Συγχωρητικὴ εὐχὴ

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Συγχωρητικὴ εὐχὴ

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Τρί 20 Μαρ 2012, 15:26:56

«Εὐχὴ ἐπὶ ἐξομολογουμένων. Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν, ὁ τῷ Πέτρῳ καὶ τῇ πόρνῃ διὰ δακρύων....ἐν λόγῳ ἤ ἔργῳ ἤ κατὰ διάνοιαν...»
(S. Parenti – E. Velkovska L’ Eucologio Barberini gr. 336 (τὸ ἀρχαιότερο σωζόμενο χειρόγραφο εὐχολόγιο, η’ αἰ.) σειρὰ Ephemerides liturgicae Subsidia 80 Roma 2000 σ. 195, ὁμοίως J. Goar Εὐχολόγιον ἐκδ. γ’ 1730 σ. 537, Ἁγίου Νικοδήμου Ἐξομολογητάριον ἐκδόσεων Ἁγιος Νικόδημος σ. 92)
καὶ ὄχι
«...ἐν λόγῳ ἤ κατὰ διάνοιαν...»
(Μικρὸν Εὐχολόγιον ἐκδ. Ἀποστολικῆς διακονίας 1988, 2007).
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Συγχωρητικὴ εὐχὴ

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 22 Μαρ 2012, 01:43:04

Μανόλη, αὐτὴ ἡ εὐχὴ ὑπάρχει καὶ στὸ μέγα εὐχολόγιον;
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Συγχωρητικὴ εὐχὴ

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Πέμ 22 Μαρ 2012, 12:50:41

Ὄχι.
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Συγχωρητικὴ εὐχὴ

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 23 Μαρ 2012, 17:03:20

῾Υπάρχει σὲ παλαιότερες ἐκδόσεις (ἐκτὸς ΑΔ) μικροῦ εὐχολογίου ἢ ἱερατικοῦ ἢ ἄλλου ὀρθοδόξου λειτουργικοῦ βιβλιου; (ἂν γνωρίζῃς βέβαια)
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Συγχωρητικὴ εὐχὴ

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Σάβ 24 Μαρ 2012, 14:48:43

Ὑπάρχει στὸ Ἁγιασματάριο Βενετίας 1804, χωρὶς τὴ φράση «ἤ ἔργῳ».
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Συγχωρητικὴ εὐχὴ

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Κυρ 25 Μαρ 2012, 17:52:00

Μανόλη, εἶναι σαφὲς ὅτι ἔχεις ἐπισημάνει μία συνηθισμένη παράλειψι λέξεων ἐξ ἀντιγραφῆς, καὶ ὅτι μὲ βάσι τὰ κείμενα στὰ ὁποῖα παραπέμπεις πρέπει νὰ ἀποκατασταθῇ ἡ ἀρχικὴ γραφὴ «ἢ ἔργῳ», ὅπως ὀρθότατα προτείνεις. ὁ δικός μου προβληματισμός εἶναι ἄλλος.

῾Η συγκεκριμένη εὐχὴ δὲν φαίνεται νὰ ἀνῆκε στὸ εὐχολογιακὸ σῶμα, ὅπως αὐτὸ ἀποκρυσταλλώθηκε μέσα στοὺς αἰῶνες. μπορεῖ λοιπὸν νὰ γίνεται χρῆσι αὐτῆς σὲ μυστηριακὲς πράξεις; μπορεῖ κάθε ἐκδότης ἢ ἐπιμελητὴς ἢ καὶ συντάκτης λειτουργικῶν βιβλίων νὰ ἐπιλέγῃ ὅ,τι τοῦ ἀρέσῃ ἀπὸ τὴν πηγὴ τῆς λειτουργικῆς ἀρχαιότητος καὶ νὰ τὸ προτείνῃ πρὸς χρῆσιν; μπορῶ ἐπὶ παραδείγματι νὰ προβῶ εἰς ἔκδοσιν τῆς θείας λειτουργίας καὶ νὰ βάλω καὶ κάποιες ἀπὸ τὶς εὐχὲς τοῦ Θμούεως, ἔστω καὶ ὡς παράρτημα;
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Συγχωρητικὴ εὐχὴ

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Δευτ 26 Μαρ 2012, 14:03:03

Ἡ εὐχὴ αὐτὴ ἦταν ἀπαραίτητη στὰ χειρόγραφα εὐχολόγια (Βαρβερινὸς 336 κώδικας η' αἰ., χφφ. Ἁγίας Πετρούπολης 226 ι' αἰ. φ. 116v, Κρυπτοφέρρης Γ. β. VII εὐχολόγιο ι’ αἰῶνος ἔκδ. G. Passarelli L’ Eucologio Cryptense Γ. β. VII (sec. X) στὸ ᾿Ανάλεκτα Βλατάδων 36 Θεσσαλονίκη 1982 σ. 123, Paris Coislinus 213 τοῦ ἔτους 1027 (Dmitrievskij τ. 2 σ. 1022), Εὐχολόγιον μονῆς Σωτῆρος Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1132 ἔκδ. A. Jacob Un eucologe du Saint-Sauveur ‘’in Lingua Phari’’ de Messine, Le Bodleianus Auct. E. 5.13 στὸ Bulletin de l’ Institut historique belge de Rome 50 (1980) σ. 325, Dmitrievskij τ. 2 σσ. 33, 45, 71, 109, 147, 182, 196, 256, 286, 412, 416, 495, 503, 524, 768, 804, 839).
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Συγχωρητικὴ εὐχὴ

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 29 Μαρ 2012, 23:54:20

MTheodorakis έγραψε:Ἡ εὐχὴ αὐτὴ ἦταν ἀπαραίτητη στὰ χειρόγραφα εὐχολόγια (Βαρβερινὸς 336 κώδικας η' αἰ., χφφ. Ἁγίας Πετρούπολης 226 ι' αἰ. φ. 116v, Κρυπτοφέρρης Γ. β. VII εὐχολόγιο ι’ αἰῶνος ἔκδ. G. Passarelli L’ Eucologio Cryptense Γ. β. VII (sec. X) στὸ ᾿Ανάλεκτα Βλατάδων 36 Θεσσαλονίκη 1982 σ. 123, Paris Coislinus 213 τοῦ ἔτους 1027 (Dmitrievskij τ. 2 σ. 1022), Εὐχολόγιον μονῆς Σωτῆρος Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1132 ἔκδ. A. Jacob Un eucologe du Saint-Sauveur ‘’in Lingua Phari’’ de Messine, Le Bodleianus Auct. E. 5.13 στὸ Bulletin de l’ Institut historique belge de Rome 50 (1980) σ. 325, Dmitrievskij τ. 2 σσ. 33, 45, 71, 109, 147, 182, 196, 256, 286, 412, 416, 495, 503, 524, 768, 804, 839).


Δὲν ἀμφισβήτησε κανεὶς τὴν ἀναγκαιότητα τῆς εὐχῆς αὐτῆς τὸν 8ο ἢ 10ο ἢ 12ο αἰῶνα. ἂν καὶ δὲν ξέρω κατὰ πόσον αὐτὲς οἱ πηγὲς εἶναι ἐπαρκεῖς, γιὰ νὰ μᾶς ὁδηγήσουν στὸ συμπέρασμα ὅτι ἡ χρῆσι τῆς συγκεκριμένης εὐχῆς ἦταν καθολικὴ στὴν ὀρθόδοξη ἐκκλησία ἐκείνη τὴν ἐποχή. ὁ προβληματισμός μου ἀναφέρεται στὴν νεώτερη καὶ σύγχρονη ἐκκλησιαστικὴ περίοδο, τὴν «μεταβυζαντινή».

Τὸν 9ο καὶ 11ο αἰῶνα ἦσαν ἀκόμη ἐν χρήσει διάφορες ἀκολουθίες καὶ λειτουργικὰ κείμενα, ποὺ κατόπιν ἡ ἐκκλησία ἔπαυσε νὰ τὰ χρησιμοποιῇ γιὰ διαφόρους λόγους. τέτοιες περιπτώσεις εἶναι οἱ ἀκολουθίες τοῦ ᾀσματικοῦ τυπικοῦ, ποὺ ἦσαν ἐν χρήσει ἀκόμη τότε, ἢ τὰ κοντάκια, ποὺ ἐπίσης δημιουργοῦνταν ἀπὸ ὑμνογράφους τῆς ἐποχῆς. ἀπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ τὰ κοντάκια ἀντικαταστάθηκαν ἀπὸ τοὺς κανόνες, κάθε φορὰ ποὺ ἀνακαλύπτουμε σὲ κάποιο χειρόγραφο τὸ ἀρχαῖο κοντάκιο μιᾶς ἑορτῆς, θὰ πρέπῃ νὰ καταργοῦμε τὸν κανόνα καὶ νὰ τὸν ἀντικαθιστοῦμε μὲ τὸ κοντάκιο; ἢ μήπως θὰ πρέπει στὶς νεώτερες ἐκδόσεις μηναίων νὰ βάζουμε δίπλα σὲ κάθε κανόνα καὶ τὸ ἀρχαῖο κοντάκιο; ἡ ἀπάντησι εἶναι εὐνόητη. κανεὶς δὲν διανοεῖται νὰ πράξῃ κάτι τέτοιο στὰ ὑμνολογικὰ κείμενα τῆς ἐκκλησίας, διότι θὰ ἦταν ματαιοπονία. στὰ εὐχολογιακὰ κείμενα ὅμως γιατί δὲν ὑπάρχει μιὰ ἀντίστοιχη ἀντίληψι; πῶς ἐπικρατεῖ ἄνευ ἀντιδράσεως ἡ ἄποψι ὅτι ὁ κάθε ἐκδότης ἢ ὁ κάθε χρήστης μπορεῖ νὰ ἐπιλέγῃ ὅποια εὐχὴ τοῦ ἀρέσει ἀπὸ τὴν χριστιανικὴ ἀρχαιότητα καὶ νὰ τὴν ἐπαναφέρῃ σὲ λειτουργικὴ χρῆσι;

Καὶ γιὰ νὰ ξαναέρθω στὸ ἀρχικό μου παράδειγμα. καὶ οἱ εὐχὲς τοῦ Θμούεως ἦσαν ἀπαραίτητες τὸν 4ο αἰῶνα. μπορῶ λοιπὸν κάποιες ἀπὸ αὐτὲς νὰ τὶς «ἐπαναφέρω» (εἴτε ὡς κύριες εἴτε ὡς «ἐναλλακτικὲς») σὲ μία σημερινὴ ἔκδοσι τῆς θείας λειτουργίας;

Μεταφέρω τὸ παράδειγμα στὴν ἐξεταζόμενη συγχωρητικὴ εὐχή, ποὺ εἶναι καὶ τὸ θέμα μας. τὸ εὐχολόγιον τοῦ Goar καὶ τὰ εὐχολόγια τοῦ Δημητριεύσκη δὲν εἶναι λειτουργικὲς ἐκδόσεις, δηλαδὴ δὲν εἶναι ἐκδόσεις βιβλίων λειτουργικῆς χρήσεως, ἡ δὲ ἔκδοσι τοῦ Goar (τοῦ Γοάρου!) δὲν εἶναι κἂν ὀρθόδοξος. δὲν πρέπει νὰ τὰ ξεχνοῦμε αὐτά. ἡ συγκεκριμένη εὐχὴ δὲν ὑπάρχει στὸ εὐχολόγιο τὸ μέγα. σημαντικὸ αὐτό. ὑπάρχει μόλις σὲ ἕνα ἁγιασματάριο τοῦ 1804. εἶναι γνωστὸ ὅτι ὅλες οἱ ἐκδόσεις ἁγιασματαρίου δὲν εἶναι τῆς ἴδιας ποιότητος, ἄλλες εἶναι σοβαρὲς καὶ παραδοσιακὲς ἐκδόσεις, καὶ ἄλλες ἄνοιξαν τοὺς ἀσκοὺς τοῦ Αἰόλου στὴν λειτουργική μας παράδοσι. πῶς ξαφνικὰ ὕστερα ἀπὸ τόσους αἰῶνες ἐμφανίστηκε ξανὰ αὐτὴ ἡ εὐχή; καὶ ἀπὸ ποῦ ἀντεγράφη; καὶ πῶς καὶ ἀπὸ ποῦ συμπεριελήφθη στὸ ἐξομολογητάριον τοῦ ὁσίου Νικοδήμου; καὶ ἦταν θεμιτὴ ἡ ἐπανεμφάνισίς της; καὶ ἐν τέλει ἔπρεπε νὰ ἀναδημοσιευθῇ στὸ μικρὸ εὐχολόγιον τῆς ᾿Αποστολικῆς Διακονίας; ποιός ἀποφασίζει γι᾿ αὐτά; ποιός πρέπει νὰ ἀποφασίζῃ γιὰ τέτοιες πρωτοβουλίες καὶ ἐπανεκδόσεις ὄχι γιὰ ἐπιστημονικοὺς σκοποὺς ἀλλὰ γιὰ λειτουργικὴ χρῆσι;

Δὲν εἶμαι ἐκ προοιμίου ἀντίθετος γιὰ κάτι τέτοιο. μπορεῖ πράγματι ἡ συγκεκριμένη εὐχὴ νὰ εἶναι ἀπαραίτητη· δὲν εἶμαι ἱερεύς, δὲν τὸ ξέρω. ὅμως νὰ τὸ ἀποφασίζῃ αὐτὸ ἡ ἐκκλησία, ὄχι ὁ κάθε ἐκδότης οὔτε ὁ κάθε ἐπιμελητὴς λειτουργικῆς ἐκδόσεως, ὅσο ἐπιστήμων ἢ γνώστης ἢ εἰδικὸς ἢ ἀκόμη καὶ ἅγιος καὶ ἂν εἶναι. καὶ καλὸν θὰ εἶναι ἐνδεχομένως νὰ λαμβάνεται ὑπόψιν ἡ λειτουργικὴ παράδοσις καὶ τῶν ἄλλων ὁμοδόξων ἐκκλησιῶν. παραδείγματος χάριν, ἔχει διασωθῆ αὐτὴ ἡ εὐχὴ σὲ λειτουργικὴ χρῆσι σὲ ἄλλη ἐκκλησία;

Γλωσσικὸ ὑστερόγραφο. ἡ Πετρούπολι τῆς ῾Ρωσίας δὲν εἶναι ἁγία τῆς ἐκκλησίας, ἐκτὸς ἂν μοῦ διαφεύγῃ κάτι. κανονικὰ εἶναι πόλις τοῦ ἁγίου Πέτρου, ἄρα στὰ ἑλληνικὰ ἢ θὰ τὴν λέμε «῞Αγιος Πέτρος» (ὅπως λέμε «῞Αγιος Νικόλαος» καὶ «῾Αγία Παρασκευή») ἢ «Πετρούπολι». εἰδάλλως θὰ ἔρθῃ ἡ στιγμὴ ποὺ θὰ μιλοῦμε γιὰ ...ἁγία βασιλόπιττα!
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι


Επιστροφή στην Θέματα λειτουργικῆς

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron