Λειτουργική Θεολογία

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Λειτουργική Θεολογία

Δημοσίευσηαπό Ιωαννίδης Δημήτριος » Δευτ 16 Φεβ 2009, 18:07:20

1. Στις Απολύσεις αλλά και στην Ευχή "Σώσον ο Θεός τον λαόν Σου...." ( μετά το Εωθινό Ευαγγέλιο ), ακούγεται στην κατάληξη "....και πάντων ΣΟΥ των Αγίων".
Ερώτηση : Αυτό το "ΣΟΥ" στέκεται ; Τι σημαίνει ; Υπάρχουν Άγιοι που είναι Σου, Του, Μου κ.λ.π. :::::
2. Στο "Εν πρώτοις μνήσθητι, Κύριε...", ακούγεται το "....ορθοτομούντος ( ή ορθοτομούσης ) τον λόγον της ΣΗΣ αληθείας".
Ερώτηση : Πόσων ειδών αλήθειες υπάρχουν ;;;;; Η αλήθεια είναι μία. Αυτή του Θεού. Εκτός, εάν υπάρχουν κι εδώ πολλών ειδών αλήθειες ! Δική μου, δική σου δική μας, δική
τους κ.λ.π.
Προσωπική γνώμη της μετριότητός μου : Για το 1ο Θέμα, νομίζω ότι αρκεί το "και πάντων των Αγίων" και για το 2ο το "το λόγον της αληθείας".
Όλα τα άλλα, είναι εκ του πονηρού.
Δημήτριος Ιωαννίδης
Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως
Ιωαννίδης Δημήτριος
 
Δημοσ.: 554
Εγγραφη: Τετ 21 Ιαν 2009, 11:47:12

Re: Λειτουργική Θεολογία

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Πέμ 25 Ιουν 2009, 15:14:23

«Ἐτυμολογεῖται δὲ ἡ λατρεία ἀπὸ τοῦ λα, ἐπιτατικοῦ μορίου, καὶ τοῦ τρεῖν τοῦ φοβεῖσθαι» (ἁγίου Νικοδήμου τοῦ ἁγιορείτου (+1809) Νέα Κλίμαξ ἔκδ. Ρηγοπούλου 1976 σ. 135).
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Λειτουργική Θεολογία

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 03 Οκτ 2009, 09:34:14

Παρασκευή 02 Οκτ 2009, 11:13:47
Τι είναι Θεία Λειτουργία.

῾Η λειτουργία εἶναι ζωῆς αἰωνίου ἀσφάλεια, βίωσις τῆς πρώτης καὶ τῆς δευτέρας ὁμοῦ παρουσίας τοῦ Κυρίου, πρόγευσις τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν, τὸ μυστήριον τῆς ὀγδόης ἡμέρας τὸ μηδέποτε καταργούμενον.

(συμμετοχὴ σὲ ἄλλους διαδικτυακοὺς χώρους)
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Λειτουργική Θεολογία

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 03 Οκτ 2009, 09:35:31

Παρασκευή 02 Οκτ 2009, 11:13:47
Λειτουργίαι κατά την παράδοσιν, έχουν γραφεί πολλαί. Λέγεται ότι είχαν γραφεί δώδεκα. Επεκράτησαν όμως τρεις.
1) Του θείου Αποστόλου Ιακώβου του Άδελφοθέου, 2) του Μ. Βασιλείου, 3) του Ιερού Χρυσόστομου και 4) των Προηγιασμένων.


῾Η ἱερὰ ἀκολουθία τῶν προηγιασμένων τιμίων δώρων κατ᾿ ἀκρίβειαν δὲν εἶναι λειτουργία. οἱ ἄλλες τρεῖς λειτουργίες εἶναι κατ᾿ οὐσίαν μία, διότι ὁ ἀρχικὸς καὶ βασικὸς πυρῆνας καὶ τῶν τριῶν εἶναι ἕνας. ὁ βασικὸς αὐτὸς πυρῆνας δὲν ὑπάρχει στὴν προηγιασμένη, διὰ τοῦτο καὶ δὲν φέρει τὰ περισσότερα κύρια χαρακτηριστικὰ τῆς λειτουργίας, ἔχει ὅμως πολλὲς μεταγενέστερες ἐξωτερικὲς ὁμοιότητες. δι᾿ αὐτὸν τὸν λόγον ἡ προηγιασμένη δὲν προσμετρᾶται, καὶ λέγομεν ὅτι οἱ σήμερον τελούμενες λειτουργίες εἶναι τρεῖς.

