Σελίδα 2 από 2

Re: Εἰσαγωγή εἰς τό κατά ᾿Ιωάννην εὐαγγέλιον

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Τρί 22 Δεκ 2009, 12:00:59
από Dionysios
Εἰς τὴν τρέχουσαν βιβλικὴν ἑρμηνευτικὴν ὑπάρχει καὶ ἡ συνήθεια, ὅταν οἱ ἑρμηνευταὶ δὲν δύνανται νὰ ἑρμηνεύσουν ὡρισμένα χωρία ἢ δὲν θέλουν ν' ἀποδεχθοῦν τὰ νοήματά των —δικαίωμά των κατ' ἀρχήν—, νὰ ὑπεκφεύγουν εἰς ζητήματα κριτικῆς κειμένου δῆθεν ἢ εἰσαγωγῆς καὶ μὲ τοιαύτας συζητήσεις δῆθεν καὶ ἀναζητήσεις νὰ ὑποκαθιστοῦν τὴν ἀναμενομένην ἀλλὰ παρ' αὐτοῖς ἀποῦσαν ἑρμηνείαν. αὐτὸ οὐδέποτε τὸ κάνουν οἱ ἑρμηνευταὶ λ.χ. τοῦ ῾Ομήρου ἢ τῶν τραγικῶν ἢ τοῦ Θουκυδίδου, ἀλλ' ὅταν κάνουν κριτικὴν κειμένου, κάνουν κριτικὴν κειμένου, καὶ ὅταν ἑρμηνεύουν, ἑρμηνεύουν, ἀνεξαρτήτως τῶν κριτικῶν θέσεων ποὺ ἔχουν διὰ τὸ ἑρμηνευόμενον κείμενον. αὐτὸ εἶναι ἐπιστήμη. καὶ ἂν κριτικῶς φρονῶ ὅτι ὁ ῞Ομηρος εἶναι συμπιλητὴς ἢ ἀνύπαρκτος, ὅμως ὅταν ἑρμηνεύω, κυττάζω νὰ ἑρμηνεύσω καὶ νὰ διερευνήσω τί θέλει νὰ εἰπῇ ὁ συμπιλητὴς μὲ τὸ συμπίλημά του, ἔστω. ἡ ὑποκατάστασις τῆς ἑρμηνείας μὲ δῆθεν κριτικὰς καὶ εἰσαγωγικὰς ἀναζητήσεις καὶ ἀπόψεις ἰδιάζει μόνον εἰς ἑρμηνευτὰς τῆς Βίβλου —τοὺς ὀπαδούς, ἐννοεῖται, τῆς ἀρνητικῆς κριτικῆς— καὶ εἶναι ἁπλῶς κακοήθεια ἀνικάνων. ὅσον τὸ ἐπ' ἐμοί, ἐδῶ ὅ,τι εἶχον νὰ εἰπῶ εἰσαγωγικῶς καὶ κριτικῶς τὸ εἶπον. εἰς τὴν ἀκολουθοῦσαν ἑρμηνείαν θὰ κάνω ἑρμηνείαν, ὅπως κάνουν καὶ ὅλοι οἱ ἑρμηνευταὶ τῶν θύραθεν κειμένων, οἱ ὁποῖοι δὲν διάκεινται ἐμπαθῶς ἔναντι τῶν κειμένων ποὺ ἑρμηνεύουν, ἀκόμη καὶ ὅταν δὲν δέχωνται τὴν γνησιότητα ἢ ἀκεραιότητά των. διότι αὐτὸ εἶναι ἐπιστήμη. τὸ ἄλλο εἶναι κομπογιανιτισμός.



Δρος ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΣΙΑΜΑΚΗ, ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΙΣ ΤΟ ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ, ΕΚΔΟΣΙΣ Β΄ ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΗ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1997, © Δρ Κωνσταντῖνος Σιαμάκης 1997, ISBN 960 - 7127 - 10 - 2, (Δρ Κωνσταντῖνος Σιαμάκης, Τ.Θ. 1635 - Πανεπιστημιούπολις, 540 06 Θεσσαλονίκη)