῾Ο ἀρχαῖος ὕμνος «Πληρωθήτω»
1. ῾Ο ὕμνος
Στὰ «Δίπτυχα» τοῦ ἔτους 2007 σημειώνεται ὅτι μετὰ τὸ «Εἴδομεν τὸ φῶς» σὲ κάθε θεία λειτουργία πρέπει νὰ ψάλλεται καὶ ὁ ὕμνος «Πληρωθήτω» (Δίπτυχα, 22 Φεβρουαρίου, σελ. 66· «Μετὰ τὴν ἐκφώνησιν “Πάντοτε νῦν καὶ ἀεί”, ὁ χορὸς τὸ “Πληρωθήτω τὸ στόμα ἡμῶν”, ὡς ἐν πάσῃ λειτουργίᾳ, τελείᾳ ἢ προηγιασμένῃ»), πλὴν τῆς διακαινησίμου ἑβδομάδος. ἐπειδὴ ὅμως ὁ ὕμνος αὐτὸς δὲν εἶναι σήμερα εὐρύτερα γνωστός (παρέμεινε σὲ μοναστηριακὴ κυρίως χρῆσι), παρατίθεται ἐδῶ.
Ἦχος β΄ (ἢ πλ. α΄)
1 Πληρωθήτω τὸ στόμα ἡμῶν αἰνέσεώς σου, Κύριε,
2 ὅπως ὑμνήσωμεν τὴν δόξαν σου·
3 ὅτι ἠξίωσας ἡμᾶς μετασχεῖν
4 τῶν ἁγίων ἀθανάτων καὶ ἀχράντων σου μυστηρίων·
5 στήριξον ἡμᾶς ἐν τῷ σῷ ἁγιασμῷ,
6 ὅλην τὴν ἡμέραν μελετᾶν τὴν δικαιοσύνην σου·
7 ἀλληλούια, ἀλληλούια, ἀλληλούια.
2. Μαρτυρίες
῾Ο ὕμνος εἶναι ἀρκετὰ ἀρχαῖος, παλαιότερος τοῦ «Εἴδομεν τὸ φῶς». ψάλλεται ἀπὸ τὰ μέσα τοῦ 7ου αἰῶνος («Πασχάλιον χρονικόν»), ὑπάρχει σὲ λειτουργικὰ εἰλητάρια, εὐχολόγια καὶ τυπικὰ ἀπὸ τοῦ 12ου αἰῶνος καὶ ἑξῆς, ἐνῷ παραλλαγή του βρίσκομε στὴν ἀρχαιοτάτη λειτουργία τὴν ἐπ᾿ ὀνόματι τοῦ ἁγίου Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου. δὲν μνημονεύεται τὸ «Πληρωθήτω» σὲ κάποιες ἐκδόσεις τοῦ 19ου αἰῶνος, ὅπως στὰ τυπικὰ τοῦ Κωνσταντίνου (1838 καὶ 1851) καὶ τοῦ Γ. Βιολάκη (1888). ὑπάρχει ὅμως σὲ ἄλλες ἐκδόσεις ἐκείνης τῆς ἐποχῆς, ὅπως στὴν «Ἀκολουθία τῶν ἐκκλησιαστικῶν διατάξεων» (Βενετία 1801), στὸ Μέγα Εὐχολόγιον τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου (Κωνσταντινούπολις 1803, σελ. 117), στὸ Μέγα Εὐχολόγιον ἐκδόσεως Βενετίας τοῦ ἔτους 1862 (σελ. 159), καὶ σὲ μεταγενέστερες ἐκδόσεις ἐνοριακῆς χρήσεως μέχρι τοῦ ἔτους 1930 περίπου. φαίνεται ὅτι κάποτε ἄρχισε νὰ ἐκτοπίζεται τὸ «Πληρωθήτω» ἀπὸ τὸ «Εἴδομεν τὸ φῶς», ἂν καὶ παρέμειναν ἀμφότερα σὲ παράλληλη χρῆσι στὶς μὲν ἐνορίες (σὲ μερικὲς ἔστω) μέχρι τὶς ἀρχὲς τοῦ 20οῦ αἰῶνος στὶς δὲ μονὲς μέχρι σήμερα.
Στοὺς νεωτέρους χρόνους οἱ λειτουργικὲς ἔρευνες ἐπεσήμαναν τὴν ἀρχαιότητα καὶ τὴν ἀναγκαιότητα ἐπαναφορᾶς τοῦ ὕμνου «Πληρωθήτω». ἡ ἐπίδρασι τῆς ζώσης μοναστηριακῆς παραδόσεως τοῦ Ἄθω μὲ τὶς τελούμενες σὲ πολλοὺς ἐνοριακοὺς ναοὺς ἀγρυπνίες «ἁγιορειτικοῦ τύπου», οἱ ἀείμνηστοι καθηγητὲς Δημήτριος Μωραΐτης, Παναγιώτης Τρεμπέλας καὶ Ἰωάννης Φουντούλης μὲ τὶς δημοσιεύσεις καὶ εἰσηγήσεις τους, ἀλλὰ καὶ ἡ γνωριμία μὲ τὴν λειτουργικὴ παράδοσι ἄλλων ὀρθοδόξων ἐκκλησιῶν ποὺ ἐπίσης διατηροῦν τὸν ὕμνο (Πατριαρχεῖο Ἀντιοχείας, σλαυικὲς ᾿Εκκλησίες) δημιούργησαν πρόσφορο ἔδαφος γιὰ τὴν ἀποκατάστασι τῆς ἀρχαίας τάξεως. ἔτσι τὸ «Πληρωθήτω» περιέχεται πλέον στὸ νέο «᾿Εγκόλπιον ἀναγνώστου καὶ ψάλτου», τὸ ὁποῖο κυκλοφορεῖ «ἐγκρίσει τῆς ἱερᾶς συνόδου τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος», καταρτισθὲν ὑπὸ τοῦ πρωτοπρεσβυτέρου Κωνσταντίνου Παπαγιάννη καὶ ἐκδιδόμενο ἀπὸ τὴν Ἀποστολικὴ Διακονία. ἐπίσης ἀναφέρεται καὶ στὸ νέο ῾Ιερατικόν, ἐνῷ ὑπάρχει καὶ στὸ κείμενο τῆς θείας λειτουργίας ποὺ δημοσιεύεται στὸ διαδίκτυο στὴν ἐπίσημη ἱστοσελίδα τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος. ἑπομένως οἱ ψάλτες δύνανται καὶ ὀφείλουν νὰ ψάλλουν τὸν συγκεκριμένο ὕμνο, ἐφ᾿ ὅσον ὑπάρχει καὶ ἡ πρὸς τοῦτο συνοδικὴ ἔγκρισις.
3. Παραλλαγές
Εὔκολα μπορεῖ νὰ ἐλεγχθῇ ἡ ὀρθότης τῶν διαφόρων παραλλαγῶν τοῦ «Πληρωθήτω», διότι ὁ ὕμνος εἶναι κατ᾿ οὐσίαν διασκευὴ τῶν στίχων 8 καὶ 24 τοῦ ψαλμοῦ 70 («Συμβολή», ἐπιθεώρησις τοῦ ἐκκλ. τυπικοῦ, τ. 13, σ. 4). σὲ νεώτερες ἐκδόσεις ἀναγράφεται στὸν 2ο στίχο τοῦ ὕμνου ὅπως ἀνυμνήσωμεν ἀντὶ ὅπως ὑμνήσωμεν, στὸν 5ο τήρησον ἀντὶ στήριξον καὶ στὸν 6ο μελετῶντας ἀντὶ μελετᾶν. τὸ ψαλμικὸ κείμενο ἔχει ὅπως ὑμνήσω, ἄρα τὸ ὅπως ἂν ὑμνήσωμεν ἢ ἀνυμνήσωμεν εἶναι ἐσφαλμένο. οἱ παλαιὲς λειτουργικὲς ἐκδόσεις ἔχουν τοὺς τύπους ὑμνήσωμεν, στήριξον καὶ μελετᾶν, τὸ ἴδιο καὶ ἡ ἔκδοσι τοῦ συλλειτουργικοῦ τῆς ἱ. μ. Σίμωνος Πέτρας, καὶ αὐτοὶ οἱ τύποι εἶναι ἀξιόπιστοι, διότι προέρχονται ἀπὸ ζῶσα λειτουργικὴ παράδοσι. τὸ παρηλλαγμένο κείμενο νεωτέρων ἐκδόσεων προέρχεται ἀπὸ τὴν «᾿Εκλογὴ ἑλληνικῆς ὀρθοδόξου ὑμνογραφίας» τοῦ Π. Ν. Τρεμπέλα (σ. 189), ὁ ὁποῖος λαμβάνει τοὺς ὕμνους ὄχι ἐκ τῶν χειρογράφων ἀλλὰ ἀπὸ ἐκδόσεις ἄλλων, κυρίως ξένων (Migne, Baumstark, Νείλου Βοργία τῆς Κρυπτοφέρρης), οἱ ὁποῖοι ἀποδεδειγμένως ἐνίοτε ἀλλοιώνουν τὰ κείμενα αὐθαιρέτως, δῆθεν πρὸς ἀποκατάστασιν αὐτῶν, ἢ στηρίζονται σὲ χειρόγραφα ἐκτὸς τῆς ἐκκλησιαστικῆς παραδόσεως.
Μεταξὺ τῶν ἐκδόσεων ποὺ ἀκολουθοῦν τὴν παλαιὰ λειτουργικὴ παράδοσι ὑπάρχει διαφορὰ μόνο στὸν στίχο 4 τοῦ ὕμνου. ἐπικρατέστερη εἶναι ἡ παραλλαγὴ μετασχεῖν τῶν ἁγίων μυστηρίων σου (Συλλειτουργικὸν Σιμωνόπετρας), ἴσως ὡς συντομωτέρα. ἀνωτέρω παρετέθη ἡ ἐκτενεστέρα παραλλαγή, ἡ ὁποία ἐπικρατοῦσε στὶς ἐκδόσεις τῆς Βενετίας καὶ σὲ μονὲς τῆς Αἰτωλοακαρνανίας, ἀλλὰ καὶ στὸ ῞Αγιον Ὄρος μέχρι τὸ 1995 περίπου, ὅπως μαρτυροῦν διάφορες ἠχογραφήσεις. τὸ ἀλληλούια στὸ τέλος τοῦ ὕμνου εἶναι τριπλό, ὅπως κανονικῶς συνέβαινε σὲ ὅλα σχεδὸν τὰ ἀρχαῖα κοινωνικά.
4. Πρακτικὴ χρησιμότης
Μὲ τὴν ἐπαναφορὰ τοῦ «Πληρωθήτω» ἀποκαθίσταται ἡ ἀρχαία τάξις, δίδεται ἡ εὐχέρεια στὸν ἱερέα νὰ μεταφέρῃ ἄνετα καὶ προσεκτικὰ τὰ τίμια δῶρα στὴν πρόθεσι (ἰδίως ἂν λειτουργῇ ἄνευ διακόνου), κατανοοῦμε ὅτι πρὶν ἀπὸ τὸ «Πάντοτε νῦν καὶ ἀεὶ» δὲν ἔχει θέσι τὸ πολὺ μεταγενέστερο «Εὐλογητὸς ὁ Θεός» («Συμβολὴ» ἔνθ᾿ ἀνωτέρω), ἀλλὰ ἡ εὐχὴ «Τὸ πλήρωμα τοῦ νόμου..., ὁ πληρώσας πᾶσαν... οἰκονομίαν, πλήρωσον χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης» (τῆς ὁποίας ἄλλωστε ἀκροτελεύτιον εἶναι τὸ «πάντοτε νῦν καὶ ἀεὶ») νοηματικῶς συνδεομένη μὲ τὸ «Πληρωθήτω τὸ στόμα ἡμῶν αἰνέσεώς σου», καὶ τέλος μποροῦμε νὰ προβληματισθοῦμε γιὰ τὶς μαρτυρίες λειτουργικῶν κειμένων ὅτι ἡ συστολὴ τῶν τιμίων δώρων ἐγίνετο κάποτε σ᾿ αὐτὸ τὸ σημεῖο καὶ πάντως πρὸ τῆς ἀπολύσεως.
Διονύσιος Ἀνατολικιώτης
ἐπιμελητὴς τῶν Διπτύχων
(δημοσιεύθηκε στὸ περιοδικὸ τῆς ἱερᾶς συνόδου τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος «᾿Εφημέριος», ἔτος 56ον, τεῦχος 4, ἀπρίλιος 2007)