(συμμετοχὴ σὲ ἄλλους διαδικτυακοὺς χώρους)
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Λειτουργική Θεολογία

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 03 Οκτ 2009, 09:36:59

Παρασκευή 02 Οκτ 2009, 11:13:47

Ή Θ. Λειτουργία διαιρείται εις τρία κυρίως τμήματα, τα εξής:
α) Των Κατηχουμένων, το όποιον αρχίζει από τα «ειρηνικά» και φθάνει μέχρι του Χερουβικού ύμνου.
β) Των Πιστών. Το οποίον αρχίζει από του Χερουβικού ύμνου έως του «Πιστεύω».
και γ) Το τμήμα της Θυσίας ομού μετά της Θείας Κοινωνίας.


῾Η λειτουργία ἀπὸ τὴν ἀποστολικὴ ἐποχὴ περίπου μέχρι σήμερον χωρίζεται ὀργανικῶς εἰς 4 τμήματα. κανένα ἀπὸ αὐτὰ τὰ τμήματα δὲν εἶναι τῶν κατηχουμένων. ὁλόκληρος ἡ λειτουργία ἀνήκει ἀποκλειστικῶς εἰς τοὺς βεβαπτισμένους πιστούς, τελεῖται διὰ τοὺς πιστούς, καὶ μόνον οἱ πιστοὶ ἐπιτρέπεται νὰ συμμετέχουν εἰς αὐτὴν καὶ νὰ ἀκροῶνται αὐτῆς. ἁπλῶς ἐπιτρέπεται κατ᾿ οἰκονομίαν καὶ συγκατάβασιν καὶ φιλανθρωπίαν, διὰ λόγους κατηχητικοὺς καὶ ἱεραποστολικούς, ἡ συμμετοχὴ τῶν κατηχουμένων (καὶ οὐδενὸς ἄλλου ἀβαπτίστου) ἀπὸ τὴν ἔναρξιν μέχρις ἑνὸς ὡρισμένου σημείου τῆς λειτουργίας. βεβαίως ταῦτα πάντα γράφονται συμφώνως μὲ τὴν διδασκαλίαν τῶν πατέρων τῆς ἐκκλησίας, τὴν ὁποίαν σήμερον κατ᾿ ἀκρίβειαν δέχονται καὶ ἀκολουθοῦν οἱ ἐν τῷ Ἄθῳ ἀσκούμενοι μοναχοὶ καὶ ἱερομόναχοι, διὰ τοῦτο ἐνῷ φιλοξενοῦν εὐχαρίστως ἀλλοδαποὺς καὶ ἀλλοθρήσκους ἐν ταῖς μοναῖς αὐτῶν, ὅμως δὲν τοὺς ἐπιτρέπουν τὴν παρακολούθησιν τῆς λειτουργίας.

Περισσότερες διευκρινίσεις ἐπ᾿ αὐτῶν τῶν θεμάτων εἰς ἑτοιμαζομένην ἐργασίαν μου, ἡ ὁποία θὰ ὁλοκληρωθῇ συντόμως.

(συμμετοχὴ σὲ ἄλλους διαδικτυακοὺς χώρους)
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Λειτουργική Θεολογία

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 03 Οκτ 2009, 09:42:04

Παρασκευή 02 Οκτ 2009, 15:16:50

βεβαίως ταῦτα πάντα γράφονται συμφώνως μὲ τὴν διδασκαλίαν τῶν πατέρων τῆς ἐκκλησίας, τὴν ὁποίαν σήμερον κατ᾿ ἀκρίβειαν δέχονται καὶ ἀκολουθοῦν οἱ ἐν τῷ Ἄθῳ ἀσκούμενοι μοναχοὶ καὶ ἱερομόναχοι, διὰ τοῦτο ἐνῷ φιλοξενοῦν εὐχαρίστως ἀλλοδαποὺς καὶ ἀλλοθρήσκους ἐν ταῖς μοναῖς αὐτῶν, ὅμως δὲν τοὺς ἐπιτρέπουν τὴν παρακολούθησιν τῆς λειτουργίας.


Εχω παρατηρήσει ότι συνήθως με ιδιαίτερο σεβασμό δέχονται οι ετερόδοξοι Γερμανοι Γάλλοι Αγγλοι κλπ αυτή την απαγορευση.Οσοι εχουν ερθει δε αρκετές φορές το ξέρουν. Επειδή συχνά μιλάω μαζι τους, μια που το θέσατε και εχω την χαρά να σας εχω εδω, χρειαζόσασταν! ως πραγματικός γνώστης των θεμάτων,τι θα μπορουσα να τους πω ως εξηγηση αυτής της απαγορευσεως? εγω λέω οτι δεν είναι καλό για αυτούς να δεχτούνε κάτι που ακόμα δεν είναι ετοιμοι και αυτο νομίζω ειναι η αιτία. Αλλά για πέστε μου παρακαλώ..


