14-05-08
Δὲν νομίζω ὅτι ὑπάρχει κάποια διαφορὰ μεταξὺ τῶν ὅσων σημειώνω ἐγὼ στὰ Δίπτυχα 2008 καὶ ὅσων ἀναφέρει ὁ π. Κων. Παπαγιάννης στὸ ἐγκόλπιον ποὺ ἐπεμελήθη. ἢ τοὐλάχιστον δὲν ἀντιλαμβάνομαι κάποια διαφορά. ἀμφότεροι λέμε τὸ ἑξῆς· ναί, σήμερα ἔχει ἐπικρατήσει κατὰ τὶς κυριακὲς νὰ ψάλλεται τὸ ἀναστάσιμον ἀπολυτίκιον ὡς ἐφύμνιον τοῦ γ΄ἀντιφώνου, ἀλλὰ τοὐλάχιστον νὰ ξέρετε ὅτι οἱ ἀρχαῖοι στίχοι τῶν ἀντιφώνων καὶ γιὰ τὶς κυριακὲς εἶναι τὰ «᾿Αγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθε». ἀμφότεροι δηλαδὴ προσπαθοῦμε νὰ ἐπανεισάγωμε στὴν σημερινὴ ἐνοριακὴ πρᾶξι τὰ ἀρχαῖα ἀντίφωνα, δηλαδὴ τοὺς ἀρχαίους ψαλμικοὺς στίχους, ὥστε νὰ διορθωθῇ ἐδῶ κάποια παλαιὰ παρεξήγησις περὶ ἀντιφώνων. ἐπειδὴ ἡ μακροχρόνια συνήθεια εἶναι ἰσχυρὸς παράγων εἰς τὰ πράγματα τῆς ἐκκλησίας, καὶ πολλάκις μπορεῖ αὐτὴ ἡ συνήθεια νὰ γίνῃ κακὸς σύμβουλος καὶ καθοδηγητής, διὰ τοῦτο τονίζομε τὸ μεῖζον (τοὺς στίχους) καὶ ἀφήνομε τὸ ἐλάσσον (τὰ ἐφύμνια) εἰς τὴν κατανόησιν ἢ εὐχέρειαν ἢ συνήθειαν ἑκάστου. καὶ ὁ π. Κωνσταντῖνος διευκρινίζει εἰς τὴν σ. 14 τοῦ ἐγκολπίου ὅτι ἀναφέρεται εἰς τὸ πρακτέον διὰ τὰ ἀντίφωνα μὲ ἀφετηρίαν «τὴν σημερινὴν μορφὴν αὐτῶν». καὶ ἐγὼ ἄλλωστε σχετικῶς μὲ τὰ ἀρχαῖα ἀντίφωνα δὲν πρωτοτυπῶ· ἁπλῶς ἀκολουθῶ τοὺς παλαιοτέρους ἐμοῦ, ποὺ ἔχουν ὁμιλήσει γι᾿ αὐτὸ τὸ θέμα· μεταξὺ αὐτῶν τῶν εἰδημόνων, καὶ σὲ κορυφαία μάλιστα θέσι, κατατάσσεται ἀναμφιβόλως ὁ π. Κωνσταντῖνος.
copyright 2008 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης