ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς εὐαγγελικὰ ἀναγνώσματα σαββάτου Εὐαγγέλιον 10ου σαββάτου Ματθαίου

PostHeaderIcon Εὐαγγέλιον 10ου σαββάτου Ματθαίου

 

Γις το βασιλι

 

Σάββατο ι΄ βδομάδος Ματθαίου (Μθ 17,24-18,4)

 

ταν ησος κα ο μαθηταί του ρθαν στν Καπερναούμ, μφανίστηκαν στν Πέτρο ο εσπράκτορες τν διδράχμων1 κα το επαν· διδάσκαλός σας δν πληρώνει2 τ δίδραχμα; (17,24)

ν κα δν ταν ρμόδιος, τος ἀπαντᾷ· Ναί, πληρώνει. Κι ταν μπκε στ σπίτι, πρν ν πε στ Χριστ σχετικά, πρόλαβε ησος κα τν ρώτησε· Τί γνώμη χεις, Σίμων; Ο βασιλες τς γῆς π ποιούς εσπράτ­τουν τος φόρους τν κνσο3; ἀπ τος γιούς των π τος ξένους; Το λέει Πέτρος· π τος ξένους. Το λέει ησος· ρα τ βασι­λόπουλα δν εναι ποχρεωμένα ν πληρώνουν φόρους. Γι ν μν τος σκανδαλίσουμε μως, πήγαινε στ θάλασσα, ρξε τ γκίστρι, κα τ ψάρι πο θ’ νεβάσεις πρτο πρε το, κι φο το νοίξεις τ στόμα, θ βρες να στατήρα4 κα δσε τον σ’ ατος γι μένα κα γι σένα (25-27).

κείνη τν ρα πλησίασαν τν ησο ο μαθητα κα το λένε; Ποιός ραγε εναι μεγαλύτερος στ βασιλεία τν ορανν; (18,1)

Κι φο κάλεσε ησος να παιδάκι, τ βαλε νάμεσά τους κα επε· λήθεια σς λέω, ἐὰν δν λλάξετε κα δὲν γίνετε σν τ παιδάκια, δν θ μπετε στ βασιλεία τν ορανν. ποιος θ ταπεινώσει τν αυτό του σν τ παιδ ατό, ατς εναι μεγαλύτερος στ βασιλεία τν ορανν (4).

Σχόλια.

24. Ο εσπράκτορες «ο τ δίδραχμα λαμβάνοντες», ταν Λευΐτες, ποὺ κτς τν λλων καθηκόντων εχαν κα τν εσπραξη το διδράχμου. Τ ρώτημά τους περιέχει εδος παραπόνου· Τί διδάσκαλος εναι, ταν μελε ν πληρώσει τ θρησκευτικό του φόρο, πο τν πληρώνουν κα ο πι φτωχοί; αθόρμητος Πέτρος, γι ν μ δυσφημεται διδάσκαλος ς φοροφυγᾶς, νέλαβε τν πρωτοβουλία ν’ παντήσει, χωρς ν ρωτήσει προηγουμένως τν ησο.

25. Πέτρος νήργησε νάποδα· πρτα πάντησε στος Λευΐτες κα στερα δυσκολευόταν ν τ πε στν ησο. κενος μως τν βγαλε π τ διέξοδο λέγοντάς του περίπου· Πέτρε, κακς τος πάντησες τι πλη­ρώνω φόρο. Εμαι παιδ το βασιλέως τν βασιλέων, το κυριάρχου τοῦ σύμπαντος, κα βέβαια κα το ναο, κα ρα παλλάσσομαι π τ φόρο. λλ’ ν πάσ περιπτώσει, φο τος δωσες λλιώτικη πάντηση, κι φο ο εσπράκτορες το φόρου δν ξέρουν τν λήθεια γι τ ποιός εμαι, θ πληρώσω, γι ν μ σκανδαλιστον.

π τ λο περιστατικ βγαίνουν πλούσια διδάγματα.

α. Κύριος ποφεύγει τ σκάνδαλο.

β. Δν κρατοσε στ χέρια του λεφτά. νάργυρος πέρα γι πέρα, δωσε μάθημα φιλαργυρίας στος μαθητάς του κα σ’ λους τοὺς μετέ­πειτα, κα σ’ μς.

γ. ς παντογνώστης ξερε τί ρώτησαν ο εσπράκτορες, πρν το τ πε Πέτρος.

δ. Δν γνώριζε μόνο τι να π τ κατομμύρια ψάρια τς λίμνης εχε μέσα να στατρα, λλ’ ξερε κα ποιό κριβς εναι τ ψάρι κα δωσε ντολ στ ψάρι ατ ν πιαστε στ γκίστρι το Πέτρου τ συγκε­κριμένη κείνη μέρα ρα κα στιγμή.

ε. Χριστς προέβη σ μία πολ ποκαλυπτικ δήλωση γι τ ποιός εναι, τι εναι γις το βασιλέως, ποία μλλον πέρασε παρατήρητη π τν Πέτρο κα τος λλους μαθητάς.

18,1. Πς προέκυψε ξαφνικ στ σκέψη τν μαθητν τ ρώτημα ποιός θ εναι μεγαλύτερος στ βασιλεία τν ορανν; Τί σχέση χει τ ρώτημα μ τ προηγούμενα; σεμνς διδάσκαλός μας ωάννης χρυσό­στομος δίνει τν πάντηση. παθαν, λέει, κάτι τ νθρώπινο ο μαθητα κείνη τν ρα. Προτο ν ρθει τ γιο Πνεμα, γι ν μεταβάλει τ ασθήματά τους, εχαν κα ατο λαττώματα κα μάλιστα σοβαρ κα μφαν. να π’ ατ ταν κα ζηλοτυπία. ταν λοιπν Χριστς επε ν δοθε τ νόμισμα γι λογαριασμ ατο κα το Πέτρου, ο λλοι νοχλήθηκαν π τ διάκριση ατ κα στοχάζονταν συνειρμικ τι πιθα­νς Πέτρος θ ταν νώτερος π’ ατος στ βασιλεία τν ορανν. τσι ρώτησαν τν Κύριο, γι ν τ κούσουν π τ στόμα του· Ποιός εναι νώτερος στ βασιλεία τν ορανν;

2-3. Κύριος φέρνοντας τ παιδάκι στ μέση, μ ποπτικ τρόπο, τος επε περίπου· κόμη δν μπήκατε στ βασιλεία μου κα ζηττε ξιώματα; φροντίστε πρτα ν μπετε κα φστε κατ μέρος τ’ ξιώματα κα τν εράρχησή τους. Κα γι ν μπετε, πρέπει πρτα ν γίνετε παιδιά, χι στν λικία λλ στν πλότητα, στν νεξικακία, στ νεπίφθονο. Εναι λλουνο δουλει τ ποιός θ εναι πρτος κα δεύτερος στ βασιλεία.

Τ παιδί, λέει ωάννης χρυσόστομος, ν τ μαλώσεις τ χτυπήσεις, μπορε ν κλάψει, λλ δν θ σ μισήσει. Στ νεξίκακο προσωπάκι του πάλι θ φανε τ ζωογόνο χαμόγελό του. ν πάλι τ παινέσεις τ τιμήσεις τ δοξάσεις το πονείμεις κάποιο βραβεο, δν τ παίρνει πάνω του. ν βάλεις τ ρακένδυτη μάνα δίπλα σ μία χρυσοκέντητη βασίλισσα, τ παιδ θ’ πλώσει τ χέρια του στ μάνα του. χουν μως, λέει διος, κα κακίες τ παιδι ς γόνοι το δάμ. Πεσμα, μετρη φαντασιοπληξία, εκολη μίμηση το κακο, δύσκολη τοῦ καλο. Σν ντυθε τ γόρι λόγου χάρι τ στολ το στρατηγο, μ τ εφάνταστο μυαλουδάκι του ζε μ τν ψευδ ντύπωση τι εναι τέλειος στρατηγός, μπροστ στς διαταγς το ποίου θ πρέπει ν συμμορφώνονται ο πάντες, κα τ ψυχα κόμη. Σν πάρει τν κούκλα τ κοριτσάκι, τ σφίγγει στν γκαλιά του κα ζε μ τν ψευδαίσθηση τι εναι τέλεια μητέρα, πο λλοτε μαλώνει κα λλοτε συμβουλεύει τ παιδί της. να τέτοιο ασθημα μωρίας κα φαντασιοπληξίας καταλογίζει ησος στος μαθητάς του.

4. Μποροσε ησος ν κφραστε μεσότερα λέγοντας· ποιος θ ταπεινώσει τν αυτό του σν μένα πο εμαι γις το βασιλι τν βασιλιάδων, δηλαδ βασιλιᾶς το κόσμου, κι μως μφανίζομαι ς νας πλς κα σημος νθρωπος, προς κα ταπεινς στ νο, ατς θ εναι μεγαλύτερος στ βασιλεία τν ορανν· λλ κφράζεται ταπεινοφρόνως· ποιος θ ταπεινώσει τν αυτό του, λέει, σν τ παιδάκι, ατς εναι μεγαλύτερος στ βασιλεία τν ορανν. Κι ποιος θ δεχτε γι χάρη μου ναν ταπεινό, μοιο μ μικρ παιδί, ατς εναι σ ν δέχεται κα νὰ τιμ μένα τν διο.

5. ησος δ προκάλυπτα μιλάει τι εναι γις το βασιλέως, δηλαδ Γις το Θεο. ν ο μαθητα συνηθισμένοι ν βλέπουν κατα­πληκτικ πράγματα π τ διδάσκαλο σχεδν κάθε μέρα, δν δωσαν τ δέουσα προσοχή, δν πρέπει ν πάθουμε κι μες τ διο. φείλουμε ν’ ποκομίσουμε τν λήθεια τι εναι γις το βασιλέως κα βασιλες φ’ νός, κα φ’ τέρου ν θαυμάσουμε τν ταπεινοφροσύνη του ν εναι ν­θρωπος. Ν κατανυχθομε μ τ τι βασιλες Θες γινε νθρωπος γι μς τος νθρώπους, γι τν καθένα μας.

 

1. Τ δίδραχμο ταν λληνικ ργυρ νόμισμα. Ο θηναοι τ λεγαν «βον», διότι εχε τυπωμένο πάνω του να βόδι. λληνικ δίδραχμο λληνικς στατρ ρωμαϊκν δηνάριον βραϊκς σίκλος ταν μεταλλικ νομίσματα σοδύναμα κα ντιστοιχοσαν μ να κατώτατο μεροκάματο. Βλ. Σιαμάκη Κ., «Λεξικ τς Καινῆς Διαθήκης», λ. δίδραχμον.

2. Κάθε νήλικας ουδαος νω τν 20 τν μ διαταγ το Μωϋσέως πλήρωνε τησίως στ ταμεο το ναο τς ᾿Ιερουσαλμ ναν «γιον σίκλον» σ θρησκευτικ φόρο γι τ λειτουργία το ναο κα τ μισθ τν Λευϊτν. Βλ. Σιαμάκη Κ., «ρμηνεία στ κατ ωάννην Εαγγέλιο», σ. 70-71 (στ χωρίο 2,14-16).

3. κνσος δν εναι νόμισμα λλ ρωμαϊκ λέξη πο σήμαινε τ ποσν πο να­λογοσε στν καθένα ς τήσιος φόρος. Ο βραοι τότε βρίσκονταν κάτω π τν κατο­χ τν Ρωμαίων, γι’ ατ κα πλήρωναν σ’ ατος φόρο, κα κάποιοι οκονομικο ροι εχαν λατινικ νομα, πως κνσος, δηνάριον, κλπ. Βλ. Σιαμάκη Κ., «Λεξικ τς Καινῆς Διαθήκης», λ. κνσος.

4. λληνικ νόμισμα, τ πι «χοντρό»· μ τ πλ στατρ ννοεται βάρος ργύρου. π τ Φίλιππο κα τ Μέγα λέξανδρο πρχε κα χρυσς στατήρ, περιφημότερη στν κόσμο χρυσ λίρα τς ποχς. Στ Εαγγέλια τ στατρ δίδραχμον εναι ντιστοιχία το βραϊκο σίκλος, Βλ. Σιαμάκη Κ., «Λεξικ τς Καινῆς Διαθήκης», λ. στατήρ.

 

 

Ἀθανάσιος Γ. Σιαμάκης, ἀρχιμανδρίτης

 

 

(δημοσίευσι· αὔγουστος 2013)