Μ. Χατζημᾶρκος, ἑόρτιες ἀκολουθίες (αὐθεντικές ἠχογραφήσεις), Γαστούνη 1964
Γενικὸν σχόλιον γιὰ τὶς διαδικτυακὲς παρουσιάσεις
παλαιῶν κυρίως ἠχογραφήσεων
῾Η παρακάτω λειτουργία μὲ τὸν πρωτοψάλτη Μανόλη Χατζημάρκου στὴν Γαστούνη τὸ 1964 ἔχει ἤδη παρουσιαστῆ στὸ διαδίκτυο σὲ ἄλλη ἱστοσελίδα, ἀλλὰ ἐκείνη ἡ παρουσίασις μᾶλλον δὲν ἔγινε μὲ πολὺ σωστὸ τρόπο καὶ πιθανὸν ὑπάρχει ἀλλοίωσις τῆς δομῆς τῆς ἀκολουθίας. ὁ ἐπιμελητὴς τῆς πρώτης διαδικτυακῆς παρουσιάσεως εἶχε χωρίσει ὅλους τοὺς ὕμνους σὲ μεμονωμένα ἀρχεῖα, τὰ ὁποῖα εἶχε ἀριθμήσει κατὰ σειράν. ὅμως διεπίστωσα ὅτι ἄλλους μὲν ὕμνους τοὺς παρέλειψε τελείως, ἄλλους δὲ τοὺς μετέθεσε σὲ ἄλλα σημεῖα, χωρὶς αὐτὸ νὰ δηλώνεται κάπου. μὴ ὑπάρχοντος μέτρου συγκρίσεως ἕνας ὁποιοσδήποτε ἀκροατὴς ἀδυνατεῖ νὰ συλλάβῃ ὅτι αὐτὸ ποὺ τοῦ προσφέρεται δὲν εἶναι ἡ ἀκριβὴς ἠχογράφησις τῆς ἀκολουθίας. δὲν φαίνεται πάντως νὰ ἔγιναν αὐτὲς οἱ ἀλλαγὲς ἐσκεμμένως, ἀλλὰ μᾶλλον ὁ ἄνθρωπος ποὺ τὰ παρουσίασε εἶχε καὶ ὁ ἴδιος μπερδευτῆ. δὲν γνωρίζω βέβαια καὶ σὲ τί μορφὴ παρέλαβε τὴν ἠχογράφησι, ἐννοῶ δηλαδὴ ὅτι μπορεῖ νὰ τοῦ ἐδόθησαν ὄχι ἀντίγραφα σὲ φωνοταινίες (ὅπως μοῦ δόθηκαν ἐμένα πρὸ εἰκοσαετίας) ἀλλὰ ἀντίγραφα σὲ ψηφιακοὺς δίσκους ἢ ψηφιακὰ ἀρχεῖα· τὸ ψηφιακὸ ἀρχεῖο ὅμως πολὺ εὔκολα ἀλλοιώνεται, χωρὶς νὰ φαίνεται ἡ ἀλλοίωσις αὐτοῦ. πάντως οἱ μεταθέσεις καὶ παραλείψεις ὕμνων ποὺ ἐπεσημάνθησαν εἶναι τὰ ἀποτελέσματα τῆς κοπτορραπτικῆς τῶν παλαιῶν τεκμηρίων. τὸ συμπέρασμα εἶναι ὅτι θὰ πρέπει νὰ εἴμαστε πολὺ ἐπιφυλακτικοὶ γιὰ τὰ ὅσα μᾶς προσφέρουν στὸ διαδίκτυο.
Παρακαλῶ ὅσους δημοσιεύουν παλαιὲς καὶ ἱστορικὲς ἠχογραφήσεις νὰ μὴν τὶς ἀλλοιώνουν. εἶναι προτιμότερο νὰ τὶς δίνουν χωρὶς ἀποθορυβοποίησι, ἡ ὁποία πάντοτε ἀλλοιώνει καὶ τὶς φωνές, χωρὶς νὰ προσθαφαιροῦν ὕμνους, καὶ χωρὶς νὰ τεμαχίζουν τὴν ἑνιαία ἠχογράφησι σὲ μικρὰ ἀρχεῖα. ἢ ἂς δίνουν πρῶτα τὴν ἀρχικὴ ἐγγραφὴ καὶ μετὰ καὶ τὴν δική τους ἐπεξεργασία, ὥστε νὰ εἶναι εὔκολα συγκρίσιμα τὰ πράγματα. προσωπικῶς εἶχα πρόβλημα συνεννοήσεως μὲ τοὺς τεχνικοὺς μὲ τοὺς ὁποίους συνεργαζόμουν μέχρι τώρα (καὶ ἐν μέρει ἀκόμη συνεργάζομαι) γιὰ τὴν ψηφιοποίησι τοῦ ἀρχείου μου. ἔκαναν ὅ,τι ἤθελαν καὶ ὅ,τι εἶχαν συνηθίσει. ἀφοῦ γιὰ κάποιες ἀπὸ τὶς ἐγγραφὲς ποὺ ἤδη ἔχω παρουσιάσει ψηφιοποιημενες σκέφτομαι σοβαρὰ νὰ τὶς ψηφιοποιήσω ἐκ νέου. τοὺς ἔλεγα· «μὴν ἀφαιρῇς τὸν θόρυβο ἀπὸ ἕναν κεραυνό, μὴν ἀφαιρῇς τὸ “μπὶπ μπὶπ μπίπ, ὥρα ῾Ελλάδος ἑπτά”, μὴν ἀφαιρῇς τὸ σῆμα τῆς ἐκπομπῆς ἢ τὸ σῆμα τοῦ ῥαδιοφωνικοῦ σταθμοῦ καὶ ἄλλα τέτοια· μὴν ἀφαιρῇς τὸ βήξιμο ἢ τὸν ψίθυρο τοῦ διπλανοῦ μου ἢ τὸ τρίξιμο τοῦ στασιδίου ἢ τὴν κόρνα τοῦ αὐτοκινήτου ἢ τὴν σειρῆνα τοῦ ἀσθενοφόρου· εἶναι τεκμήρια καὶ ἀποδεικτικὰ στοιχεῖα αὐτὰ γιὰ τὸ πότε καὶ ὑπὸ ποῖες συνθῆκες ἔκαμα τὴν ἠχογράφησι, ὅτι τὰ ἔχω πάρει ἀπὸ τὸ ῥαδιόφωνο καὶ ὄχι ἀπὸ ἐμπορικὸ δίσκο· ὅτι ἠχογράφησα στὸ μοναστῆρι ἢ σὲ ναὸ πόλεως σὲ κεντρικὸ καὶ πολυσύχναστο δρόμο, ὅτι πρόκειται γιὰ τὴν συναυλία ποὺ ἔγινε στὴν Πάτρα καὶ ὄχι γιὰ τὴν ἴδια συναυλία ποὺ παρουσιάστηκε καὶ στὴν Θεσσαλονίκη» καὶ χίλια μύρια ὅσα. δηλαδὴ τοὺς ἔλεγα νὰ κάμουν λιγώτερη δουλειά, ἀπὸ ὅ,τι ἀδίκως ἔκαναν, ἀλλὰ «κουφοῦ τὴν πόρτα κι ἂν χτυπᾷς...» Τέλος πάντων τώρα πλέον ἀπέκτησα κάποια δυνατότητα ψηφιοποιήσεως καὶ ἐπεξεργασίας ἤχου μὲ τὸν ὑπολογιστή μου, ὁπότε κάποια πράγματα θὰ τὰ κάμω μόνος μου. (τελικὰ ἡ σωστὴ συνεννόησι καὶ συνεχὴς συνεργασία δύο ῾Ελλήνων πάνω σὲ ὁποιοδήποτε θέμα μοιάζει μὲ σενάριο κινηματογραφικῆς φαντασίας!)
Πάλι θὰ γκρινιάζουν κάποιοι ὅτι εἶμαι σχολαστικὸς καὶ ὑπερβολικὸς καὶ ὅτι ὅλο κριτικάρω καὶ τοὺς ἔχω ἀλλάξει τὰ φῶτα μὲ τὶς παρατηρήσεις μου καὶ ὅτι δὲν βρίσκω τίποτε σωστὸ καὶ δὲν λέω μιὰ καλὴ κουβέντα γιὰ τόσους ἀνθρώπους ποὺ προσφέρουν κ.λπ. κ.λπ.. δὲν ἔχω πρόθεσι νὰ κρίνω κανέναν καὶ νὰ ψέξω κανέναν. ἁπλῶς παρατηρῶ καὶ λέω ἐλεύθερα καὶ μὲ παρρησία τὶς παρατηρήσεις μου. καὶ ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον οἱ παρατηρήσεις μου εἶναι γενικές, ἀφοροῦν γεγονότα, πράξεις ἢ ἀκόμη καὶ συμπεριφορές, ὄχι ὅμως αὐτὰ καθ᾿ αὑτὰ τὰ πρόσωπα· αὐτὸ ὅμως δὲν φαίνεται νὰ γίνεται κατανοητόν. τέλος πάντων, ἐπαναλαμβάνω ὅτι ὁ ἐρασιτεχνισμὸς καὶ ὁ ἐθελοντισμὸς εἶναι δίκοπο μαχαῖρι. μπορεῖ νὰ προσφέρουν πολλὰ καὶ στὴν ἐκκλησία καὶ στὴν ἐπιστήμη καὶ στὴν μουσικὴ καὶ στὴν κοινωνία καὶ εἶναι ἀπαραίτητο νὰ ὑπάρχουν, ἂν ὅμως ἐπικρατῇ ἀναρχία καὶ δὲν σεβόμαστε τὰ παλαιὰ τεκμήρια, ἀσχέτως μὲ τὶς προσωπικές μας ἀντιλήψεις προτιμήσεις ἐκτιμήσεις καὶ πεποιθήσεις, καὶ ἂν ὁ κάθε ἕνας κάνῃ ὅ,τι τοῦ κατέβη καὶ ἀλλοιώνῃ κείμενα ἢ ἠχητικὰ ἢ ἄλλου εἴδους ντοκουμέντα διὰ τῆς κοπτορραπτικῆς μεθόδου ἢ διὰ τῆς παρερμηνείας ἢ διὰ τῆς ἀλληγορικῆς μεθόδου, καὶ ἂν ὁ κάθε ἐρασιτέχνης θεωρῇ καὶ βαπτίζῃ τὴν ἐργασία του ἐπαγγελματικὴ καὶ ἐπιστημονική, ζήτω ποὺ καήκαμε! τὸ ἀποτέλεσμα θὰ εἶναι ἀντίθετο τοῦ ἐπιδιωκομένου, καὶ ἀντὶ νὰ ὠφελήσωμε, θὰ προκαλέσωμε ζημία· ὁ σκέτος ἐρασιτεχνισμὸς ἐν τέλει βλάπτει. ὁμιλῶ καὶ ἐγὼ ὡς ἁπλὸς ἐρασιτέχνης.
(δημοσίευσις 17/10/2009)
᾿Αρχεῖον ἠχογραφήσεων καὶ ἐκκλησιαστικῶν ὕμνων Δ.Α.
῞Αγιος Νικόλαος Γαστούνης, κυριακὴ 9 φεβρουαρίου 1964. ἡ αὐθεντικὴ ἠχογράφησις (νομίζω) τῆς λειτουργίας.
῾Ο ἐκφωνητὴς ποὺ ἀκούγεται στὴν ἀρχὴ τῆς ἠχογραφήσεως λέει ὅτι ἡ λειτουργία ἐτελέσθη στὶς 7 φεβρουαρίου 1963, ἀλλὰ ἐκείνη ἡ ἡμέρα ἦταν πέμπτη καὶ ὄχι κυριακή. ἡ σωστὴ ἡμερομηνία καὶ χρονολογία, ὅπως ἄλλωστε ἔχει ἐπισημανθῆ καὶ ἀλλοῦ στὸ διαδίκτυον, δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι ἄλλη ἀπὸ τὴν 9η φεβρουαρίου 1964. ἡ λειτουργία αὐτὴ ἔχει ἤδη παρουσιαστῆ πρὸ ὀλίγων μηνῶν στὸ διαδίκτυο, ἀλλὰ διεπίστωσα ὅτι ἐκείνη ἡ παρουσίασις μᾶλλον δὲν ἔγινε μὲ ἀπόλυτα σωστὸ τρόπο καὶ πιθανὸν ὑπάρχει ἀλλοίωσις τῆς δομῆς τῆς ἀκολουθίας (βλέπε τὸ παραπάνω γενικὸ σχόλιον ἀλλὰ καὶ τὰ σχόλια παρακάτω). ἐδῶ παραθέτω τὶς συγκεντρωτικὲς ἠχητικὲς ἐγγραφὲς καὶ τὰ περιεχόμενά των. ἡ ψηφιοποίησις εἶναι δική μου.266a, λειτουργία, μέρος α΄.
266b, λειτουργία, μέρος β΄.
(δημοσίευσις 17/10/2009)
Στὴν συνέχεια παρουσιάζεται ἡ ἴδια ἀκολουθία χωρισμένη σὲ πολλὰ ἀρχεῖα καὶ μὲ πλούσια σχόλια.
266-01 πληροφορίες ἐκφωνητοῦ (ὁ ἐκφωνητὴς νομίζω ὅτι δὲν ἀκούεται στὴν πρώτη διαδικτυακὴ παρουσίασι τῆς παρούσης λειτουργίας.), ᾀσματικὸν τρισάγιον δοξολογίας (ἦχος πλ. β΄).
266-02 αἰτήσεις, κυριελεησάρια α΄ ἤχου ἀργά (Κ. Πρίγγου) [στὴν πρώτη παρουσίασι στὸ διαδίκτυο ἔχει ἀποκοπῆ μία ἀπὸ τὶς αἰτήσεις, ἡ ὑπὲρ τοῦ βασιλέως(!), ἡ ὁποία ἐδῶ στὸ δικό μου ἀρχεῖο ἀκούεται καθαρώτατα. φαίνεται ὅμως ὅτι καὶ ἐκεῖ ὑπῆρχε καὶ ἀπεκόπη, διότι ἔχουν παραμείνει καὶ ἀκούονται οἱ λέξεις «ὑπὲρ τοῦ θεοφυλάκτου». ἐπίσης σὲ ἐκείνη τὴν πρώτη παρουσίασι ἀπεκόπη καὶ τὸ πολυχρόνιον τοῦ βασιλέως(!), τὸ ὁποῖο βεβαίως ὑπάρχει ἐδῶ. δὲν ξέρω γιατί ἔγινε αὐτὴ ἡ ἀφαίρεσις τεκμηρίων, ποὺ συνιστᾷ ἀλλοίωσι τῆς καταγραφῆς ἑνὸς γεγονότος, ἀσχέτως ἂν μᾶς ἀρέσουν τὰ τότε διατρέξαντα ἢ ὄχι. ὄχι μόνον ὁ ἱστορικὸς ἀλλὰ καὶ ὁ ἐρασιτεχνικὰ ἀσχολούμενος μὲ ἱστορικὰ ντοκουμέντα ὀφείλει νὰ εἶναι κατὰ τὸ δυνατὸν ἀπαθής, ἀμερόληπτος καὶ νὰ ἔχῃ κρίσι ἀνεπηρέαστη ἀπὸ τρίτους].
266-03 ἀντίφωνα (τῆς ὑπαπαντῆς) καὶ ἀπολυτίκιον «Χαῖρε, κεχαριτωμένη», εἶτα ἀπολυτίκιον τοῦ ναοῦ.
266-04 τρισάγιον β΄ ἤχου καὶ δύναμις ᾿Αβαγιανοῦ.
266-05 πολυχρόνιον βασιλέως [βλέπε σχόλιο ἀνωτέρω στὶς αἰτήσεις (στὸ 266-02)].
266-06 ἀπόστολος «᾿Αδελφοί, συνεργοῦντες παρακαλοῦμεν».
266-07 χερουβικόν (ἦχος δ΄ ἅγια). γιὰ τὸ χερουβικὸν σημειώνει ὁ κάτοχος τῆς πρωτοτύπου ἠχογραφήσεως ὅτι ὁ Χατζημάρκου στὸ «τριάδι» φτάνει στὸ ἄνω ἄνω Ζω (Ζω΄΄)!
266-08 «Κύριε, ἐλέησον» — «Παράσχου, Κύριε» (ἦχος πλ. α΄ ἐναρμόνιος).
266-09 λειτουργικά (ἦχος ὁ αὐτός).
266-10 εἱρμὸς «Θεοτόκε ἡ ἐλπίς... ᾿Εν νόμου σκιᾷ» (ἀργόν) [ὁ εἱρμὸς αὐτὸς ψάλλεται ἀντὶ τοῦ «Ἄξιον ἐστίν», ὡς ἐν τῷ τυπικῷ ὁρίζεται, λόγῳ τοῦ δεσποτικοῦ χαρακτῆρος τῆς ἀποδιδομένης ἑορτῆς. εἰς τὴν ἀναφερθεῖσα προγενεστέρα παρουσίασι ὁ ἐν λόγῳ εἱρμὸς ἔχει ἐπίσης ἀποκοπῆ ἀπὸ τὴν θέσι του (μετὰ τὸ «Σὲ ὑμνοῦμεν») καὶ ἔχει τεθῆ σὲ παράξενη θέσι (κάπου μεταξὺ ὄρθρου καὶ πρὸ τῶν ἀντιφώνων τῆς λειτουργίας!), ἴσως διότι ὁ ἐκεῖ ἐπεξεργαστὴς τῆς ἠχογραφήσεως δὲν κατάλαβε ὅτι εἶναι ὕμνος τῆς λειτουργίας καὶ ὄχι τοῦ ὄρθρου].
266-11 «Κύριε, ἐλέησον», «Πάτερ ἡμῶν».
266-12 κοινωνικὸν «Ποτήριον σωτηρίου» Πέτρου Πελοποννησίου (ἅγια).
266-13 «Αἴνει, ἡ ψυχή μου, τὸν Κύριον» καὶ στίχος ἀπὸ τὸ «᾿Εξομολογεῖσθε τῷ Κυρίῳ», καὶ τὸ ἀλληλούια τοῦ κοινωνικοῦ (ἅγια) [ὁ β΄ ψαλμὸς τῶν τυπικῶν «Αἴνει, ἡ ψυχή μου» καὶ ὁ πολυέλεος «᾿Εξομολογεῖσθε τῷ Κυρίῳ» χρησιμοποιοῦνται ἐδῶ ὡς δεύτερον καὶ τρίτον κοινωνικόν. στὴν μνημονευθεῖσα πρώτη παρουσίασι στὸ διαδίκτυο αὐτοὶ οἱ δύο ψαλμοὶ τοποθετήθηκαν μετὰ τὴν ἀπόλυσι τῆς λειτουργίας, ὁπότε δίδεται ἡ ἐντύπωσις ὅτι ἐψάλησαν κατὰ τὴν διανομὴν τοῦ ἀντιδώρου ἢ σὲ ἐντελῶς ἄλλη ἀκολουθία. κατ᾿ ἐμὲ αὐτὸ στερεῖ τὸν ἐρευνητὴ ἀπὸ κάποια ἐνδιαφέροντα στοιχεῖα, ὅπως ἐπὶ παραδείγματι· 1ον, ὅτι καὶ σήμερα ἀκόμη ὑπάρχει συχνὰ σὲ κάποιες περιπτώσεις ἡ ἀνάγκη γιὰ δεύτερον ἢ καὶ τρίτον κοινωνικόν, κάτι ποὺ προβλεπόταν ἀπὸ τὴν ἀρχαία τάξι τῆς ἐκκλησίας· 2ον, ὅτι ἐπὶ δεκαετίες συνηθίζεται νὰ χρησιμοποιοῦνται γιὰ δεύτερα κοινωνικὰ ὅ,τι ὑπάρχει διαθέσιμο καὶ ὅ,τι νομίζει ὁ καθένας, διότι στὰ σημερινὰ τυπικὰ δὲν προβλέπεται συνήθως αὐτὴ ἡ περίπτωσις· 3ον, ὅτι ἡ μακροχρόνια αὐτὴ παρατυπία ἔχει γίνει μία κακὴ συνήθεια, καὶ ὡς ἐκ τούτου πολλοὶ ἀγνοοῦντες τὴν ὀρθὴ τάξι ἀντέδρασαν δυσμενῶς, ὅταν τὸ 2007 καὶ τὸ 2008 ἐσημείωσα εἰς τὸ τυπικὸν ὡρισμένα δεύτερα κοινωνικὰ προαιρετικῶς. δὲν εἶχαν ὅμως δίκιο, ἀλλὰ ποῦ νὰ βρῇ κανεὶς τὸ δίκιο του σ᾿ αὐτὴν τὴν χώρα; (εἰδικῶς δὲ εἰς τὸν λεγόμενον ἐκκλησιαστικὸν χῶρον!)].
266-14 «Εἴδομεν τὸ φῶς» (β΄ ἦχος), «Κύριε, ἐλέησον», «Εἴη τὸ ὄνομα» (τὸ τρίτον).
266-15 πολυέλεος «᾿Επὶ τῶν ποταμῶν» μετὰ κρατήματος. πιθανὸν αὐτὸς ὁ πολυέλεος ἐψάλη κατὰ τὴν διανομὴν τοῦ ἀντιδώρου.
(δημοσίευσις σχολίων στὶς 17/10/2009, πολλαπλῶν ἀρχείων στὶς 30/12/2009)