1. Κατὰ τὴν ἀρχαίαν τάξιν τῆς ἐκκλησίας
τὸ τριῴδιον ἄνοιγε ἀπὸ τὴν κυριακὴν τῆς ἀπόκρεω, διότι ἀπὸ τὴν ἑπομένην δευτέραν (δηλαδὴ γιὰ ἐφέτος ἀπὸ τὶς 8 φεβρουαρίου) ἀρχίζουν νὰ καταχωρίζωνται στὸ ὁμώνυμον λειτουργικὸν βιβλίον οἱ
τριῴδιοι κανόνες γιὰ κάθε ἡμέρα.
2. Κατὰ τὴν ἀρχαίαν τάξιν τῆς ἐκκλησίας ἡ τεσσαρακοστὴ νηστεία ξεκινοῦσε ἐπίσης ἀπὸ τὴν δευτέραν μετὰ τὴν κυριακὴν τῆς ἀπόκρεω, ἡ ὁποία ἦταν ἡ καθαρὰ δευτέρα. δηλαδὴ σὲ ὅλη τὴν σήμερον καλουμένην ἑβδομάδα τῆς τυρινῆς ἐτηρεῖτο νηστεία αὐστηρὰ καὶ ἀνέλαιος. τὰ σχετικὰ τεκμήρια μπορεῖ ὁ ἐνδιαφερόμενος νὰ δῇ στὸ τεῦχος 24 τῆς «συμβολῆς» σελίδες 47-50.
3. Στὰ περισσότερα παλαιὰ τυπικὰ οἱ ὅροι «τριῴδιον» καὶ «τεσσαρακοστή», ὅταν σημαίνουν λειτουργικὴν περίοδον τῆς ἐκκλησίας, ταυτίζονται.
4. ᾿Εφέτος εἰδικῶς γίνεται εὐκολώτερον ἀντιληπτὸν καὶ ἄλλο ἓν παλαιὸν τεκμήριον ὅτι τὸ τριῴδιον (= τεσσαρακοστὴ) ἄρχιζε ἀπὸ τὴν δευτέραν τῆς τυρινῆς. ὅταν ἡ ὑπαπαντὴ τυγχάνῃ ἀπὸ τῆς κυριακῆς τοῦ ἀσώτου μέχρι τρίτης τῆς ἀπόκρεω, ἡ ἀπόδοσις αὐτῆς γίνεται ὄχι εἰς τὴν 9ην φεβρουαρίου, ἀλλὰ ἐνωρίτερον, εἰς τὴν παρασκευὴν τῆς ἀπόκρεω. ἂν ἀρχαιόθεν ὑπῆρχεν ἡ ἑβδομὰς τῆς τυρινῆς, τίποτε δὲν θὰ ἠμπόδιζε τὴν ἀπόδοσιν τῆς ἑορτῆς εἰς τὴν 9ην τοῦ μηνός. ἀλλ᾿ ἐπειδὴ τότε ἦτο πλεον μεγάλη τεσσαρακοστή, ἡ ἑορτὴ ἀπεδίδετο ἐνωρίτερον λόγῳ τῆς νηστείας.
Κατὰ ταῦτα, γιὰ τὴν ἐν Κυρίῳ ἀρξομένην περίοδον ἀπὸ τῆς 8ης φεβρουαρίου τοῦ σωτηρίου ἔτους 2009, εὔχομαι·
καλὸν τριῴδιον = καλὴν τεσσαρακοστήν, καλὴν δύναμιν καὶ πᾶσαν ἀπὸ Κυρίου ἐνίσχυσιν κατὰ τὴν μεγάλην τεσσαρακοστὴν τοῦ 2009 στοὺς ἀναγνῶστες τῆς ἐπιθεωρήσεως «Συμβολή» (
http://www.symbole.gr/symbole.php) καὶ στὰ μέλη καὶ τοὺς ἐπισκέπτες τῶν διαδικτυακῶν «Διαλόγων» τῆς Συμβολῆς.