ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς εὐαγγελικὰ ἀναγνώσματα σαββάτου Εὐαγγέλιον 3ου σαββάτου νηστειῶν

PostHeaderIcon Εὐαγγέλιον 3ου σαββάτου νηστειῶν

 

Φίλος τν μαρτωλν

 

Σάββατο γ΄ βδομάδος τν νηστειν, Μρ 2,14-17 (κλήση Ματθαίου)

 

Κύριος ρχίζοντας τ δημόσιο κηρυκτικ ργο του, ς γνωστόν, κατάρτισε τν κύκλο τν δώδεκα μαθητν του. δ περιγράφεται κλήση νς π’ ατούς, το Ματθαίου Λευΐ, πο ταν τελώνης.

φο χάρισε τν γεία σ’ ναν παράλυτο στν Καπερναούμ, κανε ναν περίπατο πρς τ θάλασσα τς Τιβεριάδος, κολουθούμενος π τν νθουσιασμένο λαό, στν ποο δίδασκε τ θεῖα του λόγια. πως κάθε κίνησή του εχε τ σκοπό της, τσι κα περίπατός του ατς εχε τ δικό του, πως θ φανε σ λίγο. Τίποτε τ τυχαο στ ζω το Κυρίου.

Περνώντας π τν παραλιακ δ εδε τ Ματθαο, τ γι το λφαίου, ν κάθεται στ τελωνεο κα το λέει· – κολούθα με. Κι κενος σηκώθηκε μέσως κα τν κολούθησε.

Προφανς Ματθαος ταν σωτερικ προετοιμασμένος. Εχε κούσει γι τν ησο κα καλλιεργοσε τν πιθυμία ν τν γνωρίσει κα προσωπικά. Κα καρδιογνώστης το δωσε ατ τν εκαιρία, μ τ πο πέρασε ξω π τ γραφεο του. κανε κα κάτι σπουδαιότερο ησος γι’ ατόν· τν κάλεσε κοντά του ς μαθητή του. Κι κενος δέχτηκε ταπειν τν πρόσκληση, γκαταλείποντας τ νέντιμο πάγγελμά του. Δν επε· μένα καλες τν βαρυνόμενο μ τόσες κλοπς κα δικίες; λλ’ πάκουσε κα τν κολούθησε ατοπροαιρέτως, δείχνοντας μπιστοσύνη στν ησο, πως κα ησος το δειξε μπιστοσύνη.

ταπεινοφροσύνη το Ματθαίου φαίνεται κα μέσα στ Εαγγέλιό του. διος σ’ ατ ατοπροσδιορίζεται ξομολογητικ ς «Ματθαος τελώνης», ν Λουκς κα Μρκος φιλαδέλφως στ Εαγγέλιά τους τν καλύπτουν μ τ λλο νομά του ς «Λευΐν». Δν θελαν ν φαίνεται τι κάποτε σκοσε τ μισητ κα πιλήψιμο πάγγελμα το τελώνου, στ ποο ταν γνωστς ς Ματθαος. σκησαν δηλαδ προστασία στ προσωπικά του δεδομένα, πως λέμε σήμερα.

ωάννης χρυσόστομος ρωτᾷ· Γιατί δν τν κάλεσε μαζ μ τν Πέτρο κα τν ωάννη; Κα παντ· Διότι τότε δν ταν τοιμος ν’ κολουθήσει. Κα τν Παλο τν κάλεσε μετ τν νάσταση. ς καρδιογνώστης ξερε πότε καθένας τους θ τν κολουθοσε, κα τότε τν κάλεσε. Γι’ ατ κα τ Ματθαο δν τν κάλεσε π τν ρχή, πο ταν σκληρότερος, λλ μετ π τ πολλ σημεα του κα τν ερύτατη φήμη του, ταν γινε καταλληλότερος στν πακοή.

π’ ψιν τι τότε τ ργο το τελώνου ταν γεμάτο ντροπ κα θράσος κα κερδοσκοπία κα μπορία κα ρπαγή. Τ κέρδος μετέβαλλε τος τελνες σ σκληρος δικους κα ρπαγες. πως επε κάποιος, ἂν ποτὲ λύκος φήνει τ ρν π τ στόμα του, φήνει κι τελώνης τ κέρδη του. Κι μως Ματθαος γι τ Χριστ τ φησε λα. λλ Κύριος δν ντράπηκε μέσα π κε ν τν καλέσει, πως κα τν πόρνη δν τν κάλεσε μόνο, λλ κα καταδέχτηκε ν το φιλήσει τ πόδια του, ν τ καταβρέξει μ τ δάκρυά της, κα ν τ σκουπίσει μ τ μαλλιά της.

Ματθαος μ μπορώντας ν κφράσει τ χαρά του μ λλον τρόπο, παραθέτει τραπέζι στ σπίτι του. κε ησος, πως συνήθιζαν τότε, γειρε κα πρε θέση φαγητο. Στ διο τραπέζι παρακάθησαν κα λλοι πολλο τελνες κα μή, συνάδελφοι κα φίλοι τοῦ Ματθαίου, κα τρωγαν. Ο εσκανδάλιστοι φαρισαοι πλησιάζουν τος μαθητὰς κα τος ρωτον (δν τόλμησαν ν ρωτήσουν τν διο ο γενναοι, δείχνοντας τι ρέσκον­ταν στ ρνητικ σχόλια κα στ κουτσομπολιό)· «Γιατί διδάσκαλός σας τρώει μαζ μ τος τελνες κα μαρ­τωλούς;» κδηλώνοντας ποτίμηση κα πόρριψη τς διδασκαλικς του διότητος. Σ ν λεγαν· κος κε κοτζμ διδάσκαλος ν συντρώει μ τος ξώλεις κα προώλεις!

Κύριος βέβαια τοὺς δωσε τν κατάλληλη πάντηση κατ τ δικό τους σκεπτικό. – Ο τελνες, κατ τ γνώμη σας, τος λέει, εναι ρρωστοι ψυχικά, ν σες εστε γιες. Σύμφωνοι. Ποιοί χουν νάγκη π γιατρό, ο ρρωστοι ο γιες; Σίγουρα ο ρρωστοι. γ λοιπν ς ατρς ψυχν κα σωμάτων ρθα γι τος ρρώστους τελνες, γι’ ατ τρώω μαζί τους, γι ν τος θεραπεύσω. ν σες ς γιες δν χετε νάγκη π γιατρό, τότε δν χετε θέση κοντά μου.

Προφανς πειδ Κύριος παρακάθησε δ σ’ ατ τ τραπέζι, ο φαρισαοι τν νόμασαν ργότερα «φίλο τν τελωνν κα τν πορνν». λλ’ Κύριος δν δινε σημασία· κύτταζε τ ργο του. Κα ο φαρισαοι μν π ντιπάθεια τν σχολίασαν· λλ’ Παλος πς συνιστᾷ· «Ἐὰν κάποιος πο λέγεται δελφς εναι πόρνος πλεονέκτης, μ’ ατν δν πρέπει οτε κα ν κάθεται κανες στ διο τραπέζι κα ν συντρώει;» Διαφωνε μ τ Χριστό; χι, δν διαφωνεῖ. Παλος μ τ «δελφς» ννοε κάποιον πο εναι Χριστιανς κα μετ τν εσοδό του στν πίστη ξακολουθε ν εναι πόρνος πλεονέκτης. λλ’ Ματθαος δν εναι κόμη δελφός. Εναι νας μόλις μετανοημένος τελώνης, πο μως λόγῳ τς ποδειγματικς ταπεινοφροσύνης του κα τς σόβιας μετανοίας του θ γίνει κα Χριστιανς κα πόστολος κα εαγγελιστής.

Συμπέρασμα. Ο τελνες κα μαρτωλοί, πο μετανοον, χι μόνο συγχωρονται λλ κα προάγονται σ συνεργάτες το Χριστο, ν ο ποκριτα κα λαζόνες φαρισαοι, πο δίνουν στν αυτό τους πιστοποιητικ γιότητος, δν μετανοον κα δν σζονται. Κύριος δν ρθε ν καλέσει στ μετάνοια τος ατοδικαιωμένους τς κάθε ποχς, λλ τος ταπεινούς, στος ποίους δίνει χάρη.

 

θανάσιος Γ. Σιαμάκης, ρχιμανδρίτης

 

 

Σημείωσι. Ἡ κλήση το Ματθαίου διαβάζεται κα τ Σάββατο τῆς ε΄ βδομάδος το Ματθαίου (Μθ 9,9-13), καθς κα τ Σάββατο τῆς γ΄ βδομάδος το Λουκ (Λκ 5,27-32), κα στς 16 Νοε. Γι τ θέμα βλ. κα Σιαμάκη Κ., «Εσαγωγ στν Κ.Δ.», σ. 97-100, κα «Ο τελῶναι», σ. 149-165.

 

 

(δημοσίευσις· 2/4/2013)