᾿Ανοιξαντάρια καὶ «Μακάριος ἀνήρ»

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Re: ᾿Ανοιξαντάρια καὶ «Μακάριος ἀνήρ»

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 07 Ιούλ 2009, 16:36:00

dkalpakidis έγραψε:Γνωρίζουμε από που προέρχεται η πράξη "μεταφοράς" της Α' στάσεως του Α' Καθίσματος του Ψαλτηρίου στις μνήμες των Αγίων και στις Θεομητορικές εορτές;
...


Νομίζω ὅτι δὲν πρόκειται γιὰ μεταφορὰ ἀκριβῶς, ἀλλὰ μᾶλλον γιὰ κατάλοιπο ἀρχαιοτέρας πράξεως. στὸ ᾀσματικὸ ἢ «ἐνοριακὸ» τυπικὸ τὸ «Μακάριος ἀνὴρ» ἦταν ὁ ἐναρκτήριος ψαλμὸς τοῦ εσπερινοῦ, δηλαδὴ ὁ ἀντίστοιχος μὲ τὸν σημερινὸ προοιμιακό.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ᾿Ανοιξαντάρια καὶ «Μακάριος ἀνήρ»

Δημοσίευσηαπό Χρήστος Τσακίρογλου » Παρ 13 Νοέμ 2009, 08:23:15

Συγχωρέστε με για την γενίκευση της ερώτησης σε κάτι που φαίνεται ήδη να έχει απαντηθεί, αλλά τελικά μπορούν σε έναν πανηγυρικό Εσπερινό να ψαλλούν και Ανοιξαντάρια και Μακάριος ανήρ (ή επιλογή ενός εκ των δύο); Το νέο Εγκόλπιο της Α.Δ. προβλέπει ανοιξαντάρια μόνο στις αγρυπνίες.

Επίσης, αν και off topic, αλλά αναφέρθηκε στο παρόν θέμα, είναι το αν τελικά προβλέπεται για πανηγυρικούς ενοριακούς Εσπερινούς η ψαλμώδηση στίχων εκ του "Θεοτόκε Παρθένε" του Π. Μπερεκέτου ή όχι και αν ναι σε ποιο ακριβώς σημείο (εφόσον εννοείται, ότι πρόκειται να γίνει αρτοκλασία).

Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Χρήστος Τσακίρογλου
 
Δημοσ.: 1
Εγγραφη: Δευτ 12 Οκτ 2009, 12:41:31

Re: ᾿Ανοιξαντάρια καὶ «Μακάριος ἀνήρ»

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 13 Νοέμ 2009, 18:04:25

Χρήστος Τσακίρογλου έγραψε:...
Επίσης, αν και off topic, αλλά αναφέρθηκε στο παρόν θέμα, είναι το αν τελικά προβλέπεται για πανηγυρικούς ενοριακούς Εσπερινούς η ψαλμώδηση στίχων εκ του "Θεοτόκε Παρθένε" του Π. Μπερεκέτου ή όχι και αν ναι σε ποιο ακριβώς σημείο (εφόσον εννοείται, ότι πρόκειται να γίνει αρτοκλασία).


Σημείωσις συντονιστοῦ. γιὰ τὸ «Θεοτόκε παρθένε» τῆς ἀρτοκλασίας ἄνοιξα νέο θέμα, ὅπου μετέφερα τὰ σχετικὰ ἀποσπάσματα δύο μηνυμάτων.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ᾿Ανοιξαντάρια καὶ «Μακάριος ἀνήρ»

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 13 Νοέμ 2009, 18:13:22

Χρήστος Τσακίρογλου έγραψε:Συγχωρέστε με για την γενίκευση της ερώτησης σε κάτι που φαίνεται ήδη να έχει απαντηθεί, αλλά τελικά μπορούν σε έναν πανηγυρικό Εσπερινό να ψαλλούν και Ανοιξαντάρια και Μακάριος ανήρ (ή επιλογή ενός εκ των δύο);


Πράγματι ἔχει ἤδη ἀπαντηθῆ στὰ πρῶτα μηνύματα.

Χρήστος Τσακίρογλου έγραψε:Το νέο Εγκόλπιο της Α.Δ. προβλέπει ανοιξαντάρια μόνο στις αγρυπνίες.


Ὄχι βέβαια. προβλέπονται καὶ γιὰ τοὺς πανηγυρικοὺς ἑσπερινούς, ὡς εἴθισται· «ἐγκόλπιον ἀναγνώστου καὶ ψάλτου», σ. 25, ὑποσ. 2.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ᾿Ανοιξαντάρια καὶ «Μακάριος ἀνήρ»

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 23 Ιούλ 2010, 04:32:38

From: kkkkkk
To: symbole@mail.com
Subject: ΑΝΟΙΞΑΝΤΑΡ ΙΑ - ΜΑΚΑΡ ΙΟΣ ΑΝΗΡ
Date: Tue, Jul 20, 2010 2:54 pm

Κρήτη 20 Ιουλίου 2010

... το ερώτημα μου είναι: 1. Σε ποιές περιπτώσεις στον Εσπερινό στιχολογείται ή ψάλλεται το "Μακάριος Ανήρ"; 2. Όταν ψάλλεται το "Μακάριος Ανήρ", ψάλλονται ή δεν ψάλλονται τα ''Ανοιξαντάρια '' ή δεν έχει καμία σχέση αυτό;


*****************

1. ᾿Απὸ τὸ τυπικὸν τῆς λαύρας τοῦ ἁγίου Σάββα (Τ.Α.Σ.), ἀπὸ τὸ τυπικὸν τῆς μεγάλης ἐκκλησίας (Τ.Μ.Ε.) καὶ ἀπὸ ἄλλες ἀρχαῖες λειτουργικὲς μαρτυρίες γνωρίζομε ὅτι πολλοὶ ψαλμοὶ ποὺ τώρα στὶς ἀκολουθίες ἀναγινώσκονται, κάποτε ἐψάλλονταν ὁλόκληροι, ὅπως ἑξάψαλμος, προοιμιακός, «Μακάριος ἀνήρ», καθίσματα ἑσπερινοῦ καὶ ὄρθρου, ψαλμικὰ προκείμενα καὶ ἀντίφωνα, καὶ λοιπά. ἀπὸ αὐτὴν τὴν ἀρχαία συνήθεια παρέμειναν μέχρι σήμερα νὰ ψάλλωνται πάντοτε μὲν τὸ «Κύριε, ἐκέκραξα», τὸ «Πᾶσα πνοὴ» καὶ ὡρισμένα προκείμενα ἑσπερινοῦ καὶ ὄρθρου, ἐνῷ σὲ συγκεκριμένες περιπτώσεις (ὄχι πάντοτε) ψάλλονται ἐπίσης ὁ 50ὸς ψαλμός, τὰ ἀνοιξαντάρια (τμῆμα τοῦ προοιμιακοῦ ψαλμοῦ), ἡ 1η στάσις τοῦ «Μακάριος ἀνήρ» (τμῆμα τοῦ 1ου καθίσματος τοῦ ψαλτηρίου), οἱ ψαλμοὶ τοῦ πολυελέου (τμῆμα τῶν ψαλμικῶν καθισμάτων τοῦ ὄρθρου).

2. ῾Ο σταδιακὸς περιορισμὸς αὐτῶν τῶν ψαλλομένων ψαλμῶν ἐδημιούργησε τὸ σημερινὸ καθεστώς, τὸ ὁποῖον μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι σὲ ἄλλα σημεῖα ἔχει παγιωθῆ καὶ ἔχει ἰσχὺν λειτουργικῆς διατάξεως, ἐνῷ σὲ ἄλλες περιπτώσεις εἶναι περισσότερον ἐθιμικὸν καθεστώς. γι᾿ αὐτὸ τὰ νεώτερα τυπικὰ (Τ.Μ.Ε., ἁγιορείτικα, κ.λπ.) ἐνδιαφέρονται νὰ σημειώσουν στὶς τυπικὲς διατάξεις των μόνον τί λέγεται καὶ ἀφήνουν συνήθως ἀδιευκρίνιστο ἂν τὸ λεγόμενον εἶναι ἀναγινωσκόμενον ἢ ψαλλόμενον. σημασίαν ἔχει κυρίως ὅτι δὲν πρέπει νὰ παραλειφθοῦν αὐτὰ τὰ ἱερὰ κείμενα· τὸ πῶς θὰ λεχθοῦν ἀνήκει περισσότερον στὸ «ἐθιμικὸν δίκαιον». ἔτσι κάποτε τὰ προκείμενα τοῦ ἀποστόλου ἐψάλλονταν, ἐνῷ σήμερα ἀναγινώσκονται. ἡ ἀλλαγὴ αὐτὴ ἔγινε πρὶν ἀπὸ πολλοὺς αἰῶνες, γι᾿ αὐτὸ καὶ σήμερα ἀγνοοῦμε τὶς ἀρχαῖες μελῳδίες τῶν ἀποστολικῶν προκειμένων.

3. Τὸ «Μακάριος ἀνὴρ» λέγεται («στιχολογεῖται» κατὰ τὴν ὁρολογία τῶν τυπικῶν) πάντοτε ὁλόκληρον τῷ σαββάτῳ ἑσπέρας (στὸν ἑσπερινὸ τῆς κυριακῆς δηλαδή). ἐκτὸς κυριακῆς καὶ δευτέρας σὲ θεομητορικὲς ἑορτὲς καὶ σὲ μνῆμες ἑορταζομένων ἁγίων λέγεται μόνον ἡ 1η στάσις. πῶς «λέγεται» ὅμως; ψαλτὰ ἢ διαβαστά; συνήθως διαβαστά. ἂν εἶναι πανήγυρις τοῦ ναοῦ ἢ ἂν τελῆται ἀγρυπνία, τότε μπορεῖ νὰ ψαλῇ μόνον ἡ 1η στάσις. στὴν πραγματικότητα δὲν ὑπάρχουν ὑποχρεωτικοὶ κανόνες ποὺ νὰ ῥυθμίζουν πότε θὰ ἐπιλεγῇ ἡ ἀνάγνωσις καὶ πότε ἡ ψαλμῴδησις τοῦ «Μακάριος ἀνήρ» (τέτοιος κανόνας ἐπὶ παραδείγματι ὑπάρχει γιὰ τὸν 50ὸ ψαλμὸ τοῦ ὄρθρου). ἐξαρτᾶται λοιπὸν ἀπὸ τὶς συνθῆκες κάθε ναοῦ (τοπικὲς συνήθειες, προτιμήσεις ψαλτῶν καὶ ἱερέων, διαθέσιμος χρόνος, καὶ λοιπά). διευκρίνισις· ἂν εἶναι ἑσπέρας σαββάτου καὶ ψαλῇ ἡ 1η στάσις, τότε κανονικὰ πρέπει νὰ συνεχίσωμε μὲ τὶς ἄλλες δύο στάσεις τοῦ καθίσματος, τὶς ὁποῖες ὅμως τὶς ἀναγινώσκομε καὶ δὲν τὶς ψάλλομε.

4. Τὰ ἀνοιξαντάρια εἶναι τμῆμα τοῦ προοιμιακοῦ ψαλμοῦ· ψάλλονται συχνὰ (ἀλλὰ ὄχι πάντοτε) σὲ ἀγρυπνίες καὶ πανηγυρικοὺς ἑσπερινοὺς ἀργῶς καὶ μεγαλοπρεπῶς. οἱ μαρτυρίες πάντως ποὺ ἔχομε ὅτι ἀρχικὰ ἐψάλλετο ὁλόκληρος ὁ προοιμιακὸς ψαλμὸς ἀνάγονται περίπου στὸν 8ο ἢ 9ο αἰῶνα, οἱ δὲ ἀντίστοιχες μαρτυρίες γιὰ μόνα τὰ ἀνοιξαντάρια στὸν 13ο-14ο. ἂν συγκρίνωμε τὸν τρόπο ψαλμῳδίας μεταξὺ ἀνοιξανταρίων καὶ «Μακάριος ἀνήρ» θὰ διαπιστώσωμε μία ἀξιοπρόσεκτη ἀντίφασι. ἡ ὁμοιότης καὶ τῶν δύο εἶναι ὅτι εἶναι ψαλλόμενα τμήματα ἑνὸς εὐρύτερου ψαλμικοῦ συνόλου· δηλαδὴ τὰ ἀνοιξαντάρια εἶναι τμῆμα τοῦ προοιμιακοῦ ψαλμοῦ, τὸ «Μακάριος ἀνὴρ» (1η στάσις) τμῆμα τοῦ 1ου καθίσματος τοῦ ψαλτηρίου. ἂν ὑποθέσωμε ὅτι ἐπιλέγομε νὰ ψαλῇ τὸ «Μακάριος ἀνήρ», ὁ προοιμιακὸς ψαλμὸς θὰ ἀναγνωσθῇ ὅλος καὶ δὲν πρόκειται βεβαίως νὰ παραλειφθοῦν οἱ στίχοι τῶν ἀνοιξανταρίων. συχνὰ ὅμως, ὅταν ἐπιλέγωμε νὰ ψάλωμε τὰ ἀνοιξαντάρια, παραλείπεται τὸ «Μακάριος ἀνήρ». αὐτὸ εἶναι παρατυπία· κανονικῶς πρέπει νὰ ἀναγνωσθῇ καὶ τὸ «Μακάριος ἀνήρ»· ἂν εἶναι κυριακή (= σάββατον ἑσπέρας), ἀναγινώσκεται ὁλόκληρον τὸ κάθισμα, ἂν εἶναι ἄλλη ἡμέρα (πλὴν δευτέρας = ἑσπέρας κυριακῆς), ἀναγινώσκεται μόνον ἡ 1η στάσις.

5. ῾Η ψαλμῴδησις τῶν ἀνοιξανταρίων (ἢ τοῦ «Μακάριος ἀνὴρ») σὲ ἀγρυπνίες καὶ πανηγύρεις σὲ καμμία περίπτωσι δὲν εἶναι ὑποχρεωτική· εἶναι ὅμως ὑποχρεωτικὴ τοὐλάχιστον ἡ ἀνάγνωσίς των, σύμφωνα μὲ τὰ ὑπὸ τοῦ τυπικοῦ ὁριζόμενα. συνήθως δὲν ψάλλονται στὸν ἴδιο ἑσπερινὸ καὶ ἀνοιξαντάρια καὶ «Μακάριος ἀνήρ», ἀλλὰ μόνον τὸ ἕνα ἀπὸ τὰ δύο. καὶ ἐδῶ δὲν ὑπάρχουν κάποιοι ὑποχρεωτικοὶ νόμοι γιὰ τὸ τί θὰ ἐπιλεγῇ κάθε φορά, ἀλλὰ ἐξαρτᾶται κυρίως ἀπὸ τὶς τοπικὲς συνθῆκες καὶ τὶς διαθέσεις τῶν ψαλλόντων. δὲν ἀπαγορεύεται πάντως νὰ ψαλοῦν καὶ τὰ δύο, ἀλλὰ αὐτὸ γίνεται μᾶλλον σπανίως (σὲ κάποια ἀγρυπνία ἴσως). σημασίαν ἔχει ὅτι στὶς ἡμέρες ποὺ τὸ τυπικὸν ὁρίζει τὸ «Μακάριος ἀνὴρ» αὐτὸ δὲν πρέπει νὰ παραλείπεται (ἂν ψαλοῦν ἀνοιξαντάρια), ἀλλὰ νὰ ἀναγινώσκεται κανονικῶς στὴν θέσι του. σὲ ὡρισμένες περιπτώσεις ψάλλεται τὸ «Μακάριος ἀνήρ», ἀλλὰ γιὰ λόγους κακῶς ἐννοουμένης οἰκονομίας χρόνου δὲν ψάλλονται ὅλοι οἱ στίχοι αὐτοῦ, ἀλλὰ μία ἐπιλογὴ ἐκ τῶν τριῶν ψαλμῶν. ὀρθότερον σὲ αὐτὴν τὴν περίπτωσιν εἶναι νὰ ψαλῇ τοὐλάχιστον ὅλος ὁ α΄ ψαλμός (ὅλοι οἱ στίχοι του) καὶ νὰ ἀναγνωσθοῦν οἱ ὑπόλοιποι.

6. Ἂν καὶ γενικῶς δὲν ὑπάρχουν κανόνες γιὰ τὸ πότε θὰ ἐπιλέξῃ κανεὶς νὰ ψάλῃ τὰ ἀνοιξαντάρια ἢ τὸ «Μακάριος ἀνήρ», ὑπάρχουν ὅμως ὡρισμένες περιπτώσεις τοῦ τυπικοῦ κατὰ τὶς ὁποῖες τὸ «Μακάριος ἀνὴρ» δὲν λέγεται οὔτε διαβαστά· ἑπομένως σὲ πανήγυρι ναοῦ ἢ σὲ ἀγρυπνία γιὰ τέτοια περίπτωσι δὲν ἐπιτρέπεται νὰ ψάλωμε τὸ «Μακάριος ἀνήρ». ἂν θέλωμε, μποροῦμε νὰ ψάλωμε τὰ ἀνοιξαντάρια. στὶς δεσποτικὲς ἑορτὲς ἐπὶ παραδείγματι δὲν στιχολογεῖται τὸ «Μακάριος ἀνήρ»· ὁμοίως δὲν στιχολογεῖται τὸ «Μακάριος ἀνὴρ» σὲ ἑορτὲς ἀγγέλων, διότι οἱ ἅγιοι ἄγγελοι δὲν εἶναι ἄνθρωποι. ἐπίσης τὴν κυριακὴ ἑσπέρας (= ἑσπερινὸς δευτέρας) καὶ στοὺς πρώτους μεθεόρτους ἑσπερινοὺς τοὺς τελουμένους τὸ ἑσπέρας τῆς κυριωνύμου ἡμέρας δεσποτικῶν καὶ θεομητορικῶν ἑορτῶν δὲν στιχολογεῖται τὸ «Μακάριος ἀνήρ» [1] («διὰ τὸν κόπον τῆς ἀγρυπνίας», σύμφωνα μὲ τὰ ἀρχαῖα τυπικά). σὲ αὐτὲς τὶς περιπτώσεις μποροῦμε νὰ ψάλωμε μόνον ἀνοιξαντάρια, ἂν τυχὸν πέσῃ μνήμη πανηγυριζομένου ἁγίου. ἐπίσης πολλοὶ ἐκ τῶν παλαιοτέρων ψαλτῶν συνήθιζαν σὲ θεομητορικὲς ἑορτὲς νὰ ψάλλουν μόνον ἀνοιξαντάρια, ἀλλὰ τίποτε ἀπολύτως δὲν ἐμποδίζει καὶ τότε νὰ ψαλῇ τὸ «Μακάριος ἀνήρ». τὸ «ἀνὴρ» ἐδῶ εἶναι βιβλικὴ ἔκφρασις καὶ σημαίνει γενικῶς ἄνθρωπος καὶ ὄχι μόνον τὸν ἄνδρα· διὰ τοῦτο τὸ «Μακάριος ἀνὴρ» ἀκωλύτως ψάλλεται καὶ σὲ μνῆμες ἁγίων γυναικῶν.

1 Στὶς μονὲς δὲν στιχολογεῖται τὸ ἐνόρδινον ψαλτήριον, ἀλλὰ ἂν τύχῃ μνήμη πανηγυριζομένου ἁγίου, στιχολογεῖται (συνήθως δι᾿ ἀναγνώσεως) τὸ «Μακάριος ἀνὴρ» κανονικά.

7. Τέλος στὴν διακαινήσιμο ἑβδομάδα, ὡς γνωστόν, δὲν στιχολογεῖται οὔτε ὁ προοιμιακὸς οὔτε τὸ ψαλτήριον, ἄρα δὲν ἐπιτρέπεται νὰ ψάλωμε οὔτε ἀνοιξαντάρια οὔτε «Μακάριος ἀνήρ». σὲ αὐτὲς τὶς περιπτώσεις ἐπιστρατεύονται ἄλλα ἀξιόλογα μαθήματα, ὅπως ἀργὰ κεκραγάρια, ἀργὰ προσόμοια, ἀργὰ δοξαστικά, ἀργὰ προκείμενα, καὶ λοιπά. αὐτὰ βεβαίως μποροῦν νὰ χρησιμοποιηθοῦν καὶ κατὰ τὰς ὑπολοίπους ἡμέρας τοῦ ἔτους, ἰδίως ἂν δι᾿ οἱονδήποτε λόγον δὲν πρόκειται στὸν πανηγυρικὸ ἑσπερινὸ νὰ ψαλοῦν οὔτε ἀνοιξαντάρια οὔτε «Μακάριος ἀνήρ».

23 ἰουλίου 2010


copyright 2010 Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Ανοιξαντάρια σε Εσπερινό Σαββάτου

Δημοσίευσηαπό petrosg » Τρί 19 Σεπ 2017, 15:48:47

Καλησπέρα.

Το προηγούμενο Σάββατο είχαμε Πανηγυρικό Εσπερινό. Ένας εκ των ιερέων μας είπε ότι το Τυπικό (ποιο, δεν μας είπε, προφανώς!) ορίζει ότι ειδικά το Σάββατο Εσπέρας δεν λέγονται Ανοιξαντάρια αλλά μόνο "Μακάριος Ανήρ ..."

Τι ισχύει τελικά και που στο ΤΜΧΕ αναφέρεται η εξήγηση (αν υπάρχει);

Ευχαριστώ,

Πέτρος Γονατάς
petrosg
 
Δημοσ.: 5
Εγγραφη: Τετ 12 Απρ 2017, 18:38:50

Re: Ανοιξαντάρια σε Εσπερινό Σαββάτου

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 22 Σεπ 2017, 09:16:19

petrosg έγραψε:Καλησπέρα.

Το προηγούμενο Σάββατο είχαμε Πανηγυρικό Εσπερινό. Ένας εκ των ιερέων μας είπε ότι το Τυπικό (ποιο, δεν μας είπε, προφανώς!) ορίζει ότι ειδικά το Σάββατο Εσπέρας δεν λέγονται Ανοιξαντάρια αλλά μόνο "Μακάριος Ανήρ ..."

Τι ισχύει τελικά και που στο ΤΜΧΕ αναφέρεται η εξήγηση (αν υπάρχει);

Ευχαριστώ,

Πέτρος Γονατάς


Πέτρο, ἐπειδὴ τὸ θέμα στὸ ὁποῖο ἀναφέρεσαι ὑπάρχει στοὺς διαλόγους ἐδῶ καὶ χρόνια, μετακίνησα τὴν ἐρώτησί σου ἐδῶ ὅπου ἀνήκει. Στὰ προηγούμενα μηνύματα θὰ βρῇς μία σχεδὸν πλήρη διευκρίνισι τῶν διαφόρων διατάξεων καὶ συνηθειῶν γιὰ τὰ ἀνοιξαντάρια καὶ τὸ «Μακάριος ἀνήρ», ἡ ὁποία νομίζει ἀπαντᾷ καὶ στὸ ἐρώτημά σου.

Εἶναι χαρακτηριστικὸν ὅτι αὐτὸς ποὺ σᾶς εἶπε ὅ,τι ἀνοησία σᾶς εἶπε ἀναφέρθηκε γενικῶς καὶ ἀορίστως στὸ τυπικόν, χωρὶς νὰ διευκρινίσῃ σὲ ποιό, διότι τὸ Τ.Μ.Ε. δὲν λέει βέβαια τέτοια πράγματα. Αὐτὸ τὸ κάνουν συνεχῶς οἱ περισσότεροι, διότι σ᾿ αὐτὲς τὶς περιπτώσεις ὡς "τυπικὸν" ἐννοοῦν τὴν ἀγία γνώμη τους, τὴν ἡμιμάθειά τους καὶ τὴν σύγχυσι ποὺ ἐπικρατεῖ στὸ κρανίο τους.

Σημείωσις. Τὸ σάββατον ἑσπέρας ἀνήκει στὴν κυριακὴ καὶ ὄχι στὸ σάββατο. Ἄρα εἴχατε πανήγυρι τὴν περασμένη Κυριακή (σὲ ναὸ τῆς ἁγίας Σοφίας;).
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Προηγούμενη

Επιστροφή στην Θέματα τυπικοῦ ἑσπερινοῦ

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

cron