Στὸν καθημερινὸ μὴ ἑορτάσιμο ὄρθρο μετὰ τὴν 9η ᾠδὴ τῶν κανόνων (ἢ συνηθέστερα μετὰ τὴν στιχολογίαν τοῦ «Τὴν Τιμιωτέραν») ψάλλεται ὁ εἱρμὸς τοῦ τελευταίου κανόνος καὶ κατόπιν τὸ «Ἄξιον ἐστὶν ὡς ἀληθῶς... Τὴν τιμιωτέραν». ἐπεσημάνθη μάλιστα ὅτι τὸ προΰμνιον «Ἄξιον ἐστὶ» δὲν εἶναι βιβλικὸς στίχος, ὁπότε πῶς δικαιολογεῖται;
14-05-08
᾿Επειδὴ καὶ τὸ γνωστότατον προΰμνιον «Μεγάλυνον, ψυχή μου, τὴν τιμιωτέραν καὶ ἐνδοξοτέραν τῶν ἄνω στρατευμάτων» δὲν εἶναι βιβλικὸς στίχος, ὅπως καὶ ἄλλα παρόμοια, δὲν βλέπω κάτι τὸ ἀσύνηθες στὴν δημιουργία καὶ σύναψι τοῦ προϋμνίου «Ἄξιον ἐστὶν ὡς ἀληθῶς... καὶ μητέρα τοῦ Θεοῦ ἡμῶν» πρὸ τοῦ εἱρμοῦ «Τὴν τιμιωτέραν», ὁσάκις ὁ τελευταῖος λέγεται δίκην καταβασίας.
Περισσότερον μὲ ἐνδιαφέρει τὸ ἐρώτημα· πότε καὶ διὰ ποίαν θεομητορικὴν ἑορτὴν ἐποιήθη τὸ γνωστὸν τοῦτο θεομητορικὸν προΰμνιον «Ἄξιον ἐστίν»; ἐπίσης πότε καὶ διατί εἰσήχθη ἡ συνήθεια νὰ ψάλλεται ὁ εἱρμὸς μαζὶ μὲ τὸ προΰμνιόν του ἐκτὸς τῆς κυριωνύμου ἡμέρας τῆς ἑορτῆς; (πρᾶγμα τὸ ὁποῖον κατ᾿ ἀρχὰς θὰ μποροῦσε νὰ θεωρηθῇ ἀκόμη καὶ παράτυπον.)