Κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας (γυμνασίου)

Κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας (γυμνασίου)

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τετ 04 Φεβ 2009, 23:26:33

7.6.08
Για τη Λογοτεχνία

Ιδέστε θαύματα:

Τρόπος εξέτασης της Λογοτεχνίας
Δίνεται ένα πεζό ή ποιητικό κείμενο και ζητούνται να απαντηθούν:

1. Μία ερώτηση περιεχομένου (κατανόηση, σύντομη αποτίμηση φράσεων/τμημάτων του κειμένου, περίληψη) (5 μον.)
2. Μία ερώτηση σχετική με τη δομή του κειμένου (μορφοποίηση παραγράφων ή χωρισμός σε ενότητες ή αφηγηματικές τεχνικές) (5 μον.)
3. Μία ερώτηση σχετική με τη γλώσσα του κειμένου. Η ερώτηση αναλύεται σε δύο ισοδύναμα υποερωτήματα:
α. κύρια γνωρίσματα ή ιδιοτυπίες στη γλώσσα και στην έκφραση (2,5 μον.)
β. σχήματα λόγου. (2,5 μον.)
4. Μία ερώτηση σχετική με την αξιολόγηση του κειμένου. Η ερώτηση μπορεί εναλλακτικά να περιλαμβάνει: χαρακτηρισμούς προσώπων ή καταστάσεων, εντοπισμό ή και παραλληλισμό αξιών και ιδεών που έχουν σχέση με την εποχή του έργου. (5 μον.)

Αυτός είναι ο τύπος των ερωτήσεων, με τον οποίο οφείλουμε να εξετάζουμε στο Γυμνάσιο το μάθημα της Νεοελληνικής Γραμματείας -τα Κείμενα ή η Λογοτεχνία, όπως τα ξέρουν οι περισσότεροι.
Ανάλογος είναι και ο τρόπος που εξετάζεται το μάθημα στο Λύκειο.

Επειδή εμείς οι εκπαιδευτικοί -οι περισσότεροι από μας- σκεφτόμαστε τελεολογικά, όπου τέλος ίσον εξετάσεις, γι' αυτό και διδάσκουμε όλη τη χρονιά τη Λογοτεχνία με βάση αυτά τα τέσσερα είδη ερωτήσεων. Αυτό σημαίνει ότι διδάσκοντας ένα κείμενο, το διαβάζουμε και μετά αρχίζουμε τη βαρετή διαδικασία της χειρουργικής επέμβασης, με νυστέρια και λαβίδες: τη δομή, τις ενότητες, τη γλώσσα, τα σχήματα λόγου, τους χαρακτηρισμούς, τις αξίες... Στο τέλος της ώρας από το κείμενο έχουν μείνει πάνω στα θρανία και στο μυαλό των παιδιών σκόρπια μέλη του άλλοτε ωραίου σώματος... και άχρηστες γνώσεις.

Άχρηστες γνώσεις, γιατί :
πόσο χρήσιμο είναι να χωρίσεις ένα κείμενο, που τις περισσότερες φορές είναι απόσπασμα, σε ενότητες;
πόσο χρήσιμο είναι να ξέρεις τις μεταφορές, τις παρομοιώσεις, τις εικόνες, τις προσωποποιήσεις, τις υπερβολές...;
πόσο χρήσιμο είναι να ξέρει ένας μαθητής γυμνασίου τις αφηγηματικές τεχνικές, δηλαδή το είδος της αφήγησης, το είδος του αφηγητή, την εστίαση, τον αφηγηματικό χρόνο κι όλες αυτές τις ασήμαντες, κατά την άποψή μου, δομικές λεπτομέρειες που μας άφησε παρακαταθήκη ο δομιστής Ζενέτ;
(Και γιατί να μελετούμε το κείμενο σύμφωνα με το δομισμό και όχι σύμφωνα με τον αποδομισμό; Γιατί Ζενέτ κι όχι Ντεριντά;)

Λέτε όταν χορεύουμε το "Γιάννη μου το μαντήλι σου" ή την "Ιτιά" να ψάχνουμε παρομοιώσεις και μεταφορές;
Όταν οι γιαγιάδες έλεγαν παραμύθια, λέτε να ήξεραν ότι ήταν παντογνώστες αφηγητές με μηδενική εστίαση;
Όταν ο μεγαλέξανδρος διάβαζε την Ιλιάδα, λέτε να ενδιαφερόταν για τις ενότητες;
Η ογδονταδυάχρονη μάνα μου (αν μάθει ότι φανέρωσα την ηλικία της μ' έσφαξε) όταν διαβάζει τους "Άθλιους" του Ουγκό ή τα εκατομμύρια των αναγνωστών σ' όλο τον κόσμο μήπως ψάχνουν την προδρομική ή αναδρομική αφήγηση;

Αν ήμουν λογοτέχνης, κι αν είχα καταφέρει να γράψω ένα μυθιστόρημα, κι αν αυτό το μυθιστόρημα αναγνωριζόταν ότι είχε κάποια λογοτεχνικά χαρίσματα, θα απαγόρευα να διδάσκεται και να εγχειρίζεται στα σχολικά θρανία. Δε θα τον ήθελα ένα τέτοιο θάνατο για το παιδί μου, για το πνευματικό δημιούργημά μου.

Αν είναι να διδάσκουμε και να εξετάζουμε τη Λογοτεχνία με τέτοιο τρόπο, καλύτερα να μη τη διδάσκουμε. Ας αφήσουμε τους ήρωες να ταξιδεύουν ήσυχοι μέσα στο χρόνο. Άλλωστε ο χρόνος είναι που τους δικαιώνει και κάνει σημαντικούς ή ασήμαντους τους συγγραφείς και ποιητές τους.

Αν είναι να διδάσκουμε και να εξετάζουμε τη Λογοτεχνία με τέτοιο τρόπο και οι μαθητές μας να μην έχουν διαβάσει ένα βιβλίο, ή τα σχολεία μας να έχουν βιβλιοθήκες με βιβλία που δεν τα δανείζεται κανένας, τότε είναι καλύτερα να μην τη διδάσκουμε.


πηγή· http://glwssa.blogspot.gr/2008/06/blog-post_07.html
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Επιστροφή στην ᾿Εκπαίδευσις καί παιδαγωγικά

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

cron