Διδασκαλία της Ψαλτικής Τέχνης

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Διδασκαλία της Ψαλτικής Τέχνης

Δημοσίευσηαπό dkalpakidis » Παρ 19 Σεπ 2008, 09:46:52

Ανοίγω αυτό το θέμα στο νέο Βήμα Διαλόγου ¨Συμβολή¨, του γνωστού περιοδικού ΣΥΜΒΟΛΗ, για να συζητήσουμε το θέμα της εκπαιδεύσεως νέων Ιεροψαλτών, στα Ωδεία και τις Μουσικές Σχολές και σας κάνω γνωστές κάποιες απορίες μου και τους προβληματισμούς μου.
Υπάρχει μια απόφαση Υπουργική για τα μαθήματα.
Την έχει υπόψη κάποιο μέλος; Εφαρμόζεται;
Υπάρχει αναφορά για τα μαθήματα για το Δίπλωμα της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής;
Τα υποχρεωτικά μαθήματα (τυπικόν, απαγγελία αναγνωσμάτων, υμνολογία, ορθοφωνία, λειτουργική, διεύθυνση χορωδίας κ.α.) διδάσκονται;

Σας ευχαριστώ
Δημήτριος Καλπακίδης
dkalpakidis
 
Δημοσ.: 150
Εγγραφη: Πέμ 18 Σεπ 2008, 18:49:56
Τοποθεσια: Stockholm

Re: Διδασκαλία της Ψαλτικής Τέχνης

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 19 Σεπ 2008, 17:19:28

Δὲν γνωρίζω τὴν ἐγκύκλιο, ἴσως διότι εδῶ καὶ πολὺν καιρὸ ἔχω σταματήσει νὰ ...συχνάζω στὰ ᾠδεῖα! ὅταν πήγαινα, κάτι μοῦ εἶχαν πεῖ οἱ διευθυντὲς καὶ οἱ ἄλλοι διδάσκοντες, ἀλλὰ τὴν ἴδια τὴν ἐγκύκλιο δὲν μοῦ τὴν ἔδωσαν ποτέ. μόνον μισόλογα, «ἄκρες - μέσες».

Τώρα στὴν διδασκαλία ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸ ᾠδεῖο καὶ τὶς περιπτώσεις. ἀλλοῦ δὲν διδάσκεται τίποτε, ἀλλοῦ ἐνημερώνονται οἱ μαθητὲς ὅτι τὸ πρόγραμμα κανονικὰ ἔχει αὐτὰ κι αὐτά, ἀλλὰ ἐδῶ δὲν θὰ ἀσχοληθοῦμε μὲ λεπτομέρειες! (δηλαδὴ δὲν θὰ σᾶς μάθουμε τίποτε), καὶ ἀλλοῦ διδάσκουν αὐτὰ τὰ μαθήματα ἄνθρωποι ἀκατάλληλοι, π.χ. διδάσκουν ὀρθοφωνία ἢ τυπικὸ ἄνθρωποι ποὺ δὲν ξέρουν οὔτε ἀπὸ ὀρθοφωνία οὔτε ἀπὸ τυπικό, καὶ βγάζουν καὶ βιβλία κιόλας! καὶ στὶς τρεῖς περιπτώσεις τὸ ἀποτέλεσμα εἶναι τὸ ἴδιο· μηδὲν εἰς τὸ πηλίκον.

Παράδειγμα. ἂν τύχῃ νὰ συναντηθῶ μὲ κάποιον συνάδελφο ποὺ διδάσκει σὲ ᾠδεῖο, ἐπειδὴ γνωρίζει ὅτι ἀσχολοῦμαι λίγο μὲ τὸ τυπικό, μπορεῖ νὰ θελήσῃ νὰ συζητήσουμε τὸ θέμα, δηλαδὴ συνήθως νὰ μὲ ἐνημερώσῃ περιχαρὴς γιὰ τὸ μάθημα ποὺ κάνει καὶ πῶς τὸ διδάσκει. σπανίως μπορεῖ νὰ μὲ ρὡτήσῃ κάποια λεπτομέρεια πρὸς διευκρίνισιν, ἀλλὰ τίποτε περισσότερο. κανεὶς συνάδελφος , πολὺ δὲ περισσότερο κανεὶς διευθυντὴς ᾠδείου δὲν μὲ κάλεσε ἔστω μία φορὰ νὰ μιλήσω στοὺς μαθητὲς του γιὰ τὸ τυπικὸ ἢ νὰ μοῦ ὑποβάλουν τὰ παιδιὰ κάποιες ἀπορίες τους! τὸ μόνον ποὺ μοῦ λέγουν εἶναι ὅτι οἱ νέοι ψάλτες δὲν ξέρουν τυπικό! γιὰ τὴν οὐσία τίποτε.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Διδασκαλία της Ψαλτικής Τέχνης

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 19 Σεπ 2008, 17:33:49

Συζητοῦσα κάποτε μὲ ἕναν σεβάσμιο κληρικό. μοῦ ἔλεγε γιὰ ἕνα φημισμένο ᾠδεῖο στὴν ᾿Αθήνα ὅτι σ᾿ αὐτὸ διδασκόταν (καὶ ἀκόμη διδάσκεται φυσικὰ) τὸ μαθημα τοῦ τυπικοῦ κανονικὰ ὅπως καὶ τὰ ἄλλα μαθήματα. στὴν ἐποχή του μάλιστα —μοῦ εἶπε— τὸ δίδασκε ὁ τάδε κληρικός, σοφὸς καὶ πολυμαθἠς (ἔχει πεθάνει ἐδῶ καὶ χρόνια). στὴν ἀπορία μου· «τί δουλειὰ εἶχε ὁ τάδε νὰ διδάσκῃ τυπικό; καὶ μάλιστα ἱερεὺς σὲ ψάλτες; δὲν διδάσκει τελετουργικὴ σὲ ὑποψήφιους ἱερεῖς. τὸ ψαλτικὸ τυπικὸ εἶναι ἄλλο πρᾶγμα, ὁπότε γιατί τὸ δίδασκε αὐτός; σοφὸς μέν, ἀλλὰ δὲν ἦταν εἰδικὸς στὸ τυπικό», μοῦ ἀπάντησε· «δὲν ἔχει σημασία αὐτό. σημασία ἔχει ὅτι διδάσκεται τὸ μάθημα»! ἐκεῖ ἔχουμε καταντήσει καὶ ἔτσι εἶναι ἡ κατάστασις τοὐλάχιστον γιὰ τὰ τελευταῖα 50 χρόνια.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Διδασκαλία της Ψαλτικής Τέχνης

Δημοσίευσηαπό Ιωαννίδης Δημήτριος » Πέμ 22 Ιαν 2009, 12:08:44

Λυπάμαι που θα στεναχωρήσω μερικά από τα Μέλη του FORUM, αλλά έχω μάθει να λέω την γνώμη μου , η οποία είναι συμπεράσματα μιάς ολόκληρης ζωής ( 55 χρόνια σαν Ιεροψάλτης και 44 σαν δάσκαλος της Βυζαντινής μας Μουσικής ). Σήμερα τα Ωδεία κατά το 95 - 98%, είναι εμπορομάγαζα και μέσα σ' αυτά, μπορεί να μάθεις οτιδήποτε, αλλά το μόνο που δεν πρόκειται να μάθεις ποτέ, είναι η Βυζαντινή Μουσική και ο τρόπος να την αποδώσεις. Λυπάμαι που το λέω, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα. Ίσως πολλοί από τους κ.κ. Καθηγητάς να σκίσουν τα ρούχα τους, διαβάζοντας αυτές τις γραμμές. Θα τους ρωτλησω όμως κάτι το πολύ απλό.Έβγαλαν το Λύκειο και χωρίς να αποκτούν την δυνατότητα να διδάξουν την Ελληνική γλώσσα, μπορούν να διαβάσουν άνετα, οποιοδήποτε Κείμενο ( Βιβλία, Εφημερίδες, ακόμα και το Ψαλτήρι ή διάφορες Προφητείες ). Από το Ωδείο όμως, πήραν ένα Δίπλωμα, το οποίο τους επιτρέπει να διδάξουν αυτά που έμαθαν. Δεν θα έπρεπε λοιπόν, αφού διαβάζουν τα Ελληνικά χωρίς πρόβλημα και με την πρώτη ματιά και μάλιστα, ΧΩΡΙΣ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΤΑ ΔΙΔΑΞΟΥΝ, δεν θα έπρεπε επαναλαμβάνω να μπορούν να βιαβάσουν με την πρώτη ματιά, οποιοδήποτε Μουσικό Κείμενο, την στιγμή μάλιστα που τους δίνεται το δικαίωμα να διδάξουν τη Μουσική που έμαθαν ;;;;;;;
Γιατί λοιπόν, όταν πάρουν ένα Μουσικό Κείμενο στα χέρια τους, θα πρέπει πρώτα να το συλλαβίσουν και μετά ΙΣΩΣ το πούν ;;;;;
Γιατί απλούστατα, μέσα στα Ωδεία γίνεται αυτό που προανέφερα.Όλοι τους και εάν όχι, οπωσδήποτε το 95 -98%, έχουν ελλειπή μόρφωση, πάνω στη Μουσική μας κι αυτό, γιατί και αυτοί που τους δίδαξαν, είχαν κι αυτοί την ίδια μόρφωση. Έτσι, διαιωνίζεται μιά τραγική κατάσταση και μέρα με την ημέρα, η Μουσική μας καταποντίζεται ποιοτικά.
Όταν ξεκίνησα να διδάσκω το 1965, προβληματίστηκα με τις γνώσαεις ενός Καθηγητού κάποιου Ωδείου, που ήθελε να τον μάθω να ψάλλει - όπως μου είπε - σαν κι εμένα.Έτσι, επεννόησα ένα δικό μου Σύστημα, το οποίον εάν δεν υπάρχουν καθυστερήσεις ( για οποιονδήποτε λόγο ), μπορεί να επιτρέψει στον Μαθητή, να διαβάζει μέσα σε δύο χρόνια, ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ Μουσικό Κείμενο, πιάσει στα χέρια του. Ήδη τα 8 τελευταία χρόνια, έχουν περάσει από τον "πάγκο" μου όπως λένε, 5 Καθηγητές Ωδείων, οι οποίοι ήλθαν σε μένα, για να μάθουν Μουσική και έχω στείλει 5 Μαθητάς μου, που έκαναν Μαθήματα επί 2 - 2 1/2 χρόνια, να δώσουν κατατακτήριες Εξετάσεις σε διάφορα Ωδεία και μπήκαν απ' ευθείας στο 5ο έτος.
Σ'ημερα, εκτός από τους Μαθητάς μου τους εντός του Λεκανοπεδίου, έχω και Μαθητή που έρχεται από τη Θεσσαλονίκη για Μαθήματα.
Πάντως, κάτι θα πρέπει να γίνει με τα Ωδεία, γιατί δεν πάει άλλο.
Δημήτριος Ιωαννίδης
Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως
Ιωαννίδης Δημήτριος
 
Δημοσ.: 554
Εγγραφη: Τετ 21 Ιαν 2009, 11:47:12


Επιστροφή στην Μέσα καὶ μέθοδοι διδασκαλίας

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron