από Παπανίκος » Σάβ 28 Απρ 2018, 15:03:53
Κάποιες παρατηρήσεις για το "τυπικό" που είναι γραμμένο στις "Τυπικές Διατάξεις" της Εκκλησίας της Κύπρου για σήμερα Σάββατο 28 Απριλίου 2018.
Για την Θ΄ Ώρα πριν από τον Εσπερινό έγραφαν:
Τῇ Παρασκευῇ ἑσπέρας: Ἐν τῇ Θ΄ Ὥρᾳ: Ἀπολυτίκια: ≪Ὁ εὐσχήμων...≫, Ὅτε κατῆλθες...≫, Δόξα ≪Ταῖς Μυροφόροις...≫.
Τα απολυτίκια είναι με τη σωστή σειρά όπως ορίζει και το Πεντηκοστάριο. Ένα μικρό λάθος που υπάρχει εδώ είναι ότι κανονικά δεν λέγονται τρία απολυτίκια στις ώρες, αλλά ένα ή δύο το πολύ.
Ενώ όμως στην Θ΄ώρα έχουν τα απολυτίκια με τη σωστή σειρά, στον Εσπερινό, τον Όρθρο και την θεία Λειτουργία τα έχουν με λάθος σειρά:
Ἀπολυτίκια: «Ὅτε κατῆλθες...», Δόξα· «Ὁ εὐσχήμων...», Καί νῦν· «Ταῖς Μυροφόροις...».
Και όμως το Πεντηκοστάριο βάζει πρώτο το "Ο ευσχήμων" και μετά τα άλλα δύο. Και το Τυπικό Βιολάκη γράφει ότι η ακολουθία ψάλλεται όπως διατάζει το Πεντηκοστάριο.
Η Τάξη της μονής Κύκκου έχει τα απολυτίκια με τη σωστή σειρά.
Στο Μεσονυκτικό ορίζουν:
Μετά τόν Ν΄ Ψαλμόν, τό Τρισάγιον καί τά Ἀπολυτίκια τῆς ἑορτῆς τῶν Μυροφόρων.
Αλλά στο τέλος του Μεσονυκτικού δε λέγονται πολλά απολυτίκια, αλλά μόνο ένα: το απολυτίκιο των Μυροφόρων.
Στους κανόνες του Όρθρου σημειωνόταν:
Ἀπό γ΄ ᾨδῆς: Τό Κάθισμα τοῦ Μηναίου καί τά τῶν Μυροφόρων.
Ποια καθίσματα των Μυροφόρων εννοεί; Δεν χρειάζονται πολλά, αλλά μόνον ένα. Mετά το μεσώδιο κάθισμα του Μηναίου λέγεται μόνο ένα κάθισμα της εορτής αντί για θεοτοκίο στο Και νυν. Όχι να ψάλουμε όλα τα αναστάσιμα καθίσματα του όρθρου της Κυριακής των Μυροφόρων! Ελπίζω οι ψάλτες στην Κύπρο σήμερα να μήν είπανε στο "Και νυν" τίποτα αναστάσιμα καθίσματα!
Μέχρι εδώ τα λάθη δεν είναι και πολύ μεγάλα. Αλλά από εδώ και κάτω τα πράγματα είναι σοβαρά.
Το επίσημο Τυπικό της Κύπρου έγραφε στο σημερινό Όρθρο:
Καταβασίαι: Τοῦ Πάσχα· «Ἀναστάσεως ἡμέρα...» Εἶτα ψάλλεται, ἀντί τῆς Τιμιωτέρας, ἡ Θ΄ ᾨδή τοῦ Πάσχα καί τῆς Θεοτόκου καί ἡ Καταβασία: «Ὁ Ἄγγελος ἐβόα...» «Φωτίζου, Φωτίζου...».
Και λίγο παρακάτω: Δοξολογία Μεγάλη!
Το Πεντηκοστάριο όμως μετα τους αίνους έχει απόστιχα των αίνων. Όταν υπάρχουν απόστιχα των αίνων, τότε η δοξολογία λέγεται χύμα. Δεν το ξέρει αυτό ο συντάκτης του τυπικού της Κύπρου; Και όταν λέμε δοξολογία χύμα, τότε δεν ψέλνουμε καταβασίες! Ούτε αυτό το ξέρει ο συντάκτης του τυπικού της Κύπρου;
Δεν σκέφτηκαν το πιο απλό: αφού δεν έχουμε εορταζόμενο άγιο, πώς θα ψάλουμε Καταβασίες και Δοξολογία;
Ούτε βέβαια λέμε την Θ΄ ωδή του Πάσχα! Δεν είναι Κυριακή σήμερα! Πρέπει να πούμε τη στιχολογία της Τιμιωτέρας κανονικά. Άλλωστε στη Λειτουργία λέμε Άξιον εστίν. Δεν ξέρουν ότι το Άξιον εστίν της Λειτουργίας πάει μαζί με Την Τιμιωτέρα του όρθρου; Δεν έχουν διαβάσει στο Τυπικό Βιολάκη ότι στις καθημερινές μετα την Κυριακή του Θωμά ψέλνουμε Τιμιωτέρα;
Μήπως μπερδεύτηκε από το Σάββατο του Θωμά; Όμως εκεί έχουμε απόδοση δεσποτικής εορτής, και το Τυπικό Βιολάκη έχει αναλυτικά τη διάταξη. Ενώ για το παρόν Σάββατο το Τυπικό Βιολάκη ορίζει να ακολουθήσουμε την τάξη του Πεντηκοσταρίου (άραγε πόσοι καταλαβαίνουν τί σημαίνει αυτό;)
Στη Λειτουργία έγραφε το Τυπικό της Κύπρου:
Κοντάκιον: «Εἰ καί ἐν τάφῳ...»!!!
Το Τυπικό Βιολάκη ορίζει ότι ακόμη και εορταζόμενος άγιος να τύχει το Σάββατο των Μυροφόρων, στη Λειτουργία κοντάκιο ψάλλεται "Το χαίρε ταις Μυροφόροις". Και η "Τυπική Διάταξη" της Κύπρου γράφει το κοντάκιο του Πάσχα! Ούτε Κυριακή να ήταν.
Αφού και στο Σάββατο του Θωμα ψέλνουμε το κοντάκιο του Θωμά, εδώ πώς θα πούμε το κοντάκιο του Πάσχα; Μόνο Τυπική Διάταξη δεν είναι αυτό.
Και τέλος γράφει: Κοινωνικόν: τῆς ἡμέρας «Μακάριοι οὕς ἐξελέξω...»
Δεν ξέρουν ότι ποτέ δεν λέγεται αυτο το νεκρώσιμο κοινωνικό, αν ψάλουμε σε Σάββατο Καταβασίες και Δοξολογία μεγάλη; Ότι δεν πάνε μαζί Δοξολογία και νεκρώσιμα;
Και γενικά στα Σάββατα του Πεντηκοσταρίου, που είναι Σάββατα με αναστάσιμα τροπάρια και με αναστάσιμη απόλυση, σ' αυτά τα Σάββατα νεκρώσιμο κοινωνικό δε λέμε.
Το σωστό κοινωνικό του Σαββάτου το σημειώνει η Τάξη της μονής Κύκκου: "Αγαλλιάσθε δίκαιοι".
Τέτοιο μπέρδεμα το δημοσιεύουμε και στο διαδίκτυο, για να γελάει μαζί μας όποιος ξέρει από τυπικό; Αυτά τα διαβάζουν και στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και στην Εκκλησία της Ελλάδος και στο Άγιον Όρος.
Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας της Κύπρου, σας παρακαλώ πάρα πολύ, για του χρόνου αναθέστε το Τυπικό σε κάποιον που να γνωρίζει τουλάχιστον τα βασικά και να μην κάνει τόσο χοντρά λάθη. Να μη γινόμαστε ρεζίλι παγκοσμίως.