ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς ἀποστολικὰ ἀναγνώσματα κυριακῶν ᾿Απόστολος 9ης κυριακῆς ἐπιστολῶν

PostHeaderIcon ᾿Απόστολος 9ης κυριακῆς ἐπιστολῶν

ΟΙ ΣΦΕΤΕΡΙΣΤΑΙ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

 

Κυρ Θ΄ πιστολν (Α΄ Κο 3, 9-17)

 

    Στὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα τῆς περασμένης Κυριακῆς, ποὺ ἦταν καὶ ἐκεῖνο ἀπὸ τὴν Α΄ πρὸς Κορινθίους Ἐπιστολή, ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἄσκησε ἕναν αὐστηρὸ ἀλλὰ διακριτικὸ ἔλεγχο κατὰ τῶν πιστῶν τῆς Κορίνθου, ποὺ μὲ πνεῦμα ἐριστικό, πνεῦμα ἀνευθυνότητος καὶ ὑπερηφάνειας κατατε­μά­χι­σαν τὴν ἐκεῖ Ἐκκλησία, τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ, σὲ παρατάξεις, τρέ­χον­τας πίσω ἀπὸ πρόσωπα καὶ προσκολλώμενοι σ’ αὐτά, λησμονώντας τόσο γρήγορα τοὺς κόπους του, τοὺς ὁποίους κατέβαλε μὲ προσωπικὴ ἐντολὴ καὶ ἐνίσχυση τοῦ Κυρίου.

    Στὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα αὐτῆς τῆς Κυριακῆς, τῆς Θ΄ Ματθαίου, ὁ ἀπόστολος ἀναφέρεται καὶ πάλι στὸ πρόβλημα τῆς διασπάσεως τῆς Ἐκ­κλη­σίας τῆς Κορίνθου, καὶ σταθερὰ ἀλλ’ ἔμμεσα καὶ εὐγενικὰ στρέφει τὸν ἔλεγχο αὐτὴ τὴ φορὰ κατὰ τῶν ὑπευθύνων τῆς διασπάσεως, χωρὶς καὶ πάλι νὰ τοὺς ὀνομάσει, αὐτῶν ποὺ μπῆκαν μέσα στὸ ἕτοιμο ἔργο, καὶ ἀντὶ νὰ τὸ σεβαστοῦν καὶ νὰ τιμήσουν τοὺς κόπους ποὺ κατέβαλε, αὐτοὶ τὸν ὑποτίμησαν καὶ κατακερμάτισαν τὴν ἑνότητα τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ.

    Δὲν παραλείπει νὰ τονίσει ὅτι συνήθως οἱ ἄνθρωποι αὐτοί, ποὺ μὲ τὸ πρόσχημα ὅτι εἶναι διδάσκαλοι τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ στὴν πραγματικότητα εἶναι ἐμπαθεῖς ψευτοδιδάσκαλοι, ἀντὶ νὰ ἐποικοδομήσουν, γκρεμίζουν ἕνα ἕτοιμο ἔργο διασπώντας μία ἑνωμένη ἐκκλησία, θὰ ἔρθει ὥρα ποὺ θὰ φθα­ροῦν ἀπὸ τὸ Θεό. Διότι ἡ Ἐκκλησία εἶναι τοῦ Θεοῦ. Δὲν ἀνήκει οὔτε σ’ αὐτὸν ποὺ ἔσπειρε οὔτε σ’ αὐτὸν ποὺ πότισε. Ἀνήκει ἀποκλειστικὰ στὸ Θεὸ ποὺ εὐλογεῖ καὶ αὐξάνει τὴ φυτεία. Οἱ κήρυκες εἶναι ἐντεταλμένοι συν­εργάτες τοῦ Θεοῦ, ἀλλ’ ὄχι ἰδιοκτῆτες, καὶ κάθε ἰδιοτελὴς διάθεσή τους γιὰ οἰκειοποίηση καὶ νομὴ τοῦ ἔργου τοῦ Θεοῦ, ὑπὸ ὁποιοδήποτε πρόσ­χη­μα, καὶ τὸ πιὸ ἁπαλὸ καὶ δελεαστικὸ καὶ συγκεκαλυμμένο καὶ πλάγιο καὶ ὑποδόριο, εἶναι κίνηση πονηρὴ καὶ δολία, καὶ ὁ Θεὸς θὰ τὴν τιμωρήσει.

    Γιὰ τὴ συγκεκριμένη δολιοφθορὰ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κορίνθου ἀπὸ τοὺς ἐπιτήδειους αἱρετικοὺς ὁ ἀπόστολος Παῦλος τονίζει ὅτι αὐτὸς μὲ τὴ χάρη καὶ τὴν ἐντολὴ ποὺ τοῦ δόθηκε ἔβαλε θεμέλιο τὸ Χριστό, ποὺ εἶναι ὁ στερεὸς ἀκρογωνιαῖος λίθος τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ καθένας ποὺ θέλει νὰ ἐρ­γα­σθεῖ στὸν ἴδιο χῶρο, θὰ πρέπει νὰ προσέχει πῶς ἐποικοδομεῖ, πῶς δηλαδὴ ἐργάζεται συμπληρωματικά. Κατ’ ἀρχὴν δὲν μπορεῖ νὰ βάλει ἄλλο θεμέ­λιο. Ἐδῶ ὑπαινίσσεται ὁ ἀπόστολος ὅτι καὶ αὐτὸ τὸ ἀποτόλμησαν οἱ παρι­στά­νοντες τὸν ἐποικοδομητὴ καὶ καλλιεργητὴ ἰουδαΐζοντες αἱρετικοί, ποὺ μπῆκαν μέσα στὴν ἐν Κορίνθῳ καλλιέργειά του σὰν μονιοί.

    Πάνω σ’ αὐτὴ τὴ βάση πρέπει νὰ στηρίζεται ἡ διδασκαλία τους. Ἂν λοι­πὸν προσφέρουν χρυσάφι, ἀσῆμι, πολύτιμους λίθους, ξύλο, χόρτο, καλά­μι, ἂν δηλαδὴ κηρύττουν αὐτὰ ποὺ κήρυξε ὁ θεμέλιος Χριστὸς καὶ προ­βάλ­λουν αὐτὸν καὶ ὄχι τὸν ἑαυτό τους, ἢ ἂν πάνω στὸ θεμέλιο λίθο κτίζουν δι­δα­σκαλίες ξύλινες ἢ ἀχυρένιες ἢ καλαμένιες, δηλαδὴ ἄσχετες μὲ ἐκεῖνες τοῦ θεμελίου Χριστοῦ, ἀνθρώπινες, διεστραμμένες, εὔθραυστες, ἰδιοτελεῖς, ποὺ δροῦν διασπαστικά, ἐπὶ καταφρονήσει τοῦ Χριστοῦ, ὅλοι θὰ κριθοῦν κατὰ τὴν παγκόσμια κρίση. Ἡ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ, ποὺ εἶναι φωτιά, θὰ κρίνει ποιανοῦ ἔργο θὰ μείνει καὶ ποιανοῦ θὰ καεῖ καὶ θὰ μεταβληθεῖ σὲ στάχτη. Καὶ αὐτοὶ ποὺ ἐργάστηκαν κατὰ Θεόν, θὰ ἀμειφθοῦν, ἐνῷ οἱ ἄλλοι εἶναι ζήτημα ἂν θὰ σωθοῦν. Μὲ συγκεκριμένο παράδειγμα ὁ Ἀπόστολος ἀποσαφηνίζει τί μέλλει νὰ τοὺς κάνει αὐτοὺς ὁ Θεός. Ἡ κάθε Ἐκκλησία, λέει, ἀποτελούμενη ἀπὸ ἕνα μικρότερο ἢ μεγαλύτερο ἀριθμὸ πιστῶν, ὅπως ἡ Ἐκκλησία τῆς Κορίνθου, εἶναι ναὸς μέσα στὸν ὁποῖο κατοικεῖ τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ. Ὅποιος καταστρέφει τὸ ναὸ τοῦ Θεοῦ, θὰ τὸν καταστρέψει ὁ Θεός.

    Αὐτὰ θὰ πάθουν ὅσοι κήρυκες σφετερίζονται τὸ ἔργο τοῦ Θεοῦ, ἐξη­γεῖ­ται ὁ Παῦλος στοὺς Κορινθίους, γιὰ νὰ μὴν παρεξηγεῖται. Αὐτὰ ἐξηγεῖται καὶ στοὺς παρόμοιους ὅλων τῶν ἐποχῶν μέχρι σήμερα, ἰδιαίτερα τοὺς ὑψηλόβαθμους, ποὺ ἐμφανιζόμενοι ὡς ἀνώτατα στελέχη, ὄντας στὴν πραγ­μα­τικότητα αἱρεσιάρχες, κατάντησαν τὴν Ἐκκλησία τσιφλίκια τους, καὶ ἀντὶ νὰ τὴν ἐποικοδομήσουν, τὴν καταστρέφουν μὲ τὶς αἱρετικὲς δοξασίες τους καὶ τὸ κακὸ παράδειγμά τους.

 

    Ἀθανάσιος Γ. Σιαμάκης, ἀρχιμανδρίτης

 

    (δημοσίευσι 23/7/2010)