Σᾶς εὐχαριστῶ. ἡ χαρὰ εἶναι καὶ δική μου. ὅσο γιὰ τὸ «πραγματικὸς γνώστης τῶν θεμάτων», αὐτὸ εἶναι μεγάλη κουβέντα. «ἀπελθέτω ἀπ᾿ ἐμοῦ τὸ ποτήριον τοῦτο». ἂς ποῦμε ἁπλῶς ὅτι λόγῳ ἐνασχολήσεως γιὰ ὡρισμένα πράγματα ἔχω κάποιες χρήσιμες πληροφορίες ὑπόψει μου. ἕνας ἄλλος ἀδελφὸς ἔχει ἀσχοληθῆ περισσότερο μὲ ἄλλον τομέα, ἕνας τρίτος μὲ ἄλλον, καὶ ὅλοι μας συνεισφέρουμε ἀπὸ κοινοῦ.

Γιὰ τὸ συγκεκριμένο ἐρώτημα τώρα, νομίζω ὅτι πολλὰ μποροῦν νὰ ποῦν πολλὰ μέλη ἀπὸ ἐδῶ. μία δική μου σκέψι εἶναι ἡ ἑξῆς. κάθε ὀργανισμός, κάθε ὁμάδα προσώπων, κάθε ἑταιρεία, ἀκόμη καὶ κάθε σπίτι, ἔχουν τὸν δικό τους τρόπο διοικήσεως καὶ διαχειρίζονται τὶς ἐσωτερικές τους ὑποθέσεις. καὶ οἱ ἑτερόδοξες ἐκκλησίες ἔχουν ἐπίσης θέματα ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἀποκλείουν ὅσους δὲν ἀνήκουν στὰ μέλη τους. ἐπὶ παραδείγματι μία συνέλευσις ἀγγλικανῶν ἢ λουθηρανῶν ὅταν συνεδριάζῃ γιὰ διοικητικὰ φερ᾿ εἰπεῖν θέματα, δὲν πρόκειται νὰ ἐπιτρέψῃ σὲ ὀρθοδόξους νὰ συμμετάσχουν οὔτε πολὺ περισσότερο νὰ διοικήσουν! εἶναι ἐσωτερικὸ ζήτημα δικό τους, τὸ κανονίζουν μόνοι τους καὶ συμμετέχουν μόνον τὰ μέλη τῆς ἐκκλησίας των. γιὰ ἐμᾶς ἡ λειτουργία δὲν εἶναι διοικητικὸ θέμα, οὔτε μία ἐθιμικὴ καὶ ἀναμνηστικὴ ἀκολουθία, ἀλλὰ κάτι πολὺ ἀνώτερο. ἡ λειτουργία εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ βασικώτερα μυστήρια, εἶναι τὸ ἕνα ἀπὸ τὰ δύο μυστήρια ποὺ εἶναι συστατικὰ τῆς ἐκκλησίας ὡς σώματος Χριστοῦ (τὸ ἄλλο εἶναι τὸ βάπτισμα). γιὰ ἐμᾶς λοιπὸν εἶναι ἐσωτερικὸ θέμα ἡ λειτουργία, ἀποκλειστικὸ δικό μας, μόνον τῶν βαπτισμένων μελῶν τῆς ὀρθοδόξου ἐκκλησίας. τὸ ὅτι ἄλλες ἐκκλησίες γιὰ τὶς δικές τους λειτουργίες ἔχουν ἄλλη θεώρησι καὶ διαφορετικὴ στάσι, δὲν σημαίνει ὅτι ἐμεῖς πρέπει νὰ ἀπολογηθοῦμε γιὰ τὴν στάσι μας. ἄλλωστε αὐτὸ λέμε καὶ ἐμεῖς, ὅτι διαφέρουμε παρασάγγας ἀπὸ τὶς ἄλλες χριστώνυμες ἐκκλησίες. τί τὸ παράξενο λοιπόν;

Μία ἄλλη σκέψι θὰ ἦταν νὰ ἐρωτηθοῦν τὸ ἴδιο ἐρώτημα ἐκεῖνοι οἱ ῾Αγιορεῖτες πατέρες ποὺ προέρχονται ἀπὸ τέτοιες ἑτερόδοξες ὁμάδες, καὶ οἱ ὁποῖοι, ὡς γνωστόν, εἶναι πολὺ πιὸ αὐστηροὶ καὶ πολὺ πιὸ ἀρνητικοὶ ἀπὸ ἐμᾶς στὴν ἀνοχὴ τῶν πρώην ὁμοδόξων τους! θὰ εἶχε ἐνδιαφέρον ἂν κάποια μέλη μποροῦσαν νὰ μᾶς μεταφέρουν τὶς ἀπόψεις των.

(συμμετοχὴ σὲ ἄλλους διαδικτυακοὺς χώρους)
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι


Επιστροφή στην Θέματα λειτουργικῆς

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 14 επισκέπτες