από Dionysios » Παρ 27 Μαρ 2009, 11:42:24
Εἰς τὶς 29 φεβρουαρίου 2009 κυριακὴ τῆς τυρινῆς μὲ εἶχαν καλέσει νὰ παρευρεθῶ σὲ μία χειροτονία. πῆγα, ἐπειδὴ μὲ τὸν πρωτοψάλτη τοῦ ναοῦ ἔχω πολὺ καλὴ γνωριμία, καὶ εἶναι ἄνθρωπος ποὺ σέβεται τὸ τυπικόν.
῾Ο ἐπίσκοπος στὶς ἐκφωνήσεις «῾Η χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν...» «Καὶ ἔσται τὰ ἐλέη...» εὐλόγησε διὰ τοῦ ἀέρος ἢ διὰ τοῦ σταυροῦ, ἀντὶ τοῦ ὀρθοῦ ποὺ εἶναι ἡ εὐλογία διὰ μόνης τῆς χειρός του. μάλιστα· ὁ ἐπίσκοπος καὶ ὄχι κάποιος πρεσβύτερος· ὁ ἐπίσκοπος, ποὺ ὑποτίθεται ὅτι πρέπει νὰ εἶναι ὑπόδειγμα λειτουργικῆς γιὰ τοὺς κληρικούς του, ἔπραξε αὐτὸ τὸ λάθος. εἶναι τόσο διαδεδομένο ἄλλωστε...
Κάθε ἐπίσκοπος (καὶ ὄχι μόνον) ἔχει τὶς δικές του συνήθειες, ὅταν ἱερουργῇ. ἄλλος θέλει ἡ φήμη του νὰ ψάλλεται τρεῖς φορές, ὅπως προβλέπεται ἄλλωστε, καὶ ἄλλος μόνον δύο (δὲν ξέρω γιὰ ποιούς λόγους). ἐπίσης στὶς χειροτονίες ἐκτὸς ἀπὸ τὰ προβλεπόμενα τροπάρια κάποιοι προσθέτουν καὶ τὸ μέγα προκείμενον «Τίς θεὸς μέγας» εἴτε δὶς εἴτε τρὶς ψαλλόμενον, ἐνῷ βέβαια δὲν ὑπάρχει στὰ εὐχολόγια. τὰ τελευταῖα χρόνια αὐτὸ τὸ προκείμενον ἔχει γίνει ἕνα εἶδος σουξὲ «γιὰ τὰ πανηγύρια». καὶ ἄλλα διάφορα, τὰ ὁποῖα δὲν θὰ τὰ ἀναφέρω ὡς σχολαῖα.
Διεπίστωσα ὅμως τὸ ἑξῆς ἀπαράδεκτον (ὄχι ὅτι παραδέχομαι τὰ προηγούμενα). ἂν κάποιος κληρικός, πρεσβύτερος ἢ διάκονος, κάμῃ κάποιο λάθος, θὰ σπεύσουν νὰ τὸ καλύψουν καὶ νὰ τὸ διορθώσουν μὲ διακριτικότητα· ἂν ὅμως ὁ ψάλτης κάμῃ κάποιο λάθος, θὰ γυρίσουν ὅλοι οἱ ῥασοφοροῦντες νὰ τὸν ἀγριοκοιτάξουν μετὰ μεγάλης ἀδιακρισίας καὶ περισσῆς βλοσυρότητος.
῾Ο πρωτοψάλτης ἔψαλε τὸ χερουβικὸν μέχρι τὸ «ἀποθώμεθα μέριμναν». τὸν ὑπόλοιπον ὕμνον ἐσυνέχισε ὁ ἀριστερὸς ψάλτης τοῦ ναοῦ, ὁ ὁποῖος ἦτο κάποιος ἐθελοντής! δὲν ξέρω ἂν ὁ ἄνθρωπος εἶχε κάποια ἐμπειρία ἀπὸ ἀρχιερατικὲς λειτουργίες ἢ χειροτονίες. πάντως ἔψαλε συντόμως τὸ «ὡς τὸν βασιλέα», τὸ ὡλοκλήρωσε καὶ ...σταμάτησε νὰ ψάλλῃ περιμένοντας νὰ γίνῃ ἡ εἴσοδος! τὸ σωστὸ θὰ ἦταν νὰ συνεχίσῃ νὰ ψάλλῃ, μέχρι νὰ ξεκινήσῃ ἡ εἴσοδος τῶν δώρων. αὐτὸ εἶναι σχετικῶς εὔκολο νὰ τὸ κανονίσῃ ὁ ἀριστερὸς ψάλτης, διότι ἡ εἴσοδος ξεκινᾷ ἀπὸ τὴν πλαϊνὴ θύρα τοῦ ἱεροῦ, ποὺ βρίσκεται στὴν μεριὰ τοῦ ἀριστεροῦ ψάλτου. ἑπομένως ἔχει ἄμεση ἐποπτεία καὶ μπορεῖ νὰ δῇ πότε οἱ κληρικοὶ εἶναι ἕτοιμοι γιὰ τὴν εἴσοδο, ὁπότε ἐκείνην τὴν στιγμὴν ὁλοκληρώνει τὸ καθωρισμένο τμῆμα τοῦ χερουβικοῦ. ὁ συγκεκριμένος ὅμως ψάλτης δὲν τὸ ἔπραξε αὐτό! δὲν τὸ ἤξερε; δὲν τὸ θυμήθηκε; μπερδεύτηκε; τί νὰ πῶ. γεγονὸς ὅμως εἶναι ὅτι ἔψαλε συντόμως τὸ «ὡς τὸν βασιλέα» καὶ ...σταμάτησε, ἐνῷ δὲν εἶχαν ἑτοιμαστῆ ἀκόμη οἱ κληρικοὶ γιὰ τὴν εἴσοδο!
Καὶ τί νομίζετε ὅτι ἔγινε; ἀνοίγει ἡ πλαϊνὴ θύρα τοῦ ἱεροῦ, προβάλλει ἕνας ἐκ τῶν πρεσβυτέρων τοῦ ναοῦ καὶ λέει· «συνέχισε νὰ ψάλλῃς τὸ χερουβικόν». θὰ πῆτε ὅτι δὲν εἶχε καὶ ἄδικον. μὴ βιάζεστε! διότι αὐτὸ δὲν τὸ εἶπε στὸν ἀριστερὸ ψάλτη, ἀλλὰ στὸν δεξιό! ὁ ὁποῖος μὲ τὴν σειρά του ξαφνιάστηκε, καὶ ὅταν πῆγε νὰ ψάλῃ κάπως τὸ «ὡς τὸν βασιλέα», ξεκίνησε ἡ εἴσοδος ἀπὸ τὴν ἄλλη πλευρὰ τοῦ ναοῦ, ἀλλὰ ἐπειδὴ ὁ δεξιὸς ψάλτης δὲν εἶχε ὁρατότητα, δὲν τὸ εἶδε, καὶ λίγα δευτερόλεπτα ἔψαλλε, ἐνῷ ὁ διάκονος ἀπὸ τὴν ἄλλη μεριὰ ἔλεγε τὸ «Πάντων ὑμῶν».
᾿Εγὼ τὰ ἔβλεπα ὅλα αὐτὰ καὶ δὲν μιλοῦσα· σκεφτόμουν ὅμως ἀπὸ μέσα μου ὅτι ἦταν τυχερὸς ὁ πρεσβύτερος ποὺ δὲν ἤμουν ἐγὼ στὴν θέσι τοῦ δεξιοῦ ψάλτου. διότι μόλις θὰ μοῦ ἔλεγε «συνέχισε νὰ ψάλλῃς τὸ χερουβικόν», θὰ τοῦ ἀπαντοῦσα· «λάθος κάνεις. σὲ λάθος ἄνθρωπο ἀπευθύνεσαι. αὐτὸ νὰ τὸ πῇς στὸ ἀπέναντι ἀναλόγιο, καὶ νὰ προσέχῃς ἄλλη φορά».
Λίγα σχόλια ἀκόμη.
1. Πολλοὶ κληρικοί, καὶ ἰδίως οἰκεῖοι τοῦ ἑκάστοτε ἐπισκόπου, δὲν ἀντιλαμβάνονται ὅτι ἕνας ψάλτης, ἂν δὲν ὑπηρετῇ σὲ ναὸ ὅπου γίνονται συχνὰ χειροτονίες (π.χ. σὲ κάποιο καθεδρικὸ ναό), δὲν ἔχει μεγάλη ἐμπειρία ἀπὸ αὐτὴν τὴν περίπτωσι. τὰ διάφορα τυπικὰ καὶ τὰ εὐχολόγια ἔχουν λίγες βασικὲς ὁδηγίες, χρήσιμες ὁπωσδήποτε, ἀλλὰ δὲν ἀναφέρουν τὶς ἰδιαίτερες συνήθειες κάθε τόπου καὶ κάθε ἐπισκόπου.
2. Γιατί, κύριοι, ἐμπιστευθήκατε τὸ ἀριστερὸ ἀναλόγιο σὲ ἕναν ἐθελοντή; καὶ προτοῦ τὸ πράξετε αὐτό, φροντίσατε νὰ διακριβώσετε, ἂν εἶχε τὶς ἀπαραίτητες γνώσεις (καὶ κυρίως τὴν λειτουργικὴ ἀντίληψι) γιὰ τὴν συγκεκριμένη ἰδιαίτερη καὶ σπάνια περίπτωσι χειροτονίας στὸν ναό σας, μὲ ἕναν ἐπίσκοπο ὁ ὁποῖος ἐπίσης γιὰ πρώτη φορὰ ἦρθε νὰ λειτουργήσῃ στὸν ναό σας;
3. Ἔπρεπε νὰ ὁριστῇ ἕνας τοὐλάχιστον κληρικὸς ὡς τυπικάριος, ὁ ὁποῖος θὰ βρίσκεται στὸ ἀναλόγιο καὶ θὰ ὑποδεικνύῃ στοὺς ψάλτες τί πρέπει νὰ ποῦν κατὰ τὴν ὥρα τῆς ἀρχιερατικῆς λειτουργίας καὶ κυρίως στὴν ὥρα τῆς χειροτονίας. αὐτὸ δὲν εἶναι κακό, οὔτε μειώνει κάποιον ψάλτη, ἀλλὰ ἀντιθέτως πρόκειται γιὰ ἀγαστὴ συνεργασία ἱερέων καὶ ψαλτῶν. ὅταν σὲ ἕναν ναὸ γίνεται μία χειροτονία κάθε 15 χρόνια καὶ ἔρχεται ἕνας ἐπίσκοπος νὰ λειτουργήσῃ γιὰ πρώτη φορά, πῶς θέλετε, κύριοι, οἱ ψάλτες σας νὰ ξέρουν κάποιες λεπτομέρειες ποὺ τὶς γνωρίζετε μόνον ἐσεῖς, ποὺ λειτουργεῖτε σχεδὸν κάθε κυριακὴ μαζὶ μὲ τὸν ἐπίσκοπο;
4. Καὶ γιατί, παρακαλῶ, δυσανασχετεῖτε, ἂν τυχὸν κάμῃ ὁ ψάλτης ὄχι κάποιο λάθος τυπικοῦ, διότι αὐτὰ ποὺ κάνετε ἐσεῖς δὲν προβλέπονται ἀπὸ τὸ τυπικόν, ἀλλὰ ἂν τυχὸν κάμῃ ὁ ψάλτης κάτι διαφορετικὸ ἀπὸ αὐτὸ ποὺ αὐθαιρέτως (ἴσως) ἔχετε καθορίσει ἐσεῖς νὰ γίνεται; γιατί δὲν βοηθᾶτε τὸν ψάλτη σας; εἶναι δυνατὸν ὁ δάσκαλος στὸ σχολεῖο νὰ ἀπαιτήσῃ νὰ λύσουν οἱ μαθητὲς ἕνα πρόβλημα διαιρέσεως, ὅταν τοὺς ἔχῃ διδάξει μόνον μέχρι τὸν πολλαπλασιασμό; εἶναι σοβαρὰ πράγματα αὐτὰ ποὺ κάνετε; δείχνουν πραγματικὴ ἀγάπη γιὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ εὐταξία; καὶ κυρίως δείχνουν τὴν ποιμαντική σας φροντίδα καὶ εὐαισθησία;
5. Πιὸ σωστὸ θὰ ἦταν μάλιστα νὰ ὁριστοῦν δύο ἱερεῖς-τυπικάριοι, ἕνας γιὰ κάθε ψαλτῆρι. δὲν θὰ λάβουν μέρος στὴν λειτουργία, δὲν θὰ ψάλουν, δὲν θὰ ἀναγνώσουν τὸ ἀποστολικὸ κείμενο ἢ κάτι ἄλλο (τὰ διευκρινίζω πρὸς ἀποφυγὴν παρεξηγήσεων), ἀλλὰ μοναδική τους μέριμνα θὰ εἶναι ἡ τελετουργικὴ ἐναρμόνισις ἱεροῦ ἀναλογίου καὶ ἁγίου βήματος, ἡ εὐταξία τῆς ἀκολουθίας.
copyright 2009 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης