Καταγραφή μουσικῶν ἕλξεων

Καταγραφή μουσικῶν ἕλξεων

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 03 Σεπ 2009, 09:58:08

08-06-08, 23:00

Πρότεινα νὰ ἐρευνηθῇ (μεταξὺ ἄλλων) τί ποσοστὸ ψαλτῶν προτιμᾷ μουσικὰ κείμενα «μὲ σημειωμένες ἐλάχιστες ἕλξεις (ἢ ὑφέσεις καὶ διέσεις) [τὸ ἐννοῶ κυρίως σύμφωνα μὲ τὸ παράδειγμα τῶν τριῶν διδασκάλων]».


Δὲν ἐννοῶ ἂν θὰ σημειώνῃ κανεὶς ἁπλὲς ἢ γενικὲς ἢ δίγραμμες ὑφεσοδιέσεις οὔτε μὲ ἐνδιαφέρει μὲ βάσι ποιά θεωρητικὴ μέθοδο θεωρεῖ ὁ καθένας μας ὅτι γίνεται ἢ δὲν γίνεται ἕλξι στὸν τάδε φθόγγο. ἡ πρότασί μου δὲν ἀφορᾷ τὴν θεωρία τῆς μουσικῆς ἀλλὰ τὴν πρακτικὴ πλευρά, τὴν μουσικὴ παρασήμανσι. νὰ μποροῦμε στὴν δημοσκόπησι νὰ διατυπώσουμε τὴν γνώμη μας ἂν στὰ μουσικὰ κείμενα θεωροῦμε ἀπαραίτητο νὰ σημειώνωνται οἱ ἕλξεις λεπτομερῶς, ὅπως κάνουν πολλοὶ νεώτεροι, ἢ μόνον ἁδρομερῶς, ὅπως ἔκαναν οἱ παλαιότεροι.

῞Οταν ἔγραψα «τὸ ἐννοῶ κυρίως σύμφωνα μὲ τὸ παράδειγμα τῶν τριῶν διδασκάλων», μιλοῦσα γιὰ τὸν ἀριθμὸ τῶν σημειουμένων ἕλξεων καὶ ὄχι γιὰ τὸ εἶδος. νομίζω ὅτι κάποιοι κατενόησαν τὸ πνεῦμά μου. ἐπὶ παραδείγματι γνωρίζω ψάλτες-μουσικοδιδασκάλους ποὺ ἀνήκουν στὴν σχολὴ Καρᾶ-᾿Αγγελόπουλου καὶ ἀκολουθοῦν τὶς θεωρητικὲς βάσεις αὐτῆς τῆς σχολῆς. ὅταν ὅμως γράφουν (ἢ ἀντιγράφουν) μουσικὰ κείμενα, ὁ ἕνας βάζει τοῦ κόσμου τὶς ὑφεσοδιέσεις καὶ ὁ ἄλλος ἀπὸ ἐλάχιστες μέχρι καμμία (καμμιὰ φορὰ δὲν βάζει οὔτε αὐτὲς ποὺ ὑπάρχουν στὰ κλασσικὰ κείμενα). παρὰ ταῦτα τὰ ἴδια κομμάτια (ἂς ποῦμε τὶς ἀργὲς καταβασίες «῞Ιππον καὶ ἀναβάτην» τοῦ πλ. α΄ ἤχου ἐκ τοῦ ἀναστασιματαρίου) ἐνῷ θὰ τὰ ἀντιγράψουν μὲ διαφορετικὸν τρόπον, θὰ τὰ ψάλουν μὲ ὅμοιον τρόπον.

᾿Ελπίζω νὰ διεσάφησα τὸ πρᾶγμα.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Επιστροφή στην Γένη καί κλίμακες

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης