MTheodorakis έγραψε:Ἡ καταβασία κάθε ᾠδῆς ψάλλεται εἰς τὸ τέλος κάθε ᾠδῆς (χφφ. Σινὰ 755 τριῴδιον-πεντηκοστάριον περὶ τὸν ι’ αἰ., Μ. Λαύρας Δ-41 τριῴδιον-πεντηκοστάριον ια’ αἰ., Δ-45 μηναῖα-τριῴδιον-πεντηκοστάριον ια’ αἰ., Λειμῶνος 81 πεντηκοστάριον ια’-ιβ’ αἰ., τυπικὰ Εὐεργέτιδος ια’-ιβ’ αἰ. ἔκδ. Dmitrievskij τ. 1 σσ. 264, 344, 368-369, Ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως Ἱεροσολύμων τοῦ ἔτους 1122, Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σσ. 19, 66, 83, 91, 102, 176, 180, 277, ΤΑΣ, χφφ. Λειμῶνος 10 μηναῖα Σεπτεμβρίου-Ὀκτωβρίου τοῦ ἔτους 1419, 3 μηναῖα Ἰουλίου-Αὐγούστου ιε’ αἰ., 124 μηναῖον Νοεμβρίου ιf’ αἰ., ἔντυπα λειτουργικὰ βιβλία, σημερινὴ διάταξη τῶν ἀκολουθιῶν τῆς Μ. Ἑβδομάδος καὶ διακαινησίμου, Ἰ. Φουντούλη Λογικὴ λατρεία σ. 258, Ἀπαντήσεις εἰς λειτουργικὰς ἀπορίας τ. 4 σσ. 227, 231), ὡς περισσή (Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 4 σ. 226). Μὲ τὴν ὁμοιόμορφη αὐτὴ τάξη κάθε ὠδὴ στὸ τέλος της ξαναβρίσκει τὸν χαρακτήρα της (π.χ. ᾿Αββακούμ) μὲ ἕνα δικό της «ἐφύμνιο».
Εἶναι ἀσφαλῶς ἐντυπωσιακὴ ἡ παράθεσις τόσων παραπομπῶν σὲ πηγὲς ποὺ στηρίζουν τὸ ἀξίωμα
«Ἡ καταβασία κάθε ᾠδῆς ψάλλεται εἰς τὸ τέλος κάθε ᾠδῆς»,
ἀλλὰ ἦταν μᾶλλον περιττὸς ὅλος αὐτὸς ὁ βομβαρδισμὸς παραπομπῶν, ποὺ γίνεται μόνον γιὰ λόγους ἐντυπωσιασμοῦ καὶ ὄχι γιὰ λόγους οὐσίας, ἐφόσον κανεὶς δὲν ἀμφισβητεῖ ὅτι κατὰ τὴν ᾿Ιεροσολυμιτικὴ τάξι τὰ πράγματα εἶναι ἔτσι ἀκριβῶς. κύριος ἐκπρόσωπος τῆς ἰεροσολυμιτικῆς καὶ γενικώτερα τῆς μοναστικῆς τάξεως εἶναι τὸ Τ.Α.Σ. (τυπικὸ τῆς λαύρας τοῦ ἁγίου Σάββα), καὶ οἱ περισσότερες παραπομπὲς τοῦ Μανόλη εἶναι ἢ σὲ τέτοια μοναστηριακὰ τυπικὰ ἢ σὲ κώδικες λειτουργικῶν βιβλίων, τὰ ὁποῖα ἐπίσης ἐκπροσωποῦν τὴν τάξι τοῦ Τ.Α.Σ.. χρειάζεται ὅμως μία προσοχὴ στὴν χρῆσι τῶν πηγῶν. θὰ πρέπει νὰ ἐξετάζωνται σφαιρικά, συνολικά, καὶ ὄχι ἀποσπασματικά, ὄχι ἐπιλεγμένες μαρτυρίες.
῞Οπως σήμερα δὲν ἰσχύει τὸ ἀρχαῖο ᾀσματικὸ τυπικὸ τοῦ 6ου αἰῶνος, ἔτσι ἐπίσης δὲν ἰσχύει καὶ τὸ τυπικὸν τοῦ 12ου ἢ τοῦ 14ου αἰῶνος. ἀπὸ τότε μέχρι σήμερα συνετελέσθησαν πολλαπλὲς ἀλλαγὲς στὶς ἀκολουθίες. ὡραῖες λοιπὸν εἶναι οἱ ἀνωτέρω μαρτυρίες, ἀλλὰ καλὸ εἶναι νὰ ἐξετάζωνται στὰ χρονικὰ πλαίσια ποὺ δημιουργήθηκαν. γιὰ παράδειγμα πολλὰ ἀπὸ αὐτὰ τὰ τυπικὰ ὁρίζουν ὅτι τὸν ἀκάθιστο ὕμνο τὸν ψάλλουν οἱ ψάλτες, ἐνῷ ἀντιθέτως τὰ ἐξαποστειλάρια τοῦ ὄρθρου καὶ τὸ τρισάγιον τῆς λειτουργίας τὰ ψάλλουν οἱ ἱερεῖς· ἢ ὁρίζουν νὰ ψάλλεται στὸν ἑσπερινὸ ὅλος ὁ προοιμιακὸς ψαλμὸς (ὄχι μόνον τὰ ἀνοιξαντάρια), ἀλλὰ καὶ ὁλόκληροι οἱ ἕξι ψαλμοὶ τοῦ ἑξαψάλμου στὴν ἀρχὴ τοῦ ὄρθρου· ἢ πάλιν προϋποθέτουν ἀκολουθίες καὶ ὕμνους ποὺ ἀπὸ αἰῶνες πλέον ἔχουν πάψει νὰ χρησιμοποιοῦνται στοὺς ναούς. ἑπομένως ἄλλο πρᾶγμα εἶναι ἡ ἔρευνα γιὰ τὴν ἐξέλιξι τῆς χριστιανικῆς λατρείας στὸ πέρασμα τῶν αἰώνων καὶ ἄλλο τὸ τί ἰσχύει καὶ τί (πρέπει νὰ) γίνεται σήμερα, ποὺ εἶναι καὶ ἡ κατάληξις ὅλων τῶν παλαιοτέρων διεργασιῶν.
Τὸ ἰσχῦον τυπικὸν γιὰ τὶς ἐνορίες (ἀλλὰ καὶ γιὰ τὰ περισσότερα μοναστήρια)
εἶναι τὸ Τυπικὸν τῆς Μεγάλης ᾿Εκκλησίας (Τ.Μ.Ε.), δηλαδὴ τὸ τυπικὸν Κωνσταντινουπόλεως, καὶ ὄχι τὸ Τ.Α.Σ.. σήμερα ἀκόμη καὶ στὸ πατριαρχεῖο ᾿Ιεροσολύμων ἀκολουθοῦν τὸ Τυπικὸν τῆς Μεγάλης ᾿Εκκλησίας καὶ ψάλλουν τὶς καταβασίες ὅλες μαζὶ στὸν ὄρθρο.
Τὸ ἐνδιαφέρον εἶναι ὅτι τὸ Τυπικὸν τῆς Μεγάλης ᾿Εκκλησίας (Τ.Μ.Ε.) δὲν εἶναι ὁδοστρωτῆρας, δὲν εἶναι μονόπλευρο οὔτε «μονόχνωτο», ἀλλὰ σὲ κάποιες περιπτώσεις διατηρεῖ τὴν ἰεροσολυμιτικὴ τάξι καὶ γιὰ τὶς ἐνορίες, ὅπως στὶς ἀκολουθίες τῆς μεγάλης ἑβδομάδος καὶ τῆς διακαινησίμου, ἐνῷ σὲ ἄλλες περιπτώσεις (σὲ μονές, μοναστηριακὲς ἀκολουθίες κ.λπ.) ἐπιτρέπει πάλι τὴν τήρησι τῆς ἰεροσολυμιτικῆς τάξεως.
᾿Επαναλαμβάνω λοιπὸν ἐδῶ αὐτὸ ποὺ εἶπα καὶ
προηγουμένως, ὅτι «οἱ καταβασίες πρέπει ἀπαραιτήτως νὰ λέγωνται ὅπως ὁρίζει τὸ Τ.Μ.Ε., δηλαδὴ ὅλες μαζὶ, καὶ ὄχι κάθε καταβασία χώρια στὸ τέλος ἑκάστης ᾠδῆς τῶν κανόνων, ἀκόμη καὶ στὴν περίπτωσι ποὺ οἱ κανόνες ψάλλονται ὁλόκληροι... ...τὰ τελευταῖα χρόνια κατενόησα πολλὰ πράγματα καλλίτερα καὶ ἔχω πεισθῆ, γιὰ νὰ μὴν πῶ ὅτι ἔχω βρεῖ καὶ ἀποδείξεις, ὅτι πολλὲς διατάξεις τοῦ Τ.Μ.Ε., ποὺ κάποιοι τὶς παραθεωροῦν, εἶναι ὀρθότατες καὶ ἀκριβέστατες. μία ἀπὸ αὐτὲς εἶναι ἡ τάξις ψαλμῳδήσεως τῶν καταβασιῶν κατὰ τὶς κυριακὲς καὶ ἑορτές. στὰ μοναστήρια μποροῦν βεβαίως νὰ διατηροῦν τὴν ἄλλη τάξι, ἀλλὰ στὶς ἐνορίες νομίζω ὅτι ἡ τάξις τοῦ Τ.Μ.Ε. εἶναι ὑποχρεωτικὴ καὶ ὀρθοτάτη». ἀναφέρομαι βεβαίως στὶς συνήθεις ἀκολουθίες κυριακῶν καὶ ἑορτῶν, καὶ ὄχι στὶς ἐξαιρέσεις ποὺ θέτει τὸ ἴδιο τὸ ΤΜΕ.
Πρέπει νὰ συμπληρώσω ἐδῶ ὅτι
ὑπάρχουν σημαντικὲς ἐνδείξεις ἀλλὰ καὶ σαφεῖς μαρτυρίες γιὰ τὴν τάξι ποὺ διασῴζει τὸ Τ.Μ.Ε. (καταβασίες ὅλες μαζὶ)
τὸ ἴδιο ἀρχαῖες μὲ τὶς μαρτυρίες τῆς ἰεροσολυμιτικῆς τάξεως! ἐγὼ τοὐλάχιστον ἔχω ὑπόψει μου καμμιὰ δεκαριά, καὶ μόλις μπορέσω –πρῶτα ὁ Θεός–, σκοπεύω σὲ ἑπόμενη εὐκαιρία νὰ τὶς παρουσιάσω καὶ νὰ τὶς σχολιάσω.
῾Υπάρχουν ἐπίσης λίγο μεταγενέστερες μαρτυρίες (τοῦ 15ου αἰῶνος) ὅτι ἤδη καὶ στὸ μοναστηριακὸ τυπικὸ (Τ.Α.Σ.) δὲν ἔψελναν πάντοτε τὶς καταβασίες στὸ τέλος κάθε ᾠδῆς. τὸ ἴδιο μάλιστα τηρεῖται μέχρι σήμερα καὶ στὴν πρακτικὴ τοῦ ῾Αγίου Ὄρους (νομίζω καὶ τῆς Πάτμου ἀλλὰ δὲν εἶμαι σίγουρος). στὸ «῾Αγιορειτικὸν Τυπικὸν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀκολουθίας» (᾿Αθῆναι 1995) ἀναφέρονται τὰ ἑξῆς στὴν σ. 67·
«...Εἰς τὸ τέλος ἑκάστης ᾠδῆς ψάλλεται ἡ ἀντίστοιχος καταβασία... ...αἱ ᾠδαὶ δ΄, ε΄, f΄, ζ΄ καὶ η΄ κανοναρχοῦνται ὑπὸ ἑτέρου διακονητοῦ ὁρισθέντος ὑπὸ τοῦ τυπικάρη».
στὸ σημεῖο αὐτὸ τίθεται στὸ ἐν λόγῳ βιβλίο ἡ ὑποσ. 20, ἡ ὁποία λέγει (στὴν σ. 70) τὰ ἑξῆς διευκρινιστικὰ καὶ σημαντικά·
«...Συνήθως αἱ ᾠδαὶ αὗται ἀναγινώσκονται, καὶ εἰς τὸ τέλος ψάλλονται αἱ καταβασίαι των μαζί»!
δηλαδὴ στὸ ῞Αγιον Ὄρος συνήθως μόνον οἱ καταβασίες τῆς α΄ καὶ τῆς γ΄ ᾠδῆς ψάλλονται μετὰ τὶς ᾠδὲς τοῦ κανόνος, ἐνῷ οἱ ὑπόλοιπες καταβασίες δ΄, ε΄, f΄, ζ΄ καὶ η΄ ψάλλονται ὅλες μαζί. πόσο πολὺ διαφορετικὸ εἶναι αὐτὸ ἀπὸ τὴν διάταξι τοῦ Τ.Μ.Ε.;
῾Υπάρχουν ἐπίσης καὶ κάποιες παραπομπὲς σὲ συγγράμματα τοῦ μακαρίτου ᾿Ιωάννου Φουντούλη, ὅπου γίνεται λόγος γιὰ τὴν ἀκρίβεια τῆς μοναστηριακῆς τάξεως. βεβαίως ὁ σοφὸς αὐτὸς καθηγητὴς τῆς λειτουργικῆς ἐγνώριζε τὴν διάκρισι τῆς μοναστηριακῆς μὲ τὴν ἐνοριακὴ τάξι τῶν καταβασιῶν, γι᾿ αὐτὸ στὶς «᾿Απαντήσεις» 4, σελίδες 229 καὶ 231 ἀναφέρει ὅτι στὶς ἐνορίες οἱ καταβασίες ψάλλονται ὅλες μαζί.