Σύντομον βιογραφικὸν τοῦ Γεωργίου Βιολάκη
Γεώργιος Βιολάκης
Ἄρχων Πρωτοψάλτης τῆς Μ.τ.Χ.Ε.
Ὁ Γεώργιος Βιολάκης διέπρεψεν ὡς πρωτοψάλτης τῆς μεγάλης ἐκκλησίας καὶ ὡς μουσικοδιδάσκαλος. ἀρχικῶς τὸ ἐπώνυμόν του φέρεται νὰ ἦτο Σίφνιος, ἐνῷ τὸ ἐπώνυμον Βιολάκης τοῦ ἐδόθη παρὰ τοῦ ἐν Χίῳ διδασκάλου του Νικολάου Πουλάκη διὰ τὸ «γλυκύφθογγον καὶ μελίρρυτον» τῆς φωνῆς του.
Κατὰ τὴν ἐποχὴν τῆς μαθητείας του ἐν Κωνσταντινουπόλει εἶχεν ὡς καθοδηγητήν του εἰς τὰς μουσικὰς μελέτας του Θεόδωρον τὸν Φωκαέα. κατὰ τὴν περίοδον 1843-1875 ἔψαλλεν ὡς λαμπαδάριος (ἐπὶ 11 ἔτη) καὶ κατόπιν ὡς πρωτοψάλτης εἰς τὸν ἱερὸν ναὸν τοῦ ἁγίου Ἰωάννου ἐν Γαλατᾷ Κωνσταντινουπόλεως. εἰς δὲ τὴν Ἀνθολογίαν τοῦ Θεοδώρου τοῦ Φωκαέως ἀναφέρεται ὡς πρωτοψάλτης τῷ 1869 εἰς τὸν αὐτὸν ἱερὸν ναὸν Γεώργιος ὁ Σίφνιος, τοῦ ὁποίου ἔχει συμπεριληφθῆ καὶ ὀκτάηχον μάθημα ἐπὶ τοῦ ἀπολυτικίου τῶν τριῶν Ἱεραρχῶν. ἐκ τῶν ἀνωτέρω δυνάμεθα εἰπεῖν ὅτι ὁ πρωτοψάλτης Γεώργιος ὁ Σίφνιος καὶ ὁ Γεώργιος Βιολάκης εἶναι τὸ αὐτὸ πρόσωπον. τὸ συμπέρασμα ὅμως τοῦτο ἀναγράφεται πάσῃ ἐπιφυλάξει.
Ἀπὸ δὲ τοῦ ἔτους 1875 προσελήφθη ὡς πρωτοψάλτης εἰς τὸ πατριαρχεῖον.
Πολύτιμος θεωρεῖται ἡ συμβολή του ὡς μέλους τῆς Μουσικῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ 1881 διὰ τὴν κατασκευὴν τοῦ μουσικοῦ ὀργάνου «Ψαλτήριον», καὶ τὸν καθορισμὸν τῶν τονιαίων διαστημάτων τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς. Ὑπῆρξε μέλος καὶ εἰς πολλὰς ἑτέρας μουσικὰς ἐπιτροπάς, ὅπως εἰς αὐτὴν τοῦ 1897, ἡ ὁποία ἐμελέτησε χειρόγραφον ἔργον τοῦ Παναγιώτου Κηλτζανίδου διὰ τὴν ἀρχαίαν μουσικὴν γραφήν.
Συμμετεῖχε μετὰ τῶν Μητροπολιτῶν Αἴνου, Σάμου, Καισαρείας, καὶ Μυτιλήνης εἰς τὴν συνοδικῶς διορισθεῖσαν πενταμελῆ ἐπιτροπήν, ἥ τις ἀνεθεώρησε τὰ μέχρι τότε ἐν χρήσει ὄντα τυπικὰ τῆς Ἐκκλησίας τὰ ἐκδοθέντα ὑπὸ Κωνσταντίνου τοῦ Πρωτοψάλτου. ἐν τῇ ἐκθέσει της ἡ ἐπιτροπὴ διώρθωσε ἱκανὰ λάθη καὶ ἀνακριβείας ἐκείνων τῶν προγενεστέρων τυπικῶν. ὀλίγον δὲ ἀργότερον ἐξέδωκε καὶ τὸ πληρέστερον καὶ διωρθωμένον «Τυπικὸν τῆς Μεγάλης ᾿Εκκλησίας» (Τ.Μ.Ε.), τὸ καὶ «Τυπικὸν Βιολάκη» καλούμενον, τὸ ὁποῖον τηρεῖται ἕως σήμερον.
Ὁρμώμενος ἐκ τῆς ἀρχῆς ὅτι αἱ ἀρχαῖαι μουσικαὶ συνθέσεις ἐπαρκοῦν διὰ τὰς λειτουργικὰς ἀνάγκας καὶ ὅτι ἡ ἐκκλησία δὲν ἔχει ἀνάγκην νεωτέρων, ἐμελοποίησεν ἐλάχιστα μαθήματα, ἐκ τῶν ὁποίων μάλιστα ὅσα ἐδημοσιεύθησαν φέρουν πράγματι τὸν χαρακτῆρα καὶ τὰ προτερήματα τῶν ἀρχαίων μελῶν.
Διὰ τὸν θάνατόν του ἐγράφη χαρακτηριστικῶς ὅτι «ἐξέλιπε διὰ παντὸς καὶ τὸ μόνον ὑπάρξαν ζῶν μουσικὸν μνημεῖον, τὸ ὁποῖον ἐσεβάσθη εἷς ὁλόκληρος αἰών».
(Τὸ παρὸν βιογραφικὸν προέρχεται κατὰ βάσιν ἀπὸ τὴν ἱστοσελίδα τοῦ οἰκουμενικοῦ πατριαρχείου http://www.ec-patr.net/gr/psaltai/violakis.htm μὲ ἐλαχίστας ἀναγκαίας προσαρμογὰς εἰς τὰ πλαίσια τοῦ παρόντος ἀφιερώματος)