Μ. Χατζημᾶρκος στὸ ᾿Ανατολικόν (= Αἰτωλικόν), 1964
Σύντομες ἐξηγήσεις γιὰ τὶς ἠχογραφήσεις
τοῦ πρωτοψάλτου ᾿Εμμανουὴλ Χατζημάρκου
στὸ ᾿Ανατολικὸν (= Αἰτωλικὸν) Αἰτωλοακαρνανίας
Τὰ σπάνια ἠχητικὰ ντοκουμένα ποὺ θὰ παρουσιαστοῦν σταδιακὰ ἐδῶ ἀποτελοῦνται ἀπὸ ἰδιωτικὲς ἠχογραφήσεις σὲ πομπίνες ἐκείνου τοῦ καιροῦ ἀπὸ Πατρηνοὺς ποὺ μετέβησαν στὸ ᾿Ανατολικὸν ἐπὶ τούτῳ. τὶς συγκεκριμένες ἐγγραφὲς τὶς παρεχώρησε σὲ ἐμένα ὁ ἀγαπητὸς ᾿Ανδρέας (νῦν μοναχός), ὁ ὁποῖος μοῦ ἔδωσε ὅλες σχεδὸν τὶς σχετικὲς ἠχογραφήσεις, ἐπειδὴ τὸ ᾿Ανατολικὸν (= Αἰτωλικὸν) Αἰτωλοακαρνανίας εἶναι ἡ ἰδιαιτέρα μου πατρίδα ἡ προσωρινὴ καὶ ἐπίγειος. τὶς ἠχογραφήσεις αὐτὲς (καὶ πολλὲς ἄλλες ἀκόμη) τὶς ἔχει τώρα ἐκλεκτὸς πρωτοψάλτης τῶν Πατρῶν. ὅ,τι ἔχω ἀπὸ ἑόρτιες ἀκολουθίες (κοινῶς· πανηγύρια) μὲ Χατζημάρκου μοῦ τὸ εἶχε δώσει ὁ ᾿Ανδρέας τὸ 1989-1991 ἐκτὸς ὀλίγων ἐξαιρέσεων, ποὺ θὰ ἀναφερθοῦν στὸν οἰκεῖο τόπο.
Δημοσιεύω ἐδῶ σιγὰ σιγὰ τὶς ἠχογραφήσεις, καθὼς ἤδη ἄλλοι ἔχουν προηγηθῆ ἐμοῦ καὶ ἔχουν παρουσιάσει διαδικτυακῶς κάποια τμήματα ἀπὸ ἐκεῖνο τὸ πλούσιο καὶ σημαντικὸ ἀρχεῖο ποὺ ὑπάρχει στὴν Πάτρα, μεταξὺ αὐτῶν φυσικὰ καὶ ἠχογραφήσεις ποὺ ἐγὼ δὲν εἶχα. δημοσιεύω τὶς ἐν λόγῳ ἐγγραφὲς διὰ κοινὴν ὠφέλειαν πάντων τῶν φιλομούσων καὶ μουσικοερευνητῶν (κοινὸς τόπος ἄλλωστε αὐτό), καὶ πρὸς τέρψιν ἰδίως τῶν θιασωτῶν τοῦ καλικελάδου ᾿Εμμανουὴλ Χατζημάρκου· ἐπίσης γιὰ νὰ ἀκουστῇ ἐπιτέλους τί πραγματικὰ ἔψαλε τότε μέσα στὸν ναὸ τὴν ὥρα τῆς ἀκολουθίας καὶ τί ἔψαλε ἐκτὸς τοῦ ναοῦ, διότι ὅσα ἔχουν παρουσιαστῆ μέχρι σήμερα εἶναι ἀποσπασματικὰ καὶ συγκεχυμένα.
᾿Αφιερώνω τὶς δημοσιεύσεις αὐτοῦ τοῦ θέματος στοὺς ἁπανταχοῦ τοῦ... διαδικτύου Αἰτωλοακαρνᾶνες ἢ καταγομένους ἀπὸ τὴν Αἰτωλοακαρνανία, ἀκόμη καὶ σὲ ἐκείνους ποὺ δὲν χάνουν εὐκαιρία νὰ στρέφουν τὰ βέλη τους ἐναντίον μου μὲ ὑπονοούμενα καὶ συκοφαντίες, ἐνῷ δὲν τοὺς γνωρίζω προσωπικὰ οὔτε ἔχω ἀσχοληθῆ μαζί τους ποτὲ μέχρι τώρα, οὔτε κι ἐκεῖνοι μὲ ξέρουν προσωπικά, καὶ δὲν ἔχουμε ἀνταλλάξει ποτὲ μία κουβέντα! ἰδιαιτέρως ἀφιερώνω αὐτὲς τὶς ἠχογραφήσεις στοὺς ἁπανταχοῦ τῆς γῆς Αἰτωλικιῶτες, οἱ ὁποῖοι ἄλλωστε, σύμφωνα καὶ μὲ τὸν Μανόλη Χατζημάρκου, «εἶναι ἐπαΐοντες γύρω ἀπὸ τὴν βυζαντινὴ μουσική»! (βλέπε παρακάτω σχόλιον στὸ κοινωνικὸν «Ποτήριον σωτηρίου».)
(δημοσίευσις 19/10/2009)
᾿Ανατολικὸν (Αἰτωλικὸν) 1964
Πανήγυρις παμμεγίστων ταξιαρχῶν
8 νοεμβρίου 1964, κυριακὴ ζ΄ Λουκᾶ, ἦχος γ΄, ἑωθινὸν θ΄.
Πληροφορίες. στὶς 8 νοεμβρίου, τῶν ταξιαρχῶν, εἶναι ἡ πανήγυρις τοῦ ᾿Αντελικοῦ (= ᾿Ανατολικοῦ, τοῦ Αἰτωλικοῦ). ἡ κεντρικὴ ἐκκλησία τῆς κωμοπόλεως εἶναι οἱ ταξιάρχαι. τὸ 1964 ἐκάλεσαν γιὰ τὴν πανήγυρι τὸν πρωτοψάλτη καὶ μουσικοδιδάσκαλο Μανόλη Χατζημᾶρκο. ἀποσπάσματα ἑσπερινοῦ καὶ ὄρθρου. ἡ ἐγγραφὴ δὲν εἶναι πολὺ καθαρή, ἴσως διότι εἶναι ἀντίγραφο ἢ λόγῳ τῆς πολυχρησίας. ἀργότερα οἱ ἐγγραφὲς αὐτὲς μετεφέρθησαν σὲ μαγνητοταινίες (κασέττες). μίαν εἰκοσαετίαν μετὰ τὴν ἐκδήλωσιν ἐκείνην στὶς 9 αὐγούστου 1989 ὁ ἐν Πάτραις φίλος καὶ ψάλτης ᾿Ανδρέας, νῦν μοναχός, μοῦ παρεχώρησε ἀντίγραφο τοῦ σχετικοῦ ὑλικοῦ, ἐπειδὴ τὸ ᾿Ανατολικὸν εἶναι ἡ ἰδιαιτέρα πατρίς μου. τὸν εὐχαριστῶ ἐγκαρδίως. παρουσιάζονται πρῶτα τὰ συγκεντρωτικὰ ἀρχεῖα τῆς ἀκολουθίας, καὶ κατόπιν ἡ ἴδια ἠχογράφησις χωρισμένη σὲ μικρότερα ἀρχεῖα καὶ μὲ πολλὰ σχόλια. ἡ ψηφιοποίησις εἶναι δική μου (χωρὶς ἀποθορυβοποίησι).
92a, πανηγυρικὸς ἑσπερινός, μέρος α΄. 92 a.mp3
παρουσίασις, στίχοι ἐκ τοῦ «Μακάριος ἀνήρ», «Κύριε, ἐκέκραξα» καὶ στιχηρὰ ἑσπέρια ἀναστάσιμα γ΄ ἤχου, προσόμοια τῶν ταξιαρχῶν («Τρισηλίου θεότητος», «῾Ο ποιῶν τοὺς ἀγγέλους σου», «Θρόνῳ παριστάμενος»), Δόξα· «Συγχάρητε ἡμῖν», «Κύριε, ἐλέησον» — «Παράσχου, Κύριε», ἰδιόμελον τῆς λιτῆς «Τῶν νοερῶν δυνάμεων» (ἦχος α΄), «Θεοτόκε παρθένε» τὸ ἀργὸν εἱρμολογικόν (τὸ «στιχηραρικόν») [ὁλοκληρώνεται στὴν β΄ πλευρά].
92b, πανηγυρικὸς ἑσπερινός (μέρος β΄) καὶ ὄρθρος. 92 b.mp3.
— πανηγυρικὸς ἑσπερινός, μέρος β΄. «Πλούσιοι ἐπτώχευσαν», ἀπόστιχα ἀναστάσιμα γ΄ ἤχου, «῾Ο καρπὸς τῆς κοιλίας σου» - κράτημα (ἐκ τοῦ ἀργοῦ ὀκταήχου «Θεοτόκε παρθένε»), θεοτοκίον «Τὸ ἀπ᾿ αἰῶνος ἀπόκρυφον», «Τὸν εὐλογοῦντα».
— πανηγυρικὸς ὄρθρος. 50ὸς ψαλμός, «Ταῖς τῶν ἀποστόλων» - «᾿Αναστὰς ὁ ᾿Ιησοῦς», «Τὴν τιμιωτέραν», εἱρμὸς θ΄ ᾠδῆς καταβασιῶν, ἐξαποστειλάριον «Συγκεκλεισμένων», πασαπνοάριον καὶ στιχηρὰ ἀναστάσιμα αἴνων γ΄ ἤχου («Δεῦτε πάντα τὰ ἔθνη», «Εἰς τὸ μνῆμα σὲ ἐπεζήτησε»), προσόμοιον ταξιαρχῶν «Τῶν οὐρανίων ταγμάτων».
Τὸ ἀργὸν εἱρμολογικὸν (ἢ «στιχηραρικὸν» καλούμενον) «Θεοτόκε παρθένε» βλέπε παρακάτω ἑνιαῖον.
(δημοσίευσις 19/10/2009)
267a, λειτουργία 8/11/1964, Χατζημᾶρκος, μέρος α΄. 267 a.mp3
[ξεκινᾷ λίγο μὲ τὸ δοξαστικὸν τῶν αἴνων «Ὅπου ἐπισκιάσῃ», ἀλλὰ διακόπτεται μετὰ τὶς πρῶτες φράσεις]· δοξολογία ἀργή, ἦχος α΄ τετράφωνος, ᾿Ιακώβου πρωτοψάλτου (ἀπὸ τὸν στίχο «Πρόσδεξαι τὴν δέησιν ἡμῶν» καὶ ἑξῆς)· «Κύριε, ἐλέησον», ἦχος α΄· δύναμις Νηλέως Καμαράδου, β΄ ἤχου (προσαρμογὴ εἰς ἦχον α΄ παθητικόν)· ἀπόστολος 8ης νοεμβρίου, πρὸς ῾Εβραίους· «᾿Αδελφοί, εἰ ὁ δι᾿ ἀγγέλων λαληθείς»· χερουβικὸν εἰς ἦχον ἅγια.
267b, λειτουργία 8/11/1964, Χατζημᾶρκος, μέρος β΄. 267 b.mp3
«Κύριε, ἐλέησον» εἰς ἦχον πρωτοδεύτερον· λειτουργικὰ εἰς ἦχον πρωτοδεύτερον· «Ἄξιον ἐστὶν» ὁμόηχον, Φιλανθίδου· «Εἴδομεν τὸ φῶς»· «Κύριε, ἐλέησον» κ.λπ. «Εἴη τὸ ὄνομα»· «Τὸν εὐλογοῦντα»· κράτημα Χρυσάφου· κοινωνικὸν «Αἰνεῖτε τὸν Κύριον».
(δημοσίευσις 28/10/2009)
Χατζημᾶρκος, 8 νοεμβρίου 1964, συγκέντρωσις ἐκτὸς ναοῦ. μετὰ τὴν λειτουργία, τὴν ἴδια ἡμέρα ἀργότερα, ἔγινε μία συγκέντρωσις σὲ κάποιο εὐρύχωρο σπίτι ἢ σὲ κάποια αἴθουσα, ὅπου παρευρέθησαν οἱ φιλόμουσοι πανηγυριστές, γιὰ νὰ ἀκούσουν τὸν πρωτοψάλτη νὰ ψάλλῃ διάφορα μαθήματα. δὲν χόρταιναν νὰ τὸν ἀκούουν! αὐτὸς ἔψαλε κυρίως θεομητορικοὺς ὕμνους τῶν εἰσοδίων, οἱ ὁποῖοι κατεγράφησαν σὲ πομπῖνες καὶ μετὰ σὲ φωνοταινία. ἡ παροῦσα ψηφιοποίησις εἶναι δική μου.
271-2· Χατζημᾶρκος 8/11/1964, συγκέντρωσις Αἰτωλικοῦ, μέρος α΄. 271-2.mp3
[προσόμοια εἰσοδίων· «Σήμερον, πιστοί, χορεύσωμεν», «Σήμερον ναὸς ὁ ἔμψυχος», «Χαίρει ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ». καταβασίαι «Χριστὸς γεννᾶται» (σύντομοι). ἕτερον προσόμοιον τῶν εἰσοδίων «Λαμπαδηφόροι παρθένοι». δοξαστικὸν «Τῶν ἁγίων πατέρων».]
c271-3· Χατζημᾶρκος 8/11/1964, συγκέντρωσις Αἰτωλικοῦ, μέρος β΄.271-3.mp3
[δοξολογία ἀργὴ Γεωργίου Βιολάκη ἦχος πλ. α΄ πεντάφωνος ἐναρμόνιος. κοινωνικὸν «Ποτήριον σωτηρίου» Πέτρου Πελοποννησίου, διασκευὴ μετὰ κρατήματος. ἐπιφώνημα «Ἄλαλα τὰ χείλη» ἀργὸν μετὰ κρατήματος.]
(δημοσίευσις 29/10/2009)
Στὴν συνέχεια παρουσιάζεται ἡ ἴδια ἠχογράφησι χωρισμένη σὲ μικρότερα ἀρχεῖα καὶ μὲ σχόλια σὲ κάποια σημεῖα.
πανηγυρικὸς ἑσπερινός
92-01, παρουσίασις. 92-01.mp3
92-02, στίχοι ἐκ τοῦ «Μακάριος ἀνήρ». 92-02.mp3
92-03 «Κύριε, ἐκέκραξα» γ΄ ἤχου, στιχηραρικόν. 92-03.mp3
92-04 «Τῷ σῷ σταυρῷ», ἑσπέριον ἀναστάσιμον γ΄ ἤχου, σύντομον. 92-04.mp3
92-05 «Οἱ ἀναξίως ἑστῶτες», ἑσπέριον ἀναστάσιμον γ΄ ἤχου, σύντομον. 92-05.mp3
92-06 προσόμοια τῶν ταξιαρχῶν «Τρισηλίου θεότητος», «῾Ο ποιῶν τοὺς ἀγγέλους σου», «Θρόνῳ παριστάμενος» 92-06.mp3
92-07 Δόξα, «Συγχάρητε ἡμῖν». 92-07.mp3
92-08 «Κύριε, ἐλέησον» — «Παράσχου, Κύριε». 92-08.mp3
92-09 ἰδιόμελον τῆς λιτῆς «Τῶν νοερῶν δυνάμεων» (ἦχος α΄). 92-09.mp3
092-10 «Κύριε, ἐλέησον» λιτῆς. 92-10.mp3
92-11 «Θεοτόκε παρθένε» τὸ ἀργὸν εἱρμολογικόν (τὸ «στιχηραρικόν»). 92-11.mp3
92-12 «Πλούσιοι ἐπτώχευσαν». 92-12.mp3
92-13 «῾Η ζωοδόχος σου ἔγερσις» ἀπόστιχον ἀναστάσιμον γ΄ ἤχου. 92-13.mp3
92-14 «῞Ινα τὸ γένος ἡμῶν» ἀπόστιχον ἀναστάσιμον γ΄ ἤχου. 92-14.mp3
92-15 «῾Ο καρπὸς τῆς κοιλίας σου» - κράτημα (ἐκ τοῦ ἀργοῦ ὀκταήχου «Θεοτόκε παρθένε»). 92-15.mp3
92-16 θεοτοκίον «Τὸ ἀπ᾿ αἰῶνος ἀπόκρυφον». 92-16.mp3
92-17 «Τὸν εὐλογοῦντα». 92-17.mp3
(δημοσίευσις 18/12/2009)
πανηγυρικὸς ὄρθρος, 8 νοεμβρίου 1964.
92-18 50ὸς ψαλμός, «Ταῖς τῶν ἀποστόλων» - «᾿Αναστὰς ὁ ᾿Ιησοῦς». 92-18.mp3
92-19 «Κύριε, ἐλέησον». «Τὴν τιμιωτέραν». 92-19.mp3
92-20 εἱρμὸς θ΄ ᾠδῆς καταβασιῶν «῞Απας γηγενής... τὰ ἱερὰ εἰσόδια...» (μέλος ἀργόν). 92-20.mp3
92-21 «῞Αγιος Κύριος» καὶ ἐξαποστειλάριον «Συγκεκλεισμένων, δέσποτα». 92-21.mp3
92-22 πασαπνοάριον γ΄ ἤχου, στιχηραρικόν. 92-22.mp3
92-23 «Δεῦτε πάντα τὰ ἔθνη», στιχηρὸν ἀναστάσιμον αἴνων γ΄ ἤχου (σύντομον). 92-23.mp3
92-24 «Εἰς τὸ μνῆμα σὲ ἐπεζήτησε», στιχηρὸν ἀναστάσιμον αἴνων γ΄ ἤχου (ἐνταῦθα λεγόμενον παρατύπως καὶ μὲ ὕφος ἐξωτερικόν). 92-24.mp3
92-25 προσόμοιον ταξιαρχῶν «Τῶν οὐρανίων ταγμάτων» (ἡμιτελές). 92-25.mp3
267-01 ἡ ἀρχὴ τοῦ δοξαστικοῦ τῶν αἴνων «Ὅπου ἐπισκιάσῃ» (οἱ πρῶτες φράσεις). 267-01.mp3
267-02 δοξολογία ἀργή, ἦχος α΄ τετράφωνος, ᾿Ιακώβου πρωτοψάλτου (ἀπὸ τὸν στίχο «Πρόσδεξαι τὴν δέησιν ἡμῶν» καὶ ἑξῆς). 267-02.mp3
(δημοσίευσις 18/12/2009)
λειτουργία, 8 νοεμβρίου 1964.
267-03 «Κύριε, ἐλέησον», ἦχος α΄· «Σῶσον ἡμᾶς» κ.λπ.. 267-03.mp3
267-04 δύναμις Νηλέως Καμαράδου, β΄ ἤχου. 267-04.mp3
267-05 ἀπόστολος 8ης νοεμβρίου, πρὸς ῾Εβραίους· «᾿Αδελφοί, εἰ ὁ δι᾿ ἀγγέλων λαληθείς». στὴν συγκεκριμένη ἀποστολικὴ περικοπὴ ὑπάρχει ἡ φράσις «διεμαρτύρατο δέ πού τις λέγων·...». εἶναι μία φράσις ποὺ ὄντως παρέχει κάποιες δυσκολίες στὴν ἀπαγγελία. ἐδῶ ὁ Μ. Χατζημᾶρκος προσπαθῶντας νὰ ἀποφύγῃ κάποια κακοηχία τὴν παρατονίζει ἐλαφρῶς, διότι τονίζει τὸ «τις», τὸ ὁποῖο ὅμως ἔτσι ἀπὸ ἀόριστη ἀντωνυμία (ἄρα ἄτονο) τρέπεται σὲ ἐρωτηματική («τίς;» ἄρα ἔντονο). ἡ δυσκολία δημιουργεῖται ἀπὸ τὸ ὅτι ἡ φράσις «...δέ πού τις...» ἔχει δύο τόνους, ἡ λύσις τῆς δυσκολίας εἶναι, νομίζω, νὰ ἀναγνώσωμε καὶ τὶς τρεῖς λέξεις ὡς μία καὶ νὰ τονίσωμε μόνον τὴν πρώτη, δηλαδὴ «δέπουτις», διότι ὁ πρῶτος τόνος εἶναι κύριος (ἀποτελούμενος ἀπὸ τὴν βαρεῖα τοῦ «δὲ» καὶ τὸν ἐγκλιτικὸ τόνο τοῦ «που» = κάπου), ἐνῷ ὁ δεύτερος τόνος εἶναι ἐγκλιτικός, ἄρα δευτερεύων καὶ μὴ ἀκουόμενος, μὴ τονιζόμενος στὴν σημερινὴ προφορά. 267-05.mp3
