Βαϊοφόρος ὑπαντή (Κυριακή τῶν βαΐων)

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Βαϊοφόρος ὑπαντή (Κυριακή τῶν βαΐων)

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Τρί 07 Απρ 2009, 19:47:04

«Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου· ὁ ἀληθινὸς κατὰ τοῦ ψεύστου» (Μεθοδίου Πατάρων (+311 ἤ περὶ τὸ 550) Εἰς τὰ βαΐα P. G. τ. 18 στ. 393D).
«Ἔρχεται...ἵνα τοὺς τῆς ἁμαρτίας ἀλήτας ἀνακαλέσηται» (Ἀνδρέου Κρήτης (+740) Εἰς τὰ Βαΐα P. G. τ. 97 στ. 1001ΑΒ).

«οὐ μὴ μὲ ἴδετε ἀπ' ἄρτι ἕως ἄν εἴπητε, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου» (Μτ. κγ', 39). «ὁ ἄνωθεν ἐρχόμενος ἐπάνω πάντων ἐστί» (Ἰω. γ' 31). «Οὗτός ἐστιν ὁ ἐλθὼν δι' ὕδατος καὶ αἵματος, 'Ιησοῦς Χριστὸς» (Α' Ἰω. ε' 6). «Ἐγώ εἰμι τὸ Α καὶ τὸ Ω, λέγει Κύριος ὁ Θεός, ὁ ὤν καὶ ὁ ἦν καὶ ὁ ἐρχόμενος, ὁ παντοκράτωρ» (Ἀπ. α' 8).
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Βαϊοφόρος ὑπαντή (Κυριακή τῶν βαΐων)

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Δευτ 29 Μαρ 2010, 10:15:57

Θεωρῶ ὅτι ἡ κυριακὴ τῶν βαΐων δὲν ἔχει ἴδιον ἑορτολογικὸν θέμα.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Βαϊφόρος ὑπαντή (Κυριακή τῶν βαΐων)

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Δευτ 29 Μαρ 2010, 21:39:01

Θὰ μπορούσες νὰ μᾶς ἐξηγήσεις πῶς τὸ ἐννοεῖς Διονύσιε;
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Βαϊοφόρος ὑπαντή (Κυριακή τῶν βαΐων)

Δημοσίευσηαπό dkalpakidis » Δευτ 29 Μαρ 2010, 23:52:19

Εμένα μου κάνει εντύπωση η απουσία μνείας προς την Θεοτόκο στην Θ΄ ωδή του Κανόνος της εορτής.
dkalpakidis
 
Δημοσ.: 150
Εγγραφη: Πέμ 18 Σεπ 2008, 18:49:56
Τοποθεσια: Stockholm

Re: Βαϊφόρος ὑπαντή (Κυριακή τῶν βαΐων)

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 30 Μαρ 2010, 09:45:54

MTheodorakis έγραψε:Θὰ μπορούσες νὰ μᾶς ἐξηγήσεις πῶς τὸ ἐννοεῖς Διονύσιε;

᾿Εννοῶ ὅτι δὲν βλέπω κάποιο ἰδιαίτερο ἑορτολογικὸ θέμα ποὺ νὰ δικαιολογῇ τὴν ἀνύψωσι αὐτῆς τῆς ἡμέρας σὲ δεσποτικὴ ἑορτή, καὶ μάλιστα μὲ παράλειψι τῶν ἀναστασίμων ὕμνων. ἐγὼ βλέπω ὅτι τὸ ἑορτολογικὸ θέμα τῆς κυριακῆς τῶν βαΐων ὡς πρὸς τὴν σπουδαιότητα καὶ βαρύτητα εἶναι ἀντίστοιχο περίπου μὲ τὶς κυριακὲς τοῦ παραλύτου, τῆς Σαμαρείτιδος καὶ τοῦ τυφλοῦ κατὰ τὸ πεντηκοστάριο. ὅπως ἐκεῖ δὲν παραλείπονται οἱ ἀναστάσιμοι ὕμνοι οὔτε τὰ θέματα τῶν ἡμερῶν ἀνυψώνονται σὲ λαμπρὲς δεσποτικὲς ἑορτές, τὸ ἴδιο θὰ μποροῦσε νὰ συνέβαινε καὶ ἐδῶ. προσωπικὲς διαπιστώσεις καὶ ἀπορίες ἐκφράζω, καὶ θὰ μὲ ἐνδιέφερε ὁ διάλογος ἐπ᾿ αὐτοῦ.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Βαϊοφόρος ὑπαντή (Κυριακή τῶν βαΐων)

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Τετ 31 Μαρ 2010, 12:44:36

Κατὰ τὸ Ὁδοιπορικὸν τῆς Αἰθερίας (381 – 384· ἔκδ. Τῆνος 1989 σ. 80) τὸ πρωὶ ψάλλονταν ἀναστάσιμοι ὕμνοι· στὴν μεγάλη ἀρχαία λιτανεία ὅμως (Ὄρος ἐλαιῶν, Ἀνάληψη, ναὸς τῆς ἀναστάσεως· ὅπ. πρ. σσ. 81 -82) ὄχι, ἀλλὰ «λένε ὕμνους καὶ ἀντίφωνα διαλεγμένα γιὰ τήν ἡμέρα καὶ τὸν τόπο» (ὅπ. πρ. σ. 81).

Κατὰ τὸ Γεωργιανό - Ἱεροσολυμιτικὸ κανονάριο τοῦ ζ’ αἰ., ἐκδ. Νέα Σιὼν τ. 14 (1914) σσ. 225 – 227, δὲν προβέπονται ἀναστάσιμα, ἡ δὲ λιτανεία μεταβαίνει ἀπὸ τὸ ὄρος τῶν ἐλαιῶν στὴ Γεθσημανῆ, στὴν προβατικὴ κολυμβήθρα, μὲ ἀνάλογους ὕμνους, καταλήγοντας στὴν «καθολικὴν ἐκκλησίαν», ὅπου τελεῖται ἡ λειτουργία μέ «τροπάριον ἦχος α’. Τὴν κοινὴν ἀνάστασιν».

Κατὰ τὸ τυπικὸ τοῦ ναοῦ τῆς ἀναστάσεως Ἱεροσολύμων τοῦ ἔτους 1122, ἔκδ. Ἀνάλεκτα Ἱεροσολυμιτικῆς σταχυολογίας τ. 2, «ἀναγινώσκεται εὐαγγέλιον ἀναστάσιμον, ὅτι ἡ Ἁγία Ἀνάστασις οὐ λείπει Κυριακὴ νὰ μὴν τὸ λέγει, ἀλλὰ πάντα λέγει» (σ. 11), ἡ δὲ λιτὴ μεταβαίνει στὴν Βηθανία (ψάλλοντας τὶς ᾠδὲς ζ΄– θ΄ καὶ τὰ λοιπὰ τοῦ ὄρθρου), Ἀνάληψη, Γεθσημανῆ, προβατική, μὲ ὕμνους ἀναλόγους, ὄχι ἀναστάσιμους, καταλήγοντας στὸ ναὸ τῆς ἀναστάσεως γιὰ τὴν λειτουργία «τοῦ ἁγίου Ἰακώβου» (σ. 23) χωρὶς ἀναστάσιμα τροπάρια.


Οἱ ᾿Ιουδαῖοι τότε καὶ ὁ «νῦν» λαὸς τοῦ Κυρίου ὁπωσδήποτε ἀναγνωρίζει καὶ τιμᾶ τὸν νικητὴ Κύριό του «μὲ μεγάλην προπομπὴν καὶ δορυφορίαν καὶ μὲ ἐπινίκια ἄσματα καὶ εὐφημίας» (ἁγ. Νικοδήμου Ἑορτορδόμιον τ. 2 σ. 10) «φωνῇ μεγάλῃ περὶ πασῶν ὧν εἶδον δυνάμεων λέγοντες· εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος βασιλεὺς ἐν ὀνόματι Κυρίου· εἰρήνη ἐν οὐρανῷ καὶ δόξα ἐν ὑψίστοις» (Λκ. ιθ’, 37 -38).
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Βαϊοφόρος ὑπαντή (Κυριακή τῶν βαΐων)

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 01 Απρ 2010, 00:58:17

MTheodorakis έγραψε:Οἱ ᾿Ιουδαῖοι τότε καὶ ὁ «νῦν» λαὸς τοῦ Κυρίου ὁπωσδήποτε ἀναγνωρίζει καὶ τιμᾶ τὸν νικητὴ Κύριό του...


Οἱ ᾿Ιουδαῖοι τότε δὲν τὸν ἀναγνώρισαν οὔτε τὸν τίμησαν ὡς νικητὴ ἀλλὰ ὡς μεγάλο προφήτη καὶ ὡς μελλοντικὸ βασιλέα τους καὶ ἐλευθερωτή τους ἀπὸ τὸν ῥωμαϊκὸ ζυγό. μετὰ τὴν διάψευσι τῶν παχυλῶν καὶ ἐπιγείων προσδοκιῶν τους 6 ἡμέρες ἀργότερα οἱ ἴδιοι ἐκραύγαζαν «σταύρωσον, σταύρωσον αὐτόν». ἀσφαλῶς αὐτὴ ἡ ἐπιπόλαιη στάσις τῶν ᾿Ιουδαίων δὲν μπορεῖ νὰ ἀποτελέσῃ θέμα χριστιανικῆς καὶ μάλιστα δεσποτικῆς ἑορτῆς.

Οἱ λίγοι πιστοὶ στὸν ᾿Ιησοῦ ἐκείνη τὴν ἐποχή, ἀλλὰ καὶ οἱ σημερινοὶ χριστιανοί, ὁ νῦν ᾿Ισραήλ, ὁ νέος λαὸς τοῦ Κυρίου ἀσφαλῶς ἀναγνωρίζομε καὶ τιμοῦμε τὸν Κύριο ὡς νικητή· ἀλλὰ ὡς νικητὴ τίνος; σὲ ποιό σημεῖο τοῦ ἑορτολογικοῦ θέματος τῆς κυριακῆς τῶν βαΐων φαίνεται ὁ Κύριος νὰ νικᾷ κάτι (τὸν διάβολο, τὸν κόσμο, τὴν ἁμαρτία, ἢ τὸ θάνατο); ὁ Κύριος παρουσιάζεται τιμώμενος, ἀλλὰ δὲν παρουσιάζεται ὁ λόγος γιὰ τὸν ὁποῖο τιμᾶται.


MTheodorakis έγραψε:...φωνῇ μεγάλῃ περὶ πασῶν ὧν εἶδον δυνάμεων...


Ποιές εἶναι οἱ «δυνάμεις» (μεγάλα καὶ δυνατὰ καὶ παράδοξα σημεῖα) ποὺ εἶδε ὁ ὄχλος καὶ γιὰ τὶς ὁποῖες τιμᾷ τὸν ᾿Ιησοῦ μὲ ἰσχυρὰ φωνή; δὲν παρουσιάζονται στὴν κυριακὴ τῶν βαΐων.

῾Ο λόγος τῆς θριαμβευτικῆς ὑποδοχῆς τοῦ ᾿Ιησοῦ παρουσιάστηκε τὸ προηγούμενο σάββατο καὶ εἶναι ἡ ἀνάστασις τοῦ τετραημέρου Λαζάρου. τὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα τῆς λειτουργίας εἶναι ἡ συνέχεια τοῦ εὐαγγελίου τοῦ σαββάτου τοῦ Λαζάρου. ἡ κυριακὴ τῶν βαΐων εἶναι ἡ μεθέορτος τῆς ἀναστάσεως τοῦ Λαζάρου. τὸ ἑορτολογικό της θέμα εἶναι οἱ καταθέσεις τῶν αὐτοπτῶν μαρτύρων τῆς παραδόξου ἀναστάσεως τοῦ φίλου τοῦ ᾿Ιησοῦ. οἱ μάρτυρες τῶν ὁποίων οἱ καταθέσεις καὶ διαβεβαιώσεις παρουσιάζονται εἶναι οἱ ἑξῆς·
1) ὁ ἴδιος ὁ ἀνεστημένος Λάζαρος ποὺ παρευρισκόταν στὸ δεῖπνο μαζὶ μὲ τοὺς ὑπόλοιπους,
2) ἡ ἀδελφή του Μάρθα ποὺ διακονοῦσε στὸ εὐχαριστήριο δεῖπνο,
3) ἡ ἄλλη ἀδελφή του ἡ Μαρία, ποὺ ἐμύρωσε μὲ πανάκριβο μύρο τὰ πόδια τοῦ εὐεργέτη τους,
4) οἱ συμπαριστάμενοι μαθηταὶ τοῦ Κυρίου,
5) ὁ πολὺς ὄχλος, ποὺ συμπαθοῦσε τὸν ᾿Ιησοῦ καὶ ἦρθε γιὰ νὰ δῇ τὸν ἀνεστημένο Λάζαρο καὶ ποὺ τὴν ἑπόμενη ἡμέρα αὐθορμήτως ξέσπασε σὲ ζητωκραυγές,
6) πᾶσα ἡ πόλις ᾿Ιεροσόλυμα, ἡ ὁποία «ἐσείσθη» ἀπὸ τὰ πρωτάκουστα γεγονότα,
7) οἱ παρευρισκόμενοι ἐχθροὶ τοῦ ᾿Ιησοῦ ἀρχιερεῖς καὶ γραμματεῖς, οἱ ὁποῖοι δὲν ἀμφισβήτησαν οὔτε κατ᾿ ἐλάχιστον τὸ γεγονὸς τῆς ἀναστάσεως τοῦ Λαζάρου, ἀλλὰ τυφλωμένοι ἀπὸ τὸν φθόνο τους σχεδίαζαν τὴν δολοφονία τοῦ Λαζάρου (διότι τοὺς ἐνωχλοῦσε ἀφόρητα ἡ παρουσία του, ἄρα ἦταν πράγματι ἀνεστημένος, καὶ αὐτὸ δὲν μποροῦσαν νὰ τὸ ἀντιμετωπίσουν), ἐνῷ προσπάθησαν μὲ κομπλεξικὸ καὶ ἀστεῖο τρόπο νὰ σταματήσουν τὶς ἐκδηλώσεις τοῦ πλήθους· ἔφτασαν μέχρι τοῦ σημείου νὰ ζητήσουν τὴν συνεργασία τοῦ ἴδιου τοῦ ᾿Ιησοῦ! ἡ μαρτυρία τους εἶναι ἡ σημαντικώτερη ἀπὸ ὅλες γιὰ τὴν ἐπιτελεσθεῖσα ὑπὸ τοῦ Κυρίου «δύναμιν».

Αὐτὸ εἶναι τὸ βασικὸ ἑορτολογικὸ θέμα τῆς κυριακῆς τῶν βαΐων καὶ ὄχι τὸ γαϊδουράκι, οἱ δάφνες καὶ τὰ βάγια τῶν φοινίκων, στὰ ὁποῖα ἐπικεντρώνονται συνήθως πολλοὶ ἱεροκήρυκες. δεῖγμα καὶ τοῦτο ὅτι δυστυχῶς σήμερα συχνὰ δὲν κατανοοῦμε τί γιορτάζουμε, δὲν κατανοοῦμε ποιό εἶναι τὸ νόημα τῆς ἐν τῷ ναῷ λατρευτικῆς μας συνάξεως.

῞Οτι ἡ αὐτὴ ἡ κυριακὴ εἶναι ἡ μεθέορτος, τὸ δὲ σάββατον ἡ κυρία ἡμέρα τῆς ἑορτῆς, φαίνεται τόσο ἀπὸ τὸ τρίτο ἀντίφωνο τῆς κυριακῆς, ποὺ ἔχει ἐφύμνιον τὸ ἀπολυτίκιον τοῦ σαββάτου «Τὴν κοινὴν ἀνάστασιν», ὅσο καὶ ἀπὸ τὸ ὅτι μετὰ τὴν κοινωνία τῶν πιστῶν, εἰς τὸ «Σῶσον, ὁ θεός, τὸν λαόν σου» ψάλλεται πάλι τὸ ἀπολυτίκιον τῆς κυρίας ἑορτῆς, δηλαδὴ τὸ «Τὴν κοινὴν ἀνάστασιν» καὶ ὄχι τὸ «Συνταφέντες σοι».

῾Η κυριακὴ τῶν βαΐων λοιπὸν δὲν ἔχει ἰδιαίτερο ἑορτολογικὸ θέμα, ἀλλ᾿ ἀποτελεῖ συνέχεια καὶ ἐπέκτασι τοῦ πρὸ αὐτῆς σαββάτου.

copyright 2010· Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Βαϊοφόρος ὑπαντή (Κυριακή τῶν βαΐων)

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Πέμ 01 Απρ 2010, 22:39:16

Στὸ χφ. Σινὰ 735 τριῴδιο ι' αἰ. φ. 200v μαρτυρεῖται τετραῴδιο τοῦ Λαζάρου ψαλλόμενο τῇ Κυριακῇ τῶν Βαΐων.
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Βαϊοφόρος ὑπαντή (Κυριακή τῶν βαΐων)

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Κυρ 05 Απρ 2015, 14:26:21

Σχετικὰ μὲ τὸ περιεχόμενο καὶ τὸ νόημα τῆς κυριακῆς τῶν βαϊων βλ. καὶ ἐδῶ.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι


Επιστροφή στην Θέματα ἑορτολογίου

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

cron