13-05-08
Δὲν πρόκειται ἀκριβῶς γιὰ κάποιο ἀστεῖο λάθος ἢ γιὰ γκάφα ἐν ὥρᾳ ἀκολουθίας. νομίζω ὅμως ὅτι ὁ παρακάτω «πρακτικὸς κανόνας» δημιουργεῖ εὐθυμία («ἔχει πλάκα» κατὰ τὸ κοινῶς λεγόμενον), ὁπότε σκέφτηκα ὅτι ταιριάζει ἐδῶ. τὸ περιστατικὸ τὸ θυμήθηκα προχθὲς κυριακὴ τῶν μυροφόρων.
῞Οπως εἶναι γνωστό, ἡ κυριακὴ τῶν μυροφόρων ἔχει 3 ἀπολυτίκια· «῞Οτε κατῆλθες», «῾Ο εὐσχήμων», «Ταῖς μυροφόροις γυναιξί». τὴν κυριακὴ λέγονται μὲ αὐτὴν τὴν σειρὰ ποὺ τὰ ἔγραψα, τὶς ὑπόλοιπες ἡμέρες ὅμως τῆς ἑβδομάδος τῶν μυροφόρων λέγονται μὲ ἄλλη σειρά. αὐτὴ ἡ ἀλλαγὴ στὴν σειρὰ τῶν ἀπολυτικίων μπερδεύει πολλοὺς ψάλτες, ἀκόμη κι ἐμένα ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου. κάποτε λοιπὸν ἕνας ψάλτης δὲν θυμόταν καθόλου τὴν σειρὰ καὶ συνεχῶς κοίταζε στὸ τυπικό, γιὰ νὰ μὴν κάνῃ λάθος. τὸν ῥωτάω·
–Τί κοιτᾷς ὅλη τὴν ὥρα;
–Τὴν σειρὰ τῶν ἀπολυτικίων, γιὰ νὰ μὴν τὰ μπερδέψω, μοῦ ἀπαντάει.
– Θὰ σοῦ πῶ ἕναν πρακτικὸ κανόνα, τοῦ λέω, γιὰ νὰ τὸ θυμᾶσαι γιὰ πάντα καὶ νὰ μὴν κάνῃς ποτέ λάθος. ὅταν εἶναι κυριακὴ τῶν μυροφόρων, τὰ ἀπολυτίκια λέγονται μὲ τὴν ἑξῆς σειρά. ἀφοῦ εἶναι κυριακή, πάντοτε πρῶτο λέμε τὸ ἀναστάσιμο «῞Οτε κατῆλθες». τώρα γιὰ τὰ ἄλλα δύο νὰ ἔχῃς ὑπόψει σου τὴν τάξι «πρῶτα οἱ ἄντρες, μετὰ οἱ γυναῖκες», δηλαδὴ πρῶτα «῾Ο εὐσχήμων ᾿Ιωσήφ», μετὰ «Ταῖς μυροφόροις γυναιξί»!
Σχόλιον. ἐκείνη τὴν ἡμέρα (καὶ μόνο γιὰ τὴν κυριακὴ) ὡρισμένοι ψάλλουν καὶ τὸ ἀπολυτίκιον τοῦ κρυφοῦ μαθητοῦ Νικοδήμου, ἀλλὰ δὲν ξέρουν ποιὰ εἶναι ἡ θέσις του, καὶ τὸ ψάλλουν ὅπου θυμηθοῦν. μὲ βάσι τὸν παραπάνω πρακτικὸ κανόνα τὸ ἀπολυτίκιο βρίσκει ἐπιτέλους τὴν θέσι του! πρέπει νὰ ψαλῇ ὁπωσδήποτε πρὶν ἀπὸ τὸ ἀπολυτίκιον τῶν μυροφόρων· καλλίτερα μάλιστα νὰ ψαλῇ καὶ πρὶν ἀπὸ τὸ ἀπολυτίκιον τοῦ εὐσχήμονος ᾿Ιωσήφ.
Σημείωσις. στὶς ἄλλες ἡμέρες τῆς ἑβδομάδος τῶν μυροφόρων ἡ σειρὰ τῶν ἀπολυτικίων ἀκολουθεῖ τὴν χρονικὴ ἀλληλουχία τῶν γεγονότων· δηλαδὴ πρῶτα ἔγινε ἡ ἀποκαθήλωσις («῾Ο εὐσχήμων ᾿Ιωσήφ»), ὕστερα ἡ εἰς ᾅδην κάθοδος καὶ ἡ ἀνάστασις («῞Οτε κατῆλθες») καὶ μετὰ τὸ ἔμαθαν οἱ μυροφόρες («Ταῖς μυροφόροις γυναιξί»).
copyright 2008 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης