Re: Περί κοινωνικού
Τρίτη, 15 Μάρτιος 2011, 23:17
Προς: "Χ.Τ." <*****@*****.gr>
Εὐχαριστῶ γιὰ τὴν ἐπικοινωνία καὶ ἀπαντῶ ἐν πάσῃ δυνατὴ συντομία.
Στὸ κείμενό μου
ἐκεῖνο νομίζω ὅτι εἶναι σαφὲς ὅτι ἡ φράσις μου «μεταφορικῶς εἶναι γιὰ τὴν ψυχὴ τοῦ καθενός μας» ἀναφέρεται στὸν ἄμωμο, σταθερὸ ψαλμὸ τῆς κηδείας καὶ τοῦ μνημοσύνου. ἑπομένως δὲν εὐσταθεῖ ἡ ἑρμηνεία ὅτι ἐκεῖ μιλῶ γιὰ τὸ κοινωνικό. σὲ ἐκεῖνο τὸ σημεῖο δίδω ἁπλῶς κάποια παραδείγματα μὲ ἐσφαλμένες ἀλλαγὲς ποὺ κάνουν πολλοί. αὐτὲς οἱ λαθεμένες ἀλλαγὲς γίνονται σήμερα, διότι δὲν καταλαβαίνουμε τὴν ἀρχαία γλῶσσα τῶν ἐκκλησιαστικῶν κειμένων καὶ δὲν κατανοοῦμε τὸν ἰδιαίτερο ῥόλο ποὺ ἔχει κάθε λειτουργικὸ στοιχεῖο τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν μας. ἡ φράσις μου ἐκείνη ἁπλῶς ἑρμηνεύει τὸν ἄμωμο καὶ ὄχι τὸ κοινωνικό.
Τὸ κοινωνικὸ ἀφορᾷ τὴν ψυχὴ κάθε πιστοῦ ὄχι λόγῳ νοήματος ἀλλὰ λόγῳ ἐντάξεως στὴν λειτουργία. δηλαδὴ κάθε λειτουργία ἀφορᾷ τὴν ψυχὴν τοῦ κάθε ἐκκλησιαζομένου. αὐτὸ ἰσχύει καὶ γιὰ τὰ ἀντίφωνα, τὰ εἰρηνικά, τὸ χερουβικό, τὸ κοινωνικὸ καὶ γιὰ ὁλόκληρη τὴν λειτουργία. εἶναι γενικὴ ἀρχή, ἀλλὰ δὲν ἔχει νὰ κάμῃ μὲ τὸ τυπικὸν τῆς λειτουργίας.
Κανένα κοινωνικὸ δὲν ἀναφέρεται σὲ ἁγίους, οὔτε ἀκόμη καὶ στὴν θεοτόκον! ὅλα ἀναφέρονται στὸν δεσπότη Χριστό, καὶ ἀνυμνοῦμε μόνον ἐκεῖνον τοῦ ὁποίου γινόμαστε μέτοχοι. εἶναι δογματικὸ τὸ θέμα. κοινωνοῦμε σῶμα καὶ αἷμα Χριστοῦ, ἀνυμνοῦμε μόνον τὸν Χριστό. ἁπλῶς ἐπιλέγονται ψαλμοὶ τῶν ὁποίων οἱ στίχοι νὰ θυμίζουν τὴν ἀφοσίωσι καὶ ἕνωσι τοῦ τιμωμένου ἁγίου μὲ τὸν δεσπότην Χριστό. αὐτὸ θὰ ἦταν πιὸ φανερό, ἂν λέγαμε ὁλόκληρα τὰ κοινωνικά, δηλαδὴ ὅλον τὸν ψαλμό, καὶ ὄχι μόνον ἕναν στίχο. φαίνεται καθαρὰ πάντως στὸ κοινωνικὸ «Ποτήριον σωτηρίου», τὸ ὁποῖον μιλᾷ γιὰ τὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου ᾿Ιησοῦ καὶ ὄχι γιὰ τὸ ὄνομα τῆς κυρίας θεοτόκου! τὸ κύριο σημεῖο κάθε κοινωνικοῦ εἶναι τὸ ἀλληλούια, ποὺ σημαίνει αἰνεῖτε τὸν Θεόν, δοξάζετε τὸν Κύριον = δόξα σοι, Κύριε, δόξα σοι! ἀναφέρεται λοιπὸν κυρίως στὸν Χριστὸ καὶ ὄχι στὸ θέμα τῆς ἡμέρας. τὸ θέμα τῆς ἡμέρας εἶναι δευτερεῦον καὶ ἔχει ἐξαντληθῆ μὲ τὸν ὄρθρο. στὴν λειτουργία ἔχομε ἁπλῶς μερικὰ σημεῖα χαλαρῆς συνδέσεως, ὄσο λιγώτερα μποροῦμε. ἔτσι γιὰ ὅλους τοὺς ἁγίους, ὁσίους, μάρτυρες, ἱεράρχες, ἔχομε μόνον ἕνα κοινωνικό, τὸ ἴδιο πάντοτε, ἐνῷ γιὰ τὸν καθένα ἔχομε ἰδιαίτερο ἀπολυτίκιον, δοξαστικά, τροπάρια, κανόνες κ.λπ.. ἂν ἔχωμε δεσποτικὴ ἑορτή, ἐξ ὁρισμοῦ τὸ κοινωνικό της ἀναφέρεται στὸν Κύριο, ἂν ἔχωμε θεομητορικὴ ἑορτὴ ἢ μνήμη ἁγίου, τότε στὸ κοινωνικὸ ἡ ἐνθύμισις τοῦ ἁγίου ἁπλῶς γίνεται ἡ ἀφορμὴ γιὰ νὰ στραφοῦμε στὸν Κύριο. καλούμεθα μὲ τὸν ὄρθρο νὰ μιμηθοῦμε τὴν πίστι τῶν ἁγίων. μὲ τὴν λειτουργία εἰσερχόμαστε παρέα μὲ τοὺς ἁγίους στὸ παλάτι τοῦ ἀνωτάτου βασιλέως. αὐτοὶ μᾶς ὁδηγοῦν κοντά του, εἶναι οἱ θυρωροὶ τοῦ Χριστοῦ, μέχρι τὸ εἰσοδικὸν τῶν ἀντιφώνων. μετὰ ἀναλαμβάνουν οἱ ἰδιαίτεροι ἀκόλουθοί του, οἱ ἄγγελοι (στὸ χερουβικόν). στὸ τέλος, στὸ κοινωνικὸν συναντώμεθα μὲ τὸν βασιλέα τῶν βασιλευόντων, καὶ μᾶς δίδει τὰ δῶρά του. θὰ ἦταν ἀστεῖο νὰ νομίζουμε ὅτι ἐκείνη τὴν ὥρα ἀπευθυνόμαστε σὲ κάποιον ἄλλον πλὴν τοῦ Κυρίου. τότε θὰ εἶναι σὰν νὰ μὲ ἔχῃ καλέσει στὸ προεδρικὸ μέγαρο ὁ πρόεδρος τοῦ κράτους καὶ τὴν στιγμὴ ποὺ τὸν συναντῶ καὶ ἀνταλλάσσουμε χειραψία, ἐγὼ γυρίζω τὸ κεφάλι μου καὶ μιλάω στὸν θυρωρό του!
῾Ο ῥόλος τοῦ κοινωνικοῦ εἶναι διπλός, πρῶτον μὲν νὰ ἐγείρῃ καὶ νὰ ἐντείνῃ ἀκόμη περισσότερο τὸν πόθο μας γιὰ κοινωνία μὲ τὸν Χριστόν, καὶ δεύτερον νὰ καλύψῃ τὸ χρονικὸ διάστημα ποὺ ἀπαιτεῖται γιὰ τὴν κοινωνία ὅλων τῶν πιστῶν (κληρικῶν καὶ λαϊκῶν). γι᾿ αὐτὸ δὲν ἔχει τόση σημασία ἂν θὰ ποῦμε «ἔσται δίκαιος» ἢ «ἔσονται δίκαιοι». καὶ γι᾿ αὐτὸ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ τὴν ὥρα τοῦ κοινωνικοῦ νὰ ψάλλωνται πολυέλεοι (οὔτε θεομητορικοὶ μὲ τὰ «Χαίροις, ἄνασσα») οὔτε τροπάρια ἐκ τῆς ἀκολουθίας τοῦ ἑσπερινοῦ ἢ τοῦ ὄρθρου καὶ λοιπά. ἑπομένως σωστὰ μὲ ἑρμηνεύει ὁ ἄγνωστος φίλος στὸ σημεῖο ἐκεῖνο ὅτι γράφω ἁπλῶς ἐπιτρέπεται καὶ δὲν ἐπιβάλλεται ἡ ἀλλαγὴ ἀπὸ τὸν ἑνικὸ στὸν πληθυντικό, γιὰ τὰ δύο συγκεκριμένα κοινωνικά.
Εὔχομαι καλὴ ὑπόλοιπη τεσσαρακοστή.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης