Ματθαίου τοῦ Καμαριώτου, Κανόνες εἰς τὴν Μεταμόρφωσιν (βιβλιοπαρουσίασις)
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΙΣ
Ματθαίου τοῦ Καμαριώτου, Κανόνες εἰς τὴν Μεταμόρφωσιν. Εἰσαγωγή, ἔκδοση κειμένου ὑπὸ Δημητρίου Κ. Χατζημιχαήλ, Διδάκτορος Φιλολογίας, ῾Ιερὰ Μονὴ Παντοκράτορος, ῞Αγιον ῎Ορος 2002. Σχῆμα 16Χ26,5· σ. 96. Παράρτημα μὲ εἰκόνες ἀπὸ τὰ χειρόγραφα τῆς Μονῆς Παντοκράτορος ῾Αγίου ῎Ορους, ὑπ᾿ ἀρ. 284, 285 καὶ 308.
᾿Αναφέρεται στὸ κεφάλαιον f΄ τοῦ Τυπικοῦ τῆς Λαύρας τοῦ ὁσίου Σάββα· «᾿Ανάγνωσις καὶ ὁ ν΄, κανόνες τοῦ μηναίου πρῶτον, τοῦ ἁγίου τῆς μονῆς εἰς τὸν ἦχον, καὶ ὁ νεκρώσιμος» [Τυπικὸν σὺν Θεῷ ἁγίῳ περιέχον πᾶσαν τὴν διάταξιν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀκολουθίας τοῦ χρόνου ὅλου. ᾿Εν ταῖς κλειναῖς Βενετίαις, 1643· φ. η΄ r. Πρβλ. Σάββα Νανάκου, ῾Ο ῞Αγιος ῾Ιερομάρτυς Σεραφείμ (ἔκδοσις δ΄, Θεσσαλονίκη 1978), σ. 107-108· «τύπος καθ᾿ ὃν δεῖ ψάλλεσθαι τοὺς ὀκτωήχους κανόνας τοῦ ἁγίου ἱερομονάχου Σεραφεὶμ καὶ πῶς οὗτοι συνεστήθησαν», ὅπου ἱστορεῖται ἡ ἐπίσκεψη κατὰ τὸ ἔτος 1790 τοῦ τότε ἡγουμένου τῆς μονῆς Κρυερῆς Βρύσεως στὸ ῞Αγιον ῎Ορος, ὅπου εἶδε αὐτὴν τὴν πράξη, καὶ ὅταν γύρισε στὴν μονή του, παρήγγειλε τὴν σύνθεση κανόνων στοὺς ὀκτὼ ἤχους γιὰ χρήση στὸν ὄρθρο τοῦ Σαββάτου]. ῾Η χρήση αὐτὴ τοῦ κανόνος τῆς μονῆς κάθε Σάββατο στὸν ὄρθρο τηρεῖται ἀκόμη καὶ σήμερα σὲ πολλὲς ἱστορικὲς μονὲς τῆς ῾Ελλάδος καὶ μάλιστα τῆς μοναστικῆς πολιτείας τοῦ ῾Αγίου ῎Ορους. Μὲ ἀφορμὴ τὴν παραπάνω λειτουργικὴ διάταξη οἱ διάφοροι ὑμνογράφοι εἶχαν εἰδικὸ λόγο νὰ συντάξουν κανόνες στὸν ἕνα ἢ ἄλλο ἅγιο στὸ ὄνομα τοῦ ὁποίου ἐτιμᾶτο ἡ μονὴ ἤ, ὅπως στὴν παροῦσα περίπτωση τῆς ἐκδόσεως τῶν κανόνων «εἰς τὴν Μεταμόρφωσιν», στὴν ἑορτὴ τοῦ καθολικοῦ τῆς μονῆς.
῾Η μικρὴ ἀλλὰ ὄμορφη καὶ καλλιτεχνικὴ ἔκδοση τῆς ῾Ιερᾶς Μονῆς Παντοκράτορος τοῦ ῾Αγίου ῎Ορους ἔχει ἐξώφυλλο ποὺ διακοσμεῖται ἀπὸ εἰκόνα τῆς Μεταμορφώσεως μιᾶς ῾Απανταχούσας τοῦ ἡγουμένου τῆς ἴδιας Μονῆς κὺρ Χρυσάνθου, τοῦ ἔτους 1744. ῞Ενα ἀπόσπασμα ὁμιλίας στὴν ἑορτὴ τῆς Μεταμορφώσεως (1995) τοῦ πρὸ μικροῦ κοιμηθέντος γέροντος Βησσαρίωνος (καθηγουμένου τῆς μονῆς στὸ διάστημα 1992 ἕως τῆς κοιμήσεώς του τὸ 2001) καὶ ὁ Πρόλογος τοῦ σημερινοῦ καθηγουμένου ἀρχιμανδρίτου Γαβριήλ, μαρτυροῦν τὴν δεσπόζουσα θέση τοῦ ὄρους Θαβὼρ καὶ τῆς ἐκεῖ γενομένης θείας Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου μας στὴν ᾿Ορθόδοξη θεολογία, στὸ βίωμα κάθε πιστοῦ «καὶ ἰδιαιτέρως τοῦ μοναχοῦ, τὸν ὁποῖον ὁ μεταμορφωθεὶς Χριστὸς ἀναβιβάζει εἰς ὄρος ὑψηλόν» (σ. 7). ῎Αλλωστε ἡ ῾Ιερὰ Μονὴ τοῦ Παντοκράτορος Χριστοῦ τοῦ ῾Αγίου ῎Ορους, ἱδρυθεῖσα κατὰ τὸ ἔτος 1357, εἶναι ἀφιερωμένη στὴν ἑορτὴ τῆς Μεταμορφώσεως.
Τὴν ἔκδοση τῶν μέχρι σήμερα ἀνεκδότων κανόνων ἐπιμελήθηκε ὁ Δημήτριος Κ. Χατζημιχαήλ, δρ Φιλολογίας. ῾Η Εἰσαγωγή του σὲ 16 σελίδες παρουσιάζει τὸν βίο καὶ τὸ ἔργο τοῦ ποιητοῦ τῶν πρώτων ἕξι κανόνων, τοῦ Ματθαίου Καμαριώτη, ὁ ὁποῖος γεννήθηκε κατὰ τὴ δεύτερη δεκαετία τοῦ 15ου αἰῶνος στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ ὑπῆρξε μαθητὴς τοῦ Γεωργίου (μετέπειτα Γενναδίου) Σχολαρίου, πρώτου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως μετὰ τὴν ῞Αλωση. Στὴν συνέχεια τῆς εἰσαγωγῆς ὁ ἀναγνώστης θὰ βρεῖ ἰδιαίτερα στοιχεῖα (α) γιὰ τὴν χειρόγραφη παράδοση τῶν κανόνων, ὅπου καὶ ἐξηγεῖται ἡ προσθήκη δύο ἀκόμη συμπληρωματικῶν κανόνων (στοὺς ἤχους δ΄ καὶ πλ. δ΄) ἀπὸ κάποιον Γαβριὴλ πιθανὸν τοῦ 15ου αἰῶνος, (β) γιὰ τὴν σχέση τῶν κανόνων μὲ τὴν Μονὴ Παντοκράτορος, καὶ (γ) ἀναλύσεις γιὰ τὴν μορφή, τὸ ὑμνολογικὸ καὶ θεολογικὸ περιεχόμενό τους. Σημειώνεται ἡ πιστότητα τοῦ ὑμνογράφου στὴν ῾Αγία Γραφή, στοὺς λόγους τῶν ἐκκλησιαστικῶν Πατέρων, καθὼς καὶ μιὰ ἀντιαιρετικὴ τάση τοῦ Καμαριώτου λόγῳ τῆς ἀντιμετωπίσεως τῶν πολεμίων τοῦ ἡσυχασμοῦ τὴν ἐποχὴ ἐκείνη.
᾿Ακολουθεῖ ἡ καλλιτεχνικὴ ἔκδοση τοῦ κειμένου τῶν ὀκτὼ κανόνων μὲ ἐπίτιτλα ἀπὸ τὰ χειρόγραφα τῆς Μονῆς Παντοκράτορος ὑπ᾿ ἀρ. 284 καὶ 285 – δύο ἀπὸ τὶς τέσσερες πηγὲς γιὰ τοὺς κανόνες. Στὸ τέλος τῆς ἐκδόσεως ὑπάρχει παράρτημα μὲ φωτογραφίες ἀπὸ τὰ πρῶτα φύλλα τῶν ἐκδεδομένων κανόνων ἀπὸ τὰ χειρόγραφα τῆς Μονῆς Παντοκράτορος ὑπ᾿ ἀρ. 284, 285 καὶ 308.
Εἴτε ὁ ἀναγνώστης τῆς παρούσης ἐκδόσεως εἶναι σοβαρὸς μελετητὴς τῆς ἐκκλησιαστικῆς βυζαντινῆς ἢ μεταβυζαντινῆς ὑμνολογίας εἴτε ἕνας ἁπλὸς ὑμνητὴς τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, οἱ κανόνες ἐδῶ ἀποτελοῦν μιὰν ἄριστη εὐκαιρία γιὰ νὰ ἀνέβει στὸ ὄρος Θαβὼρ μὲ τοὺς μαθητὲς ᾿Ιωάννην, ᾿Ιάκωβο καὶ Πέτρο, ὅπου βρίσκεται ἡ χάρις τῆς Μεταμορφώσεως «τὴν καρδίαν καθαίρουσα, τὸ λογικὸν φωτίζουσα, τὴν ψυχὴν λαμπρύνουσα, πάσας τὰς δυνάμεις αἰσθήσεις καὶ ἐνεργείας καθαγιάζουσα» (σ. 5).
῏Ηχος α΄. ᾿Ωδὴ ε΄. Θεὸς ὢν εἰρήνης.
Θεὸς ὢν καὶ κτίστης τοῦ γένους ἡμῶν, τὴν τοῦ δούλου μορφὴν ὑποδέδυκας, φθαρεῖσαν ἀνακτώμενος πρὸς ἄφθαρτον ζωήν· ὅθεν ἐν θαβωρίῳ, οὐσίας ὑποφαίνεις, θεϊκῆς λαμπρότητα, συνανυψῶν βροτοὺς εἰς μέθεξιν.
π. Κωνσταντῖνος Τερζόπουλος Αἴγινα
Συμβολὴ 1 (2003)