§2. Κατ᾿ ἀρχὰς ὁ πλήρης τίτλος τοῦ βιβλίου εἶναι «῾Ερμηνεία τῆς ἐξωτερικῆς μουσικῆς καὶ ἐφαρμογὴ αὐτῆς εἰς τὴν καθ᾿ ἡμᾶς μουσικήν», ἀλλὰ λέγεται διὰ τὸ συντομώτερον ἁπλῶς «῾Ερμηνεία τῆς ἐξωτερικῆς μουσικῆς». ἡ φράσις «Στοιχειώδης Διδασκαλία περὶ τῆς ἐξωτερικῆς Μουσικῆς...» ποὺ κάποιοι θεωροῦν ὡς τίτλον τοῦ βιβλίου εἶναι ἁπλῶς ἡ πρώτη φράσις μὲ τὴν ὁποίαν ἀρχίζει τὸ κείμενον. Πρόκειται διὰ μίαν ἐκτενῆ πρότασιν, ἡ ὁποία ἔχει οὕτως·
«Στοιχειώδης Διδασκαλία περὶ τῆς ἐξωτερικῆς Μουσικῆς, συνοπτικῶς πραγματευομένη περὶ τῶν κατ᾿ αὐτὴν Σοχπέδων ακι Μακαμίων λεγομένων, ἔτι δὲ καὶ Νημίων καὶ ἄλλων τινῶν, τῶν ὁποίων ἡ μάθησις δύναται νὰ γένῃ εὔκολος εἰς τοὺς ἐπιθυμοῦντας ν᾿ ἀποκτήσωσι ταύτην».
῾Η ἐκτενὴς αὐτὴ πρότασις ἐπέχει θέσιν ὑποτίτλου καὶ εἰσαγωγῆς καὶ περιλήψεως ἐν ταὐτῷ, κατὰ τὰς συνηθείας τῶν συγγραφέων καὶ τυπογράφων τῆς ἐποχῆς. ἀφορᾷ εἰς ὅλον τὸ βιβλίον ἀλλὰ περισσότερον ἀναφέρεται εἰς τὸ πρῶτον μέρος αὐτοῦ.
§3. Μία ἄλλη πολὺ διαδεδομένη παρανόησις εἶναι ὅτι συγγραφεὺς τοῦ βιβλίου θεωρεῖται ὁ πρωτοψάλτης Κωνσταντῖνος Βυζάντιος. Δυστυχῶς εἰς τέτοιες παρανοήσεις συμβάλλουν ἐνίοτε καὶ αὐτὲς οἱ ἀνατυπώσεις, διότι ὅλοι οἱ σημερινοὶ ἐκδότες δὲν σέβονται ὅσο θὰ ἔπρεπε τὰ βιβλια ποὺ προτίθενται νὰ ἐπανεκδώσουν ἢ δὲν γνωρίζουν μὲ ποῖον τρόπον θὰ προβοῦν εἰς τὴν πιστὴν ἀνατύπωσιν τοῦ βιβλίου, ὁπότε δίδουν ἐσφαλμένες πληροφορίες εἰς τοὺς ἀναγνῶστες. ἔτσι τὸ συγκεκριμένο βιβλίον κυκλοφορεῖ εἰς ἀναστατικὴν ἔκδοσιν ἀπὸ τὶς ἐκδόσεις «Κουλτούρα» μὲ ἐξώφυλλον ποὺ γράφει εἰς τὸν τίτλον «Κων. Πρωτοψάλτου ῾Ερμηνεία τῆς ἐξωτερικῆς μουσικῆς», ἐνῷ ἡ σελὶς τίτλου τοῦ βιβλίου μᾶς λέγει ἄλλα.
§4. ῞Ομως τὸ βιβλίον αὐτὸ εἶναι τοῦ Στεφάνου δομεστίκου καὶ ὄχι τοῦ Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου. [βλέπε σχετικῶς ἡμέτερον «Χουρμούζιος Χαρτοφύλαξ» 2004 (2003), σ. 39-40 καὶ ὑποσ. 99-101 (βιβλιοπωλεῖον Ν. Παναγόπουλος, τηλ. 210-3224819. τὸ αὐτὸ διευκρίνισα παλαιότερον καὶ εἰς τὸ διαδίκτυον μὲ σχετικὸν μήνυμά μου κατὰ τὴν 21-08-08 καὶ ὥραν 08:36). εἶναι δὲ ἀξιοπρόσεκτον ὅτι τὸ παρὸν εἶναι ἓν ἐκ τῶν τριῶν μόνων μουσικῶν συγγραμμάτων τοῦ Στεφάνου ποὺ δὲν φέρονται ὡς τοῦ Κωνσταντίνου, ἐνῷ εἰς ὅλα τὰ ἄλλα μουσικά του βιβλία συγγραφεὺς φαίνεται ὁ Κωνσταντῖνος, ὁ δὲ Στέφανος εἶναι ἁπλῶς ὁ καταγραφεὺς τοῦ Κωνσταντίνου, ὅπως ἀκριβῶς ὁ Γεώργιος ὁ Κρὴς ἦτο ὁ καταγραφεὺς τοῦ ἀργοῦ δοξασταρίου κατὰ τὴν σύντμησιν καὶ ἐκτέλεσιν τοῦ ᾿Ιακώβου πρωτοψάλτου. ὅμως εἰς τὴν «῾Ερμηνείαν τῆς ἐξωτερικῆς μουσικῆς» δὲν ἔχομεν καταγραφὴν ἀλλὰ συγγραφὴν ὑπὸ τοῦ Στεφάνου.