Εὐαγγέλιον 2ας κυριακῆς Ματθαίου
Ἡ κλήση τῶν τεσσάρων πρώτων μαθητῶν
Β΄ Κυρ. Ματθαίου (Μθ 4,18-23)
Ἦταν ὁ καιρὸς ποὺ ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς μετὰ τοὺς πειρασμοὺς στὴν ἔρημο καὶ τὴ βάπτισή του στὸν Ἰορδάνη βγῆκε στὸν κόσμο καὶ ἄρχισε δημόσια τὸ κηρυκτικὸ ἔργο του. Ἦταν τότε γύρω στὰ τριάντα του. Κινήθηκε στὴν περιοχὴ τῆς Γαλιλαίας μὲ ἕδρα τὴν πρωτεύουσά της Καπερναούμ. Συνήθως πήγαινε τὸ σάββατο στὴ συναγωγὴ τῶν Ἰουδαίων, ὡς Ἰουδαῖος κι αὐτός, ὅπου μετὰ τὴν ἀνάγνωση τοῦ νόμου καὶ τῶν προφητειῶν τοῦ δινόταν ἡ εὐκαιρία νὰ μιλήσει ἀνοιχτὰ ὅτι ἔφτασε ἡ εὐλογημένη ἐποχὴ γιὰ τὴν ὁποία μιλοῦν οἱ προφῆτες, κι ὅτι ἀπαραίτητος ὅρος γιὰ νὰ γίνει κάποιος δεκτὸς σ’ αὐτὴν εἶναι ἡ μετάνοια. Καὶ προέτρεπε· Μετανοεῖτε, ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
Ἡ πρώτη ἐνέργεια τοῦ Ἰησοῦ κατὰ τὴν ἔναρξη τοῦ κηρυκτικοῦ ἔργου του ἦταν ἡ κλήση τῶν δώδεκα μαθητῶν του. Αὐτοὶ θὰ συγκροτοῦσαν τὸ ἄμεσο περιβάλλον του, θὰ ἦταν τὰ πρόσωπα ποὺ θὰ τὸν ἀκολουθοῦσαν παντοῦ καὶ πάντοτε, θὰ ἄκουγαν τὴ διδασκαλία του, θὰ ἔβλεπαν τὰ σημεῖα του, θὰ ζοῦσαν τὴν ἀναμαρτησία του, καὶ θὰ γίνονταν οἱ αὐτόπτες καὶ αὐτήκοοι μάρτυρες τῆς θεότητός του. Μετὰ τὴν ἀνάσταση καὶ ἀνάληψη τοῦ Κυρίου στοὺς οὐρανοὺς οἱ ἀπόστολοι μὲ ὁδηγὸ καὶ ἐμπνευστὴ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα θὰ συγκροτοῦσαν τὴν ἐκκλησία, θὰ συνέχιζαν τὸ σωτήριο ἔργο του σ᾿ ὅλα τὰ ἔθνη, βαπτίζοντες τοὺς προσερχόμενους στὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Στὴν εὐαγγελικὴ περικοπή μας θὰ δοῦμε τὴν κλήση τῶν τεσσάρων πρώτων μαθητῶν Πέτρου Ἀνδρέου Ἰακώβου καὶ Ἰωάννου. Γιὰ τὴν κλήση τῶν τεσσάρων αὐτῶν μαθητῶν, ποὺ ἦταν οἱ πρῶτοι καὶ οἱ συχνότερα ἀπ’ ὅλους ἀναφερόμενοι στὰ Εὐαγγέλια καὶ ἀποτελοῦντες τὸ στενότερο κύκλο τοῦ Κυρίου (Πέτρος Ἰάκωβος καὶ Ἰωάννης), μᾶς μιλοῦν οἱ εὐαγγελισταὶ Ματθαῖος καὶ Μᾶρκος. Ὁ Ματθαῖος σ’ αὐτὴν ἐδῶ τὴν περικοπὴ ποὺ μελετοῦμε. Ὁ Μᾶρκος (1,16-20) ἀκολουθεῖ στὴν ἐξιστόρηση τὸ Ματθαῖο. Εἰδικὰ ἐξιστόρηση τῆς κλήσεως τοῦ Ματθαίου, ποὺ ἦταν τελώνης, ἔχουμε ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸ Ματθαῖο (9,9-13), καθὼς καὶ ἀπὸ τοὺς Μᾶρκο (2,13-16) καὶ Λουκᾶ (5,27-30), ποὺ τὸν ἀκολουθοῦν.
