ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΙΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ- ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΙΣ
ΕΚΔΟΣΙΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥΕΛΕΓΧΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΔΥΣΠΛΑΣΙΩΝ
Σίμωνος ΚΑΡΑ
ΘΕΟΔΩΡΟΥ Ε. ΑΚΡΙΔΑ
ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΟΥ - ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΟΥ
γράφει ὁ Γεώργιος Κ. ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ
Ἰούνιος, 2009
Πρόκειται διὰ τὸ νέο βιβλίο τοῦ ὀνομαστοῦ πρωτοψάλτου καὶ μουσικολόγου κ. Θεοδώρου Ἀκρίδα, τὸ ὁποῖον φέρει τὸν τίτλον «ΕΛΕΓΧΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΔΥΣΠΛΑΣΙΩΝ Σ. ΚΑΡΑ». Καθαρῶς ἐπιστημονικόν, τὸ τοιοῦτον σύγγραμμα διακρίνεται διὰ τὴν ἀξιοθαύμαστον κατάταξιν τῆς πολὺ ἐνδιαφέρουσας ὕλης, (ἡ ὁποία ἔχει ἀντληθεῖ ἐξ ὑπερπλουσίας βιβλιογραφίας), τὴν τελείαν τεκμηρίωσιν τῶν ἀπόψεων, τὴν σαφεστάτην διατύπωσιν αὐτῶν ἀλλά, πρὸ πάντων, διὰ τὰ εὔστοχα συμπεράσματα τὰ ὁποῖα καὶ προκύπτουν αὐτονοήτως.
Ἐντὸς τῶν 128 πολυτίμων σελίδων, ἡ ἀκριβὴς καὶ ἐργονομικὴ χρῆσις τῶν λέξεων εἶναι ἀντάξια παντὸς παραλληλισμοῦ μετὰ συμφωνικῆς τοῦ Mozart : τελεία ἁρμονία ἀπηλλαγμένη πάσης φύσεως περιττοῦ στοιχείου. Ὁ ἐμπειρότατος αὐτὸς μελετητὴς–συγγραφέας καταθέτει πλεῖστα ἀδιάσειστα καὶ ἀδιάψευστα στοιχεῖα, ἀποκαλύπτων μὲν οὕτως τὴν πλάνην ἀλλὰ καὶ ἀπομυθοποιῶν δὲ τὰ περὶ τοῦ Σ. Καρᾶ. Παραλλήλως δὲ, δὲν κρύπτει τὴν ἀνησυχίαν αὐτοῦ διὰ τὸ μέλλον τῆς γνησίας Ἑλληνικῆς μουσικῆς, ἐφ’ὅσον αὒτη ἡ σύγχρονος μουσικὴ δυσπλασία – ὅπως πολὺ ἐπιτυχῶς ἀποκαλεῖ αὐτὴν - παραμένει ἀσύδοτος, συνεχίζοντας οὖτως τὸ καταστροφικὸν αὐτῆς ἔργον.
Ὁ κ. Θεόδωρος Ἀκρίδας πολὺ σοφῶς ἐνισχύει τὴν ἀρτίαν αὐτὴν μελέτην του διὰ τῶν ἀπόψεων πολλῶν ἄλλων κορυφαίων μουσικολόγων, πρωτοψαλτῶν, τραγουδιστῶν καὶ ὀργανοπαικτῶν. Περὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴν ψαλτικὴν τέχνην τε καὶ μουσικήν, καταθέτει τὰς ἀπόψεις τῶν: Κων. Ψάχου, Ἄγγ. Βουδούρη, Γ. Ἀγγελινάρα, Διον. Μπιλάλη, Ι. Κομάσου, Ν. Χρυσοχοΐδη, Μ. Δραγούμη, Ι. Δαμαρλάκη, Δ. Παπαδημητρίου, Γ. Ἀποστολίδη, Γ. Παππά, Λύκ. Πετρίδη, Θρ. Παπανικολάου, Χάρ. Ταλιαδώρου, Ἀθ. Καραμάνη, Θρ. Στανίτσα, Βασ. Κατσιφή, Γ. Χατζηχρόνογλου, Γ. Καραγιώργου, Ν. Γιαννουκάκη, π. Ἀθ. Σιαμάκη, τοῦ ἀειμνήστου Νικοδήμου Βαλληνδρᾶ π. Μητροπολίτη Πατρῶν κ.ἄ. Ἀπὸ δὲ πλευρᾶς τῆς δημοτικῆς μας μουσικῆς, καταθέτει τὰς ἀπόψεις τῶν: Στάθη Κάβουρα, Γιαν. Μητρόπουλου, Κ. Παπαδάκη, Ἠλ. Οἰκονομάκη, Γιαν. Τσουχλαράκη, Π. Κουλουκούρα, Ἀριστείδη Μόσχου, Ἄννας Καραμπεσίνη καὶ Αἰμιλίας Χατζηδάκη.
Αἱ ἀπόψεις ὅλων αὐτῶν τῶν σπουδαίων μουσικῶν, τὰς ὁποίας μετὰ ὑπομονῆς καὶ μόχθου συνεκέντρωσεν ὁ συγγραφεύς, εἰσὶν καταπέλται κατὰ τοῦ «ἔργου» καὶ τῆς «προσφορᾶς» τοῦ Σ. Καρᾶ. Ἔστω καὶ ἐὰν ὁ συγγραφεύς περιορίζεται εἰς τὰ καθαρῶς μουσικολογικὰ σχόλια τῶν ὡς ἄνω εἰδικῶν, ὁ παρατηρητικὸς ἀναγνώστης ἀντιλαμβάνεται περισσότερα. Ἐπὶ παραδείγματι, ἀναφέρεται πὼς ὁ ἴδιος ὁ Καρὰς «ἀπεκάλυψεν» ὅτι διὰ τὴν συγγραφὴν τοῦ θεωρητικοῦ του, «συνέτρεξαν ἐκ Θεοῦ συγκυρίαι», ὅπως ἡ «ἐκ τυχαίας χειρονομίας πτῶσις τοῦ μουσικοῦ παλαιογραφικοῦ παραπετάσματος». Ἄλλοι, ὅμως, «ἀπεκάλυψαν» τὸν ἴδιον Σίμωνα Καράν, διηγώντας περὶ αὐτοῦ ὅτι «δὲν παρεδέχετο κανέναν ἐκτὸς ἀπ'τὸν ἑαυτό του », «ἔβλεπε τοὺς δυτικοὺς μουσικολόγους μὲ κάκιστο μάτι», «μέσα στὶς τρομακτικὲς κρίσεις ἐνθουσιασμοῦ ἢ ὀργῆς κοκκίνιζε ὁλόκληρος», «νέα διαταγὴ τοῦ Καρᾶ ἀπαγορεύει καὶ πάλιν νὰ παίζεται ἡ Κρητικὴ μουσικὴ μὲ βιολί», ὡς καὶ ἀλλὰ πολλά. Ἀνατριχιάζει τις ἀναγινώσκων ὅτι ὅσοι δίσκοι ὑπῆρξαν εἰς τάς δισκοθήκας τῶν ραδιοφωνικῶν σταθμῶν περιέχοντες ἐκτελέσεις Κρητικῆς μουσικῆς μετὰ βιολιοῦ, ἐχαράχθησαν διὰ ἤλου ἀλλὰ καὶ κατελογίσθησαν διὰ τῆς ἐπιγραφῆς «ΝΟΘΟ» ! Ἐξ ἄλλου, ἀπορεῖ τις περὶ τῆς «σοφίας», «αὐθεντίας» καὶ μουσικῶν «γνώσεων» τοῦ Καρᾶ ἀναγινώσκων μαρτυρίας ὡς τὰς ἐξης : «Ἀσ'τονε τὸν Καρά... ἔγραφε αὐτὰ ποὺ τοῦ λέγαμε... ἔπρεπε νὰ καθήσουμε ἐμεῖς ἐκεῖ καὶ νὰ βλέπουμε αὐτὸν νὰ τραγουδάει τὰ τραγούδια μας...; καὶ σώνει καὶ καλὰ νὰ τόνε λέμε δάσκαλο; Βρέ, ἐγὼ θὰ σὲ πῶ ἐσένα δάσκαλο; Ποῦ σοῦ΄φερα δικά μου τραγούδια καὶ σοῦ τὰ’μαθα;» Αὐτὸς λοιπὸν ἦταν «ὁ σοφὸς διδάσκαλος τοῦ γένους» Σ. Καράς.
Ἐν περιλήψει, τὸ κορυφαῖον αὐτὸ σύγγραμμα τοῦ κ. Θ. Ἀκρίδα εἶναι οὐχὶ μόνον ἀποκαλυπτικὸν ἀλλὰ καὶ καταλυτικόν. Θὰ πρέπει νὰ γίνει κτῆμα καὶ νὰ μελετηθεῖ ἀπὸ ὁλόκληρον τὸν Ἑλληνισμόν. Διατίθεται ἀπό τὸν ἴδιον τὸν συγγραφέαν εἰς τὴν ἐξὴς διεύθυνσιν:
Θεόδωρος Ἀκρίδας,
Αἰτωλικοῦ 10
T.K.. 30200
Μεσολόγγι Tηλ.: +30.26310-28383
Fax: +30.26310-24742.
χαμηλὴ τιμὴ κόστους εἰς τὴν ὁποῖαν προστίθονται τὰ ταχυδρομικὰ ἔξοδα.
Μὲ τὴν ἄδεια τοῦ συγγραφέα, δημοσιεύουμε τὸν ἐπίλογο τοῦ σπουδαίου αὐτοῦ συγγράμματος.
ΕΠΙΛΟΓΟΣἩ συνολικὴ ὕλη τοῦ παρόντος ἔργου καταδεικνύει ἐναργῶς ὅτι ὁ Σ. Καρὰς προσπάθησε νὰ προσεγγίσει τὴν Ἑλληνικὴ μουσικὴ ἐντελῶς ὑποκειμενικά, ἀποστασιοποιηθεῖς πλήρως ἀπὸ τὴν οὐσία, τοὺς κανόνες, τὸ γράμμα καὶ τὸ πνεῦμα της. Ἁπλῶς, δημιούργησε ἕνα καθαρῶς προσωπικό του ἀσαφὲς σύστημα -συνονθύλευμα μουσικῶν δυσπλασιῶν μὲ ἔντονα ἀραβοπερσο - τουρκικὰ στοιχεῖα, ὅπως προκύπτει ἀπὸ τὸ λαβυρινθῶδες καὶ ὀμιχλῶδες θεωρητικό του. Θιασῶτες του εἶναι μερικοὶ (προφανῶς εὐεργετηθέντες ὑπ'αὐτοῦ) συνεχιστές του, κάποιοι ποὺ ἀγνοοῦν τὴν πραγματικότητα καὶ μερικοὶ λάτρεις τοῦ ἀκατάληπτου, ποὺ θεωροῦν σοφία ὅ,τι δὲν κατανοοῦν. Ὑπάρχουν βέβαια καὶ μερικοὶ ἐπαμφοτερίζοντες γιὰ εὐνόητους λόγους.
Οἱ ἰσχυρισμοὶ μερικῶν - ὅτι ὁ Καρὰς ὑπῆρξε λεπτολόγος μελετητὴς τῆς Ἑλληνικῆς μουσικῆς - εἶναι τελείως ἀβάσιμοι γιὰ τοὺς ἑξῆς λόγους: α) δὲν διέθετε τὰ ἀπαραίτητα πρὸς τοῦτο ἐπιστημονικὰ ἐφόδια καὶ β) περιφρόνησε καὶ ὑπερφαλάγγισε τοὺς βασικοὺς κανόνες τῆς ἔρευνας, στηριζόμενος ἀποκλειστικῶς στὶς προσωπικές του ἀπόψεις. Θεωρεῖται ἀπὸ κάποιους ὡς σημαντικὸ πρόσωπο γιὰ τὴν εὐφυΐα καὶ τὸ ζῆλο του γιὰ τὴ μουσική. Ὡστόσο, φρονοῦμε ὅτι ἡ εὐφυΐα καὶ ὁ ζῆλος δὲν ἀποτελοῦν τὶς μοναδικὲς προϋποθέσεις γιὰ θετικὴ προσφορὰ σὲ ὁποιονδήποτε τομέα. Εἶναι πάμπολλες οἱ περιπτώσεις εὐφυέστατων ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι ἔμειναν στὴν ἱστορία γιὰ τὰ ἄκρως ἀρνητικὰ καὶ καταστροφικὰ ἔργα τους.
Ἡ ἀδιαμφισβήτητη ἱστορικὴ ἀλήθεια εἶναι ὅτι: ὅλοι «οἱ ἀπ'ἀρχῆς καὶ μέχρι τῶν ἐσχάτων» καθ'οἱονδήποτε τρόπο θεράποντες τῆς Ἑλληνικῆς μουσικῆς τὴν προσέγγισαν καὶ τὴν ἑρμήνευσαν βάσει ἐπιστημονικῶν καὶ καλλιτεχνικῶν δεδομένων. Ἔτσι, ἀποσαφηνίζοντάς την καὶ ἁπλοποιώντας την, τὴν ὁδήγησαν πρὸς τὸ μέλλον, πρὸς τὸ φῶς. Ἀντιθέτως, ὁ Καρὰς ἐργάστηκε «ἐκ τυχαίας χειρονομίας» ὁρμώμενος καὶ τελείως ὑποθετικά. Ἔτσι, μετέτρεψε τὰ ἁπλὰ σὲ σύνθετα, τὰ εὐκρινῆ σὲ ἀσαφῆ, τὰ εὐνόητα σὲ δυσνόητα καὶ τὰ αὐταπόδεικτα σὲ δυσαπόδεικτα περιπλέκοντας την τραγελαφικὰ καὶ, ἀκολουθώντας ἀνάστροφη πορεία, τὴν ὁδήγησε πρὸς τὸ παρελθὸν καὶ πρὸς τὸ σκοτάδι. Εἶναι δὲ ἀπορίας ἄξιον τὸ ὅτι κάποιοι συμμερίζονται αὐτὲς τὶς δοξασίες του - καὶ μάλιστα κάποιοι πεπαιδευμένοι.
Ὅμως, κάποιος «ἀγράμματος» γράφει: «Χωρὶς ἀρετὴ καὶ πόνο εἰς τὴν πατρίδα καὶ πίστη εἰς τὴν θρησκείαν τους, ἔθνη δὲν ὑπάρχουν. Καὶ προσοχὴ νὰ μὴν τοὺς ἀπατάγη ἡ ἰδιοτέλεια» . Ἐκεῖνος ὁ «ἀγράμματος» γνώριζε καλῶς ὅτι μισθοφόροι καὶ ἰδανικὰ «οὐ συγχρῶνται».
Μακρυγιάννη Γιαν. Στρατηγοῦ: «ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ», τόμος Α, σελ. 5
Τὸ παράδοξο - καὶ ἄκρως ἐπικίνδυνο γιὰ τὴ μουσική μας - εἶναι ὅτι αὐτὸ τὸ στερούμενο τῆς ὁποιασδήποτε ἐπίσημης ἔγκρισης καὶ γενικῆς ἀποδοχῆς ὑποκειμενικὸ θεωρητικό τοῦ Καρᾶ, ἔχει εἰσχωρήσει ὡς λαθρεπιβάτης σὲ Δημόσιες μουσικὲς σχολές, ἐκτοπίζοντας τὰ καθιερωμένα καὶ ἐγκεκριμένα ἀπὸ ἐπίσημους φορεῖς ἐπιστημονικὰ συγγράμματα. Ἐάν, Ο ΜΗ ΓΕΝΟΙΤΟ, ἐπικρατήσει, τότε – μοιραίως - σημαίνει καὶ τὸν ἐκτοπισμὸ ἀπὸ τὰ ἀναλόγια ὅλων τῶν μελοποιητικῶν ἔργων μὲ τὴ γραφὴ τῶν τριῶν διδασκάλων. Καί, ἀσφαλῶς, θὰ ἀκολουθήσει ἡ ἐξαφάνιση ὅλων τῶν ἱστορικῶν ἠχογραφήσεων τῶν μαϊστόρων τῆς ψαλτικῆς τέχνης, καθὼς καὶ τῶν δεξιοτεχνῶν τῆς δημοτικῆς μας μουσικῆς. Τότε ὅμως, (φεῦ) ἡ μητρική μας μουσικὴ γλώσσα ἀλλάζει ἄρδην χαρακτήρα καὶ ἕνα βασικὸ πολιτισμικό μας στοιχεῖο ἀπόλλυται ὁριστικῶς.
Τὴν καταλυτικὴ ἐπίδραση τῆς μουσικῆς στὴ διαμόρφωση τῶν ἠθῶν τῆς κοινωνίας, περιγράφει ὁ μέγιστος φιλόσοφος Πλάτων ὡς ἑξῆς: «Πρέπει μετὰ μεγάλης εὐλάβειας ν'ἀποφεύγωμεν πάσαν μεταβολὴν εἰς τὸ εἶδος τῆς μουσικῆς, διότι διατρέχομεν τὸν κίνδυνον νὰ χάσωμεν τὸ πᾶν, διότι πουθενὰ δὲν ἠμπορεῖ κανεὶς νὰ κινήση τοὺς τρόπους τῆς μουσικῆς, χωρὶς συγχρόνως νὰ διασαλευθοῦν καὶ αὐτοὶ οἱ θεμελιώδεις νόμοι τῆς πολιτείας».1
Αὐτὸν ἀκριβῶς τὸν ὁρατό, πλέον, κίνδυνο, ποὺ ἐπισημαίνει ὁ σοφὸς Πλάτων ἀντιμετωπίζει ἐναγωνίως τὸ σύνολο τῶν θεραπόντων τῆς μουσικῆς μας παράδοσης (Ἐκκλησιαστικῆς καὶ δημοτικῆς) καὶ ἀμύνεται σθεναρῶς ἐναντίον τῆς καινοφανοῦς καταλυτικῆς λαίλαπας, ποὺ χειμάζει ἀνηλεῶς αὐτὴ τὴν ἱερὴ πολιτισμική μας παρακαταθήκη. Ὅμως δὲν ἀρκοῦν οἱ κραυγὲς ἀγωνίας ὅλων αὐτῶν γιὰ τὴ διάσωση αὐτοῦ τοῦ Ἐθνικοῦ μας θησαυροῦ. Γιὰ τὴν ἀποτελεσματικὴ ἀντιμετώπιση καὶ τὴν ὀρθὴ διευθέτηση τοῦ ἀναφυέντος μείζονος Ἐθνικοπολιτισμικοῦ αὐτοῦ ζητήματος, ἀδήριτη προβάλλει ἡ ἀνάγκη οὐσιαστικῆς παρέμβασης τῶν ἁρμοδίων καὶ ὑπευθύνων φορέων-θεματοφυλάκων τῶν Ἐθνικῶν κεφαλαίων καὶ πολιτισμικῶν μας ἀξιῶν, τῆς Πολιτείας καὶ τῆς Ἐκκλησίας• καὶ μάλιστα τὸ ταχύτερο δυνατόν. Τὸ ἀπαιτεῖ ἡ Ἐθνική μας ἐπιβίωση. Τὸ ἐπιτάσσει ἡ ἱστορικὴ πορεία μας στὸ διηνεκές.
«Οἱ καιροὶ οὐ μενετοί».
Πλάτωνος «ΠΟΛΙΤΕΙΑ» Βιβλ. Δ'.
Παρόμοια θέματαΤεχνολογια προς
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΝ ΑΝΙΧΝΕΥΣΙΝ, ΦΑΝΕΡΩΣΙΝ και ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΙΝ της μεγαλυτερας μουσικης αιρεσεως της Ελληνικης μας ιστοριας, τουτεστη του καρκινογονοειδως διησθεντος και παραδοσοποδοπατωντος ΣΙΜΩΝΟΚΑΡΑΪΤΙΣΜΟΥ
Β εισηγησις του ΓΚΜ (Συνεδριον Ιουνιος 2009 - Εισηγησις Β pdf)viewtopic.php?f=246&t=478#p2136
Hypermachoihttp://graeca.canto.ru/upload/MontrealP ... _intro.htmΤΙ ΕΣΤΙ ΤΟ « ΕΝΔΟ - ΙΛΑΡΟΧΟΡΕΥΤΙΚΟ - ΣΙΜΩΝΟΚΑΡΑΔΟΦΩΝΟΝ » ;WHAT IS THE «ENDO – HILARO-CHOREUTIC SIMONOKARADOPHONON»?
http://graeca.mrezha.net/upload/Montrea ... ON_002.htmΠερὶ νόθευσις βιβλίων Πρίγγου(ΑΛΛΟΙΩΣΙΣ ἢ ΟΧΙ)
http://graeca.mrezha.net/upload/Montrea ... %20not.htm-
« Συγκίνησις = ΑΥΤΟΜΑΤΟΣ μετάφρασις » http://graeca.mrezha.net/upload/Montrea ... inesis.htmἹλαροχορευτικὲς χορωδίες http://graeca.mrezha.net/upload/Montrea ... hoirs.html
Πνέων πατριαρχικοῦ ὕφους ἀὴρ // ἐντελῶς ἐξηφάνισται // Σίμωνος κάρα τε καὶ πέτρας αἰθὴρ.
Γεώργιος Κων/νου ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