267-06 χερουβικὸν εἰς ἦχον ἅγια. 267-06.mp3
267-07 «Κύριε, ἐλέησον» εἰς ἦχον πρωτοδεύτερον. 267-07.mp3
267-08 λειτουργικὰ εἰς ἦχον πρωτοδεύτερον. 267-08.mp3
267-09 «Ἄξιον ἐστὶν» ὁμόηχον, Φιλανθίδου. 267-09.mp3
267-10 «Εἴδομεν τὸ φῶς»· «Κύριε, ἐλέησον» κ.λπ. (τὸ «Κύριε, ἐλέησον» κ.λπ. προφανῶς εἶναι τῆς τελετῆς τῆς ἀρτοκλασίας, ἡ ὁποία ἐτελέσθη πρὸ τοῦ «Εἴη τὸ ὄνομα»), «Εἴη τὸ ὄνομα». 267-10.mp3
267-11 «Τὸν εὐλογοῦντα». 267-11.mp3
267-12 κράτημα Χρυσάφου (προφανῶς τὸ ἔψαλε μετὰ τὸ «Δι᾿ εὐχῶν» κατὰ τὴν διανομὴ τοῦ ἀντιδώρου). 267-12.mp3
267-13 κοινωνικὸν «Αἰνεῖτε τὸν Κύριον» (τὸ κοινωνικὸν φαίνεται καὶ ὡς ἠχογράφησις ὅτι εἶναι καταγραφὴ ἀπὸ ἀλλοῦ· ἄλλωστε ἐδῶ εἶναι πρόσθετο μετὰ τοὺς ὕμνους τῆς ἀπολύσεως «Εἴδομεν τὸ φῶς» καὶ «Εἴη τὸ ὄνομα» καὶ μετὰ τὸ κράτημα. προφανῶς στὴν συγκεκριμένη λειτουργία τὸ κοινωνικὸν ἐψάλη ὑπὸ τοῦ ἀριστεροῦ χοροῦ, εἰδάλως θὰ κατεγράφετο στὴν θέσι του. καὶ τέλος τὸ κοινωνικὸν πιθανώτατα θὰ ἦτο ὄχι τὸ «Αἰνεῖτε», ἀλλὰ τὸ προβλεπόμενον ὑπὸ τοῦ τυπικοῦ, ἤ τοι «῾Ο ποιῶν τοὺς ἀγγέλους», ἀκόμη καὶ ἐν κυριακῇ). 267_13.mp3
(δημοσίευσις 30/12/2009)
συγκέντρωσις ἐκτὸς ναοῦ
271-2a προσόμοια εἰσοδίων· «Σήμερον, πιστοί, χορεύσωμεν». 271-2a.mp3
271-2b «Σήμερον ναὸς ὁ ἔμψυχος». 271-2b.mp3
271-2c «Χαίρει ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ». 271-2c.mp3
271-2d καταβασίαι «Χριστὸς γεννᾶται» (σύντομοι). στὸν εἱρμὸ τῆς 9ης ὡδῆς πολὺ μοῦ ἀρέσει ἡ φράσις «Μυστήριον ξένον». εἰδικὰ ἡ λέξις «ξένον» ἀποδίδεται λαμπρὰ μέν, ἀλλὰ μὲ ἁπλότητα καὶ σεμνοπρέπεια· τὸ ἴδιο καὶ τὸ προΰμνιον «Μεγάλυνον, ψυχή μου, τὴν τιμιωτέραν καὶ ἐνδοξοτέραν...»· ἰδίως νὰ προσεχθῇ ἡ φράσις «καὶ ἐνδοξοτέραν», ποὺ εἶναι ἁπλουστάτη, ἐν σχέσει μὲ ὅ,τι συνηθίζουν πολλοὶ σήμερα. γενικῶς ἂν αὐτὴ δὲν εἶναι αὐθεντικὴ ἐκκλησιαστικὴ ψαλτικὴ ἑρμηνεία, τότε δὲν ξέρω τί ἄλλο μπορεῖ νὰ εἶναι. μόνη ἐξαίρεσις ἡ ἀπόδοσις τῆς λέξεως «παράδοξον», ἡ ὁποία καὶ πάλι δὲν εἶναι ὑπερβολική. ἀσφαλῶς ἐντύπωσι προκαλεῖ τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Μ. Χατζημᾶρκος στὸν συγκεκριμένο ὕμνο ἐμμένει στὸν πρῶτο ἦχο καὶ ἀποφεύγει τὶς πολλὲς ἐναλλαγὲς μὲ τὸ χρωματικὸ γένος. ἂς ληφθῇ δὲ ὑπόψιν ὅτι ἐδῶ ψάλλει «γιὰ τοὺς ἀπαιτητικούς», «κατ᾿ αἴτησιν τῶν φίλων τοῦ Αἰτωλικοῦ καὶ τῆς Αἰγιαλείας καὶ τῶν Πατρηνῶν», ὅπως ὁ ἴδιος λέγει στὴν παροῦσα ἠχογράφησι. 271-2d.mp3
271-2e ἕτερον προσόμοιον τῶν εἰσοδίων «Λαμπαδηφόροι παρθένοι». 271-2e.mp3
271-2f δοξαστικὸν «Τῶν ἁγίων πατέρων». 271-2f.mp3
271-3a δοξολογία ἀργὴ Γεωργίου Βιολάκη, ἦχος πλ. α΄ πεντάφωνος ἐναρμόνιος. c271-3a.mp3
271-3b κοινωνικὸν «Ποτήριον σωτηρίου» Πέτρου Πελοποννησίου, διασκευὴ μετὰ κρατήματος. στὴν ἀρχὴ αὐτῆς τῆς ἐγγραφῆς ὁ Μ. Χατζημᾶρκος λέγει τὰ ἑξῆς· «[Θὰ ψάλω] ἕνα ἀργὸ μάθημα δι᾿ ὅλους ἡμᾶς, διότι πιστεύω ἀπολύτως ὅτι ἅπαντες οἱ Αἰτωλικιῶτες εἶναι ἐπαΐοντες πλέον γύρω ἀπὸ τὴν βυζαντινὴ μουσική. γιὰ τοὺς ἀπαιτητικούς! καταλάβατε; εἶναι ἕνα κοινωνικὸν τοῦ Πέτρου Πελοποννησίου, δηλαδὴ τοῦ ἀναμορφωτοῦ τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς, ἀφιερωμένο κι αὐτὸ στὴν Παναγία. “Ποτήριον σωτηρίου λήψομαι καὶ τὸ ὄνομα Κυρίου ἐπικαλέσομαι· ἀλληλούια”. αὐτὲς εἶναι οἱ λέξεις· ἀλλὰ μὲ αὐτὲς τὶς λέξεις ἔχει φτιάξει ἕνα περίφημο μάθημα μὲ ἐκλεκτὰς μελῳδίας». τὸ κοινωνικὸν φυσικὰ τὸ ψάλλει «ἀπ᾿ ἔξω», χωρὶς νὰ ἔχῃ μπροστά του μουσικὸ κείμενο. γι᾿ αὐτὸ ὑπάρχουν καὶ κάποιες διαφορὲς μεταξὺ πρωτοτύπου καὶ παρούσης ἐκτελέσεως. 271-3b.mp3
271-3c ἐπιφώνημα «Ἄλαλα τὰ χείλη» ἀργὸν μετὰ κρατήματος. 271-3c.mp3
(δημοσίευσις 8/1/2010)