ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς ἑόρτια εὐαγγελικὰ ἀναγνώσματα 13 φεβρουαρίου, ᾿Ακύλα καὶ Πρισκίλλης

PostHeaderIcon 13 φεβρουαρίου, ᾿Ακύλα καὶ Πρισκίλλης

 

Τ κράτος το διαβόλου ποδυναμώνεται

 

13 Φεβ., κύλα κα Πρισκίλλης (Λκ 10, 16-21)

 

Κύριος στειλε τος μαθητὰς το ερυτέρου κύκλου τν βδομήκοντα, ν δύο σ πόλεις κα χωριά, π τ ποῖα πρόκειτο ν περάσει πειτα διος, μ τν ντολ ν θεραπεύουν τος ρρώστους κα ν κηρύττουν τι φτασε βασιλεία το Θεο. Προφανς τος στειλε γι ν προετοιμάσουν τ λα ν δεχθε τ κήρυγμα τς νέας βασιλείας, φο προηγουμένως τος δωσε λεπτομερες δηγίες γι τ συμπεριφορά τους κα πέστησε τν προσοχή τους σ κινδύνους πο πρόκειται ν συναντήσουν. Τέλος δωσε ξία σ’ ατ πο πρόκειτο ν κάνουν λέγοντας· ποιος δέχεται τ κήρυγμά σας, μένα δέχεται, κι ποιος δν τ δέχεται, δν δέχεται μένα, κα κατ’ πέκταση δν δέχεται τν Πατέρα πο μ στειλε.

ταν ο μαθητα λοκλήρωσαν τν ποστολή τους κα πέστρεψαν κα μ χαρ το νήγγειλαν τι κα τ δαιμόνια στν πίκληση το νόματός του ποτάσσονται σ’ ατος κα βγαίνουν π τος δαιμονιζομένους κα τος λλους ποχειρίους τους, Κύριος πιβεβαίωσε μπροστά τους τ μείωση τς ξουσίας το σαταν κα τν παταγώδη πτώση τς δυνάμεώς του λέγοντας· Στ διάστημα πο σασταν στ κήρυγμα βλεπα τ σαταν ν πέφτει μ σφοδρότητα κα ξύτητα π τν ορανό, σν στραπή (18). Κα πρόσθεσε· Σς δίνω (κι λλη π πλέον) ξουσία (κοντ σ’ κείνην πο σς εχα δώσει), ν παττε πάνω στ φίδια κα στος σκορπιος κα σ κάθε δύναμη το χθρο, κα σς διαβεβαιώνω τι κανένα π’ ατ δν θ σς κάνει κακό. Πάντως μ χαίρεστε γι’ ατό, γι τ τι δηλαδ τ δαιμονικ πνεύματα ποτάσσονται· ν χαίρεστε μλλον, διότι τ νόματά σας γράφτηκαν στν οραν (19-20).

ς φίδια κα σκορπιος βέβαια Κύριος ννοε τν πίβουλο κα οβόλο κα καταστροφικ διάβολο, κα σν χθρ πο χει δύναμη ννοε πάλι τν διο, χωρς ννοεται ν’ ποκλείεται προστασία τους κα π φυσικ φίδια, πως συνέβη μ τν πόστολο Παλο στ νησ τς Μελίτης Μάλτας.

Ελογα ρωτται· πς Χριστιανς μ τέτοια ξουσία συμβαίνει κα πάλι ν νικται π τ διάβολο; Τν πάντηση δίνει ωάννης χρυσόστο­μος. πειδή, λέει, εμαστε νοθευμένοι Χριστιανοί, κα χι γνήσιοι, εμαστε σ πνευματικ πνο κα ραθυμία.

Πράγματι ληθιν χαρ εναι τ ν γραφον τ νόματα τν Χριστιανν στς δέλτους το ορανο πι πλ στ μνήμη το Θεο, πργμα πο χει σχέση μ τν πιστ κα νάρετη ζωή, πο πιτυγχάνεται μ προσωπικ γνα το πιστο, κι χι τ ν ποτάσσονται σ’ ατν τ δαιμόνια, πο εναι καθαρ χάρη το Θεο. Σ λλη περίπτωση λέει Κύριος· Πολλο θ μο πον κατ τν μέρα κείνη· Κύριε Κύριε, μ τ νομά σου δν προφητεύσαμε; Δν βγάλαμε δαιμόνια κα δν κάναμε πολλ θαυμαστά; Κα τότε θ διακηρύξω σ’ ατος τι· Ποτ δν σς γνώρισα. Φύγετε π μπροστά μου σες πο ργάζεστε τν νομία. λλ κι ταν γραφε τ νομα στ μνήμη το Θεο, δν σημαίνει τι δν μπορε ν σβηστε, ν ζω το Χριστιανο δν εναι σύμφωνη μ τ θέλημα το Θεο λόγῳ ραθυμίας.

Μετ τν πληροφορία πο πρε Κύριος π τος βδομήκοντα, τι κα τ δαιμόνια ποτάσσονται σ’ ατούς, τ πνεμα του ασθάνθηκε γαλλίαση, κα ποτεινόμενος στν Πατέρα επε· Πατέρα κα Κύριε τοῦ ορανο κα τς γῆς, σ’ εχαριστῶ, διότι ατ τ πράγματα τ’ πέκρυψες π τος κατ κόσμον σοφος κα μυαλωμένους κα τ φανέρωσες στ νήπια. Ναί, Πατέρα, σ’ εχαριστ, διότι ατ νέπαυσε τ γαθ θέλημά σου.

Δύο-τρία σχόλια.

1. Τ σπάνιο ασθημα τς γαλλιάσεως Κύριος στ διάστημα πο ταν στν κόσμο ατν τ ασθάνθηκε κυρίως π τν εδηση τι τ κήρυγμα τς βασιλείας το Θεο ξαπλώνεται κα διάβολος ποχωρε κα ποδυναμώνεται, καθς ο νθρωποι πιστεύουν κα πιστρέφουν στ Θεό.

2. Εναι χαρακτηριστικ τι Χριστς ποκαλε τὸ Θε Πατέρα κα Κύριο τοῦ ορανο κα τς γῆς. ν εχαμε ζωνταν τ ασθημα τι Θες Πατέρας μας εναι Κύριος τοῦ ορανο κα τς γῆς, λικς κα πνευματικς, θ εχαμε λλη στάση πέναντί του· θ νιώθαμε μεγαλύτερη σφάλεια κα σιγουριά, λλ κα φόβο κα σεβασμ πέναντί του, στε ν μ τν πικραίνουμε κα τν ξοργίζουμε μ τ’ μαρτήματά μας, κα τν ναγκάζουμε ν μς πορρίψει π παιδιά του κα κληρονόμους του.

3. πάρχει σοφία κα σοφία, νθρώπινη κα θεϊκή. νθρώπινη σοφία (πιστημονική, τεχνολογική, φιλοσοφικὴ) μόνη της δν χει ξία, διότι δν μπορε ν προσεγγίσει τν ντικειμενικ λήθεια, τ Θεό. Ο σοφο συνήθως καταλαμβάνονται π τν πιστημονικ οηση κα χάνουν τ δρόμο. θεϊκ σοφία, δηλαδ ποκαλυμμένη π τν Κύριο λήθεια, πο νσαρκώνεται στ πρόσωπο το Χριστο, πο εναι δικαιοσύνη κα γιασμς κα πολύτρωση, εναι τ πν, στω κα ν κατέχεται π μωρος κα γραμμάτους κατ κόσμον. Τ ριστο εναι κατ κόσμον σοφς ν εναι ταπεινς δέκτης κα τς σοφίας το Θεο. νας πιστήμονας κα κατ κόσμον σοφς χει γνώσεις μόνο γι τ φύση πο τν περιβάλλει, ν γράμματος πο χει τ σοφία το Θεο χει πληροφορίες κα γι τ περφυσικ πράγματα.

ς ποβλέπουμε λοιπν χι τόσο στ σοφία το κόσμου, πο μπορε ν’ ποβε κα καταστροφ το κόσμου, λόγῳ λαζονείας κα φροσύνης, λλ στ σοφία το Θεο, ποὺ σζει τν νθρωπο κα γγυται γι αώνιο κόσμο.

 

θανάσιος Γ. Σιαμάκης, ρχιμανδρίτης

 

(δημοσίευσις 13/2/2013)