ μέλη τῆς πόρνης; Θὰ ἐξαναγ­κά­σουμε δηλαδὴ τὸ Χριστὸ νὰ πορνεύσει; Μὴ γένοιτο! Σημειωτέον ὅτι στὴ σαρκικὴ συνάφεια τοῦ ἄνδρα καὶ τῆς γυναίκας τὰ σώματά τους γίνονται ἕνα. Ἐνῷ στὴν πνευματικὴ συνάφεια μὲ τὸν Κύριο μέσῳ τῆς πίστεως καὶ τῆς μεταλήψεως τοῦ σώματος καὶ αἵματός του ὁ ἄνθρωπος γίνεται ἕνα πνεῦμα μὲ τὸν Κύριο.

    Γι’ αὐτό, συμπεραίνει ὁ ἀπόστολος, σᾶς συνιστῶ ν’ ἀποφεύγετε τὴν πορνεία, ὅπως τὴν ἀπέφυγε καὶ ὁ Ἰωσὴφ μὲ τὴ φυγή. Νὰ τὴν ἀποφεύγετε καὶ γιὰ τὸν πρόσθετο λόγο ὅτι κάθε ἁμαρτία δὲν βλάπτει ἄμεσα τὸ σῶμα τοῦ ἁμαρτάνοντος. Ἡ πορνεία ὅμως καταστρέφει ἄμεσα καὶ ἐκφυλίζει πρωτίστως τὸ σῶμα τοῦ ἴδιου τοῦ πορνεύοντος, συντελεῖ δὲ καὶ στὸν ἐκφυλισμὸ τοῦ ἀνθρωπίνου εἴδους. Ἐξάλλου δὲν θὰ πρέπει ν’ ἀγνοεῖτε, συμπληρώνει ὁ Παῦλος, ὅτι τὸ σῶμα σας εἶναι κατοικητήριο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, καὶ οὐσιαστικὰ δὲν εἶναι δικό σας. Εἶστε χρῆστες κι ὄχι ἰδι­ο­κτῆ­τες τοῦ σώματος. Ἰδιοκτήτης εἶναι ὁ Θεός, ποὺ τὸ κατασκεύασε, καὶ ὕστερα, ὅταν τὸ παραδώσαμε στὸ διάβολο, τὸ πῆρε πάλι πίσω ἐξαγο­ρά­ζον­τάς το ἀπ’ αὐτὸν μὲ τὸ βαρὺ τίμημα τοῦ αἵματος τοῦ Χριστοῦ, ποὺ χύθηκε πάνω στὸ σταυρό.

    Γι’ αὐτὸ λοιπὸν τονίζω καὶ πάλι, λέει ὁ Ἀπόστολος, ὄχι μόνο ν’ ἀπο­φεύ­γετε τὴν αἰσχρὴ καὶ ἄτιμη πράξη τῆς πορνείας, ἀλλ’ οὔτε καὶ μὲ τὴ σκέψη σας νὰ μὴν τὴν κάνετε. Ἀντιθέτως σᾶς συνιστῶ καὶ μὲ τὸ σῶμα σας τὸ καθαρὸ καὶ μὲ τὸ πνεῦμα σας τὸ λαμπερό, ποὺ καὶ τὰ δύο εἶναι τοῦ Θεοῦ, νὰ δοξάζετε τὸ Θεὸ ποὺ σᾶς τὰ ἐμπιστεύθηκε σὰν σὲ καλοὺς δια­χει­ρι­στάς.

    Τὰ ἐπιχειρήματα τοῦ ἀποστόλου Παύλου κατὰ τῆς πορνείας εἶναι ἀδι­ά­σειστα καὶ ἀναντίρρητα. Καὶ δὲν μποροῦμε βέβαια ν’ ἀρνηθοῦμε ὅτι μέ­σα στὴν πονηρὴ ἐποχή μας, ἐποχὴ τῆς ἀσωτίας τῆς πορνείας τοῦ καρ­να­βα­λι­σμοῦ καὶ τῆς διαχύσεως, ὅπου ὅλα ἔχουν γίνει σέξ, τὰ λόγια τοῦ Παύλου ἀκούγονται σὰν παρωχημένες φωνές. Δὲν παύουν ὅμως νὰ ἔχουν αἰώνια ἀ­ξία. Ἂν κάποια στιγμὴ παραφρονήσουν οἱ ἄνθρωποι καὶ λένε ὅτι τὸ χρυ­σά­φι εἶναι χαλίκι, δὲν σημαίνει ὅτι τὸ χρυσάφι ἔχασε τὴν ἀξία του. Ἁπλῶς παραφρόνησαν οἱ ἄνθρωποι. Καὶ σήμερα πρόκειται περὶ μαζικῆς παρα­φρο­νήσεως τῆς ἀνθρωπότητος πάνω στὸ ζήτημα αὐτό.

    Δὲν θὰ παύσουν ὅμως νὰ ὑπάρχουν καὶ ἐκεῖνοι, ἰδίως νέοι ἀηδιασμένοι ἀπὸ τὰ κηρύγματα τοῦ πανσεξουαλισμοῦ, ποὺ ἀναζητοῦν ὑπεύθυνη γνώμη γιὰ τὸ ζήτημα αὐτό. Τὰ δοκίμασαν ὅλα νωρίς, καὶ εἶναι ἄδειοι καὶ ἀπελ­πι­σμένοι. Γιὰ σᾶς, ἀγαπητά μου παιδιά, τὰ λόγια τοῦ ἀποστόλου εἶναι τὰ μό­να σωτήρια. Ἐφαρμόστε τα καὶ θὰ διαπιστώσετε ὅτι ἡ μὲν πορνεία εἶναι καταστροφή, ἡ δὲ καθαρότητα εἶναι ζωὴ αἰώνια καὶ ἐγγυᾶται ἥσυχη συνείδηση, ἀδιάσπαστο γάμο, ἀγαπημένο ἀντρόγυνο, συνεκτικὴ οἰκογένεια, ἀδιάπτωτη καὶ ἀληθινὴ εὐτυχία.

 

    ᾿Αθανάσιος Γ. Σιαμάκης, ἀρχιμανδρίτης

 

 

(δημοσίευσι 28/1/2010)