20. Γιὰ τὸ μάθημα «Χριστὸν γὰρ ὃν ἐπόθησας»
Διονυσίου Ἀνατολικιώτου
δρος φιλοσοφικῆς σχολῆς Ἀθηνῶν,
μουσικολόγου - τυπικολόγου
symbole@mail.com
20. Τῇ κγ΄ Ἀπριλίου, εἰς τὸν ἅγιον Γεώργιον, μέλος Μανουὴλ τοῦ Χρυσάφου, ἦχος α΄, Μαθηματάριον (ἔτους 1851), σ. 203.
{Χριστὸν γὰρ ὃν ἐπόθησας αὐτός σε δοξάζει, μακάριε Γεώργιε.}
Τοῦ μεγάλου βασιλέως, στρατιῶτα Γεώργιε, χαῖρε καὶ εὐφραίνου·
Θεῷ γὰρ εὐηρέστησας, {Γεώργιε}, πάντων καταφρονήσας·
ζωὴν τὴν αἰώνιον ἔλαβες ἐν οὐρανοῖς, {Γεώργιε}·
τὸ γὰρ σῶμα σου πᾶσαν νόσον ἐξ ἀνθρώπων ἀπελαύνει·
{στρατιῶτα Γεώργιε τοῦ μεγάλου βασιλέως,
στρατιῶτα Γεώργιε, χαῖρε καὶ εὐφραίνου}·
Χριστὸν γὰρ ὃν ἐπόθησας αὐτός σε δοξάζει, μακάριε.
᾿Αναποδισμὸς στὸ 3ο ἰδιόμελο στιχηρὸ τῆς λιτῆς «Τοῦ μεγάλου βασιλέως στρατιῶτα Γεώργιε». Στὸν στίχο «ζωὴν τὴν αἰώνιον ἔλαβες» τὰ μὲν παλαιότερα μηναῖα ἔχουν «ἔλαβες», ἐνῷ ἀπὸ τὴν διόρθωσι τοῦ Βαρθολομαίου Κουτλουμουσιανοῦ καὶ μετὰ ἔχουν «εὗρες». ῾Ομοίως καὶ στὸν τελευταῖο στίχο τὰ παλαιότερα κείμενα ἔχουν «Χριστὸν γὰρ ὃν ἐπόθησας» ὁ δὲ Βαρθολομαῖος Κουτλουμουσιανὸς διώρθωσε σὲ «Χριστὸς γὰρ ὃν ἐπόθησας». Εἰδικὰ στὴν περίπτωσι αὐτὴ (Χριστὸν γὰρ ὃν ἐπόθησας αὐτός σε δοξάζει) ἔχουμε φαινόμενο ἕλξεως ἀντίστροφο πρὸς τὴν γνωστὴ ἕλξι τοῦ ἀναφορικοῦ· δηλαδὴ ἐδῶ ἕλκεται τὸ ὄνομα ἀπὸ τὴν ἀναφορικὴ ἀντωνυμία (᾿Αχιλλέως Τζαρτάνου, Συντακτικὸν ᾿Αρχαίας ῾Ελληνικῆς, §52, περ. 5, σημείωσις). Καὶ οἱ δύο διορθώσεις τοῦ Βαρθολομαίου εἶναι ἰσοπεδωτικὲς καὶ ἄσκοπες· τὸ ἀρχικὸ κείμενο εἶναι μιὰ χαρά.
Δημοσίευσι 11/11/2017 (στὴν ἱστοσελίδα τῆς Συμβολῆς)