Νωρίτερα ὅμως εἶχαν προηγηθεῖ ἀπὸ τὸν Ἰησοῦ συναντήσεις γνωριμίας μαζί τους. Γι’ αὐτὲς μᾶς ἐξιστοροῦν ὁ Λουκᾶς (5,1-11) καὶ ὁ Ἰωάννης (1,35-51). Ἀπὸ τοὺς δύο ὁ Ἰωάννης δίνει λεπτομερέστερη περιγραφὴ τῆς γνωριμίας τοῦ Ἰησοῦ μὲ τοὺς τέσσερες πρώτους μαθητὰς Πέτρο Ἀνδρέα Ἰάκωβο καὶ Ἰωάννη, καθὼς καὶ μὲ τοὺς ἄλλους δύο Φίλιππο καὶ Ναθαναήλ, ποὺ τοὺς συνάντησε τὴν ἴδια μέρα.
Μέσα σ’ αὐτὸ τὸ πλαίσιο ἐξετάσεως τοῦ ζητήματος τῆς κλήσεως τῶν μαθητῶν δὲν ὑπάρχουν προβλήματα. Προβλήματα βλέπουν μόνον οἱ προτεστάντες καὶ οἱ παπικοί, διότι συγχέουν τὴ γνωριμία μὲ τὴν κλήση καὶ μιλοῦν γιὰ διπλὲς κλήσεις. Δὲν ξέρουν ἑλληνικὰ οἱ ἄνθρωποι. ᾿Αλλὰ δὲν ἔχουν καὶ εὐθεῖα διάθεση. Πρέπει νὰ σημειωθεῖ ὅτι καὶ ἀπὸ τοὺς «ὀρθοδόξους» δὲν λείπουν οἱ πιθηκίζοντες. Εἶναι μία ὁμάδα σύγχρονων πανεπιστημιακῶν καθηγητῶν, ποὺ προτεσταντίζουν καὶ παπίζουν ἀπροκάλυπτα, διότι σπούδασαν σὲ σχολὲς τῆς Εὐρώπης, κι ἔχουν δημιουργήσει ὁλόκληρη ἄτυπη σχολὴ μαθητῶν, αἱρετιζόντων καὶ ὀρθολογιζόντων, προκαλώντας μεγάλο πρόβλημα στὸ χῶρο τῆς Ὀρθοδοξίας. Αὐτοὶ ἐγείρουν ἀμφισβήτηση ὄχι μόνο στὸ ζήτημα τῆς κλήσεως τῶν μαθητῶν, ἀλλὰ καὶ σὲ πάρα πολλὰ ἄλλα ἱστορούμενα τῶν Εὐαγγελίων.
Πλήρεις καταλόγους τῶν ὀνομάτων τῶν δώδεκα μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ μᾶς παραδίδουν ὁ Ματθαῖος (10,2-4), ὁ Μᾶρκος (3,14-19) καὶ ὁ Λουκᾶς (6,13-17). Ὁ Λουκᾶς στὶς Πράξεις (1,13-14) μᾶς δίνει τὸν κατάλογο τῶν ἕντεκα μαθητῶν, διότι ὅταν ἔγραφε τὶς Πράξεις, ὁ Ἰούδας εἶχε αὐτοκτονήσει.
Κι ἐρχόμαστε στὴν περικοπή μας. Περπατώντας ὁ Ἰησοῦς κοντὰ στὴ θάλασσα τῆς Γαλιλαίας, ἢ ἀλλιῶς λίμνη τῆς Γεννησαρέτ, εἶδε δύο ἀδερφούς, τὸ Σίμωνα ποὺ λεγόταν Πέτρος καὶ τὸν Ἀντρέα τὸν ἀδερφό του, ποὺ ἔρριχναν τὸ δίχτυ στὴ θάλασσα, διότι ἦταν στὸ ἐπάγγελμα ψαράδες. [Ἂς σημειωθεῖ ὅτι Πέτρο τὸν ὀνόμασε ὁ Χριστὸς κατὰ τὴν πρώτη γνωριμία μαζί του (Ἰω 1,43), ἐνῷ πρὶν λεγόταν Σίμων. Γι’ αὐτὸ λέμε ὅτι ἡ γνωριμία προηγεῖται τῆς ὁριστικῆς κλήσεως. Γι’ αὐτὸ κι ὅταν τοὺς καλεῖ, ὑπακοῦνε καὶ τ’ ἀφήνουν ὅλα, διότι ἤδη τοὺς εἶχε γνωρίσει συναναστραφεῖ καὶ προετοιμάσει ἀναλόγως]. Καὶ (μὲ τὸ θάρρος τῆς γνωριμίας), τοὺς λέει· Ἀκολουθῆστε με. Ἐγὼ θὰ σᾶς κάνω ψαράδες ἀλλιώτικους, νὰ ψαρεύετε ἀνθρώπους στὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Κι ἐκεῖνοι ἀφήνουν τὰ δίχτυα ὅπως ἦταν καὶ τὸν ἀκολούθησαν.
Καὶ καθὼς προχώρησε ἀπ’ ἐκεῖ λίγο πιὸ πέρα, εἶδε στὸ πλοῖο ἄλλους δύο ἀδερφούς, τὸν Ἰάκωβο, γιὸ τοῦ Ζεβεδαίου, καὶ τὸν Ἰωάννη τὸν ἀδερφό του, μὲ τὸν πατέρα τους Ζεβεδαῖο, νὰ ἑτοιμάζουν τὰ δίχτυά τους, καὶ τοὺς κάλεσε. Κι ἐκεῖνοι τὴν ἴδια στιγμὴ ἄφησαν τὸ πλοιάριο μὲ τὸν πατέρα τους καὶ τὸν ἀκολούθησαν. Εἶναι ἄξιο θαυμασμοῦ ὅτι οἱ ἀναφερθέντες μαθηταὶ δὲν ζήτησαν ἀναβολή, οὔτε εἶπαν ὅτι θὰ τὸ συζητήσουμε μὲ τὶς οἰκογένειές μας, οὔτε θὰ πουλήσουμε πρῶτα τὶς βάρκες, ἀλλὰ τ’ ἄφησαν ὅλα καὶ τὸν ἀκολούθησαν. Ἐννοεῖται ὅτι αὐτοὶ μὲ τοὺς οἰκείους τους εἶχαν συζητήσει πολλὲς φορὲς τὶς ἐντυπώσεις τους ἀπὸ τὴν πρώτη γνωριμία τους μὲ τὸν Ἰησοῦ, καὶ λίγο-πολὺ περίμεναν τὴν κλήση τῶν δικῶν τους.
Καὶ γυρνοῦσε ὁ Κύριος (μαζὶ μὲ τοὺς τέσσερις πρὸς τὸ παρὸν μαθητάς του) ὅλη τὴ Γαλιλαία καὶ δίδασκε στὶς συναγωγὲς καὶ κήρυττε τὸ εὐαγγέλιο τῆς βασιλείας καὶ θεράπευε κάθε ἀρρώστια, βαρύτερη καὶ ἐλαφρότερη, ποὺ συναντοῦσε στὸ λαό.
Μὲ μία εὐρύτερη ἔννοια ὅλοι οἱ Χριστιανοὶ εἴμαστε καλεσμένοι ἀπὸ τὸν Κύριο σ᾿ ἕνα χριστιανικὸ πόστο. Ἂς ἀναλογιστοῦμε κατὰ πόσο ἔχουμε ἐμεῖς ἀνταποκριθεῖ στὸ πόστο μας αὐτό.
Ἀθανάσιος Γ. Σιαμάκης, ἀρχιμανδρίτης
(δημοσίευσις 27/6/